back to top
2024. november 21. 19:26
KezdőlapMotoGPAmíg a Forma–1 pont hangosabbá, addig a MotoGP halkabbá válhat a közeljövőben

Amíg a Forma–1 pont hangosabbá, addig a MotoGP halkabbá válhat a közeljövőben

Jorge Viegas, a FIM elnöke és Carlos Ezpeleta, a Dorna sportigazgatója is elmondta, hogy a MotoGP új technikai szabályzata elhozhatja a motorok hangjának korlátozását.

Amióta bejelentették, hogy a Forma–1-et birtokló Liberty Media felvásárolta a MotoGP-t, sok rajongó attól tartott, hogy szeretett sportága elkezd majd egyre jobban hasonlítani a száguldó cirkuszra. Azonban úgy tűnik, hogy egy szempontból pont ellentétes irányba indulhat el a két sorozat.

Nemrég a Forma–1 vezérigazgatója, Stefano Domenicali belengette, hogy az általa vezetett széria a jövőben szakíthat a mostani sokat kritizált halk, hibrid erőforrások használatával. A MotoGP vezetői ezzel szemben éppen a motorok hangjának korlátozását fontolgatják (egyébként van olyan prominens személyisége a királykategória paddockjának, aki a hibridizációt is szorgalmazná). A zajcsökkentésre az elképzelések szerint az új technikai szabályzat 2027-es bevezetésekor kerülne sor. Legalábbis erre lehet következtetni Jorge Viegasnak, a FIM elnökének nyilatkozatából.

A Ducati mérnökzsenije szerint jó lett volna, ha „hibridizálják” a MotoGP-t az új szabályokkal

„A világ legjobb sportja a miénk, de nem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy mi zajlik a nagyvilágban – mondta Viegas. – Fenntarthatóbbnak kell lennünk. Azon is dolgozunk, hogy egy kicsit csökkentsük a motorok által keltett zajt. Ez lesz a második lépés [a szabályalkotásban]. De ezeken az új szabályokon két éve kezdtünk el dolgozni, ennek semmi köze a közelmúlt nagy üzletéhez [a MotoGP felvásárlásához].”

Ezt aztán a MotoGP-t irányító Dorna sportigazgatója, Carlos Ezpeleta is megerősítette. „Mindenről, amit eddig közzétettünk [a 2027-es szabályzatot illetően], már természetesen megállapodtunk, de azért jöhetnek még más dolgok is. Ahogyan a FIM elnöke már mondta, ezek közül az egyik dolog, amelyen a gyártókkal együtt dolgozunk, az a motorok hangjának korlátozása – jelentette ki Ezpeleta. – Dolgozunk még továbbá számos elektronikus alkatrészen meg ilyesmiken, amelyeket nagyon részletesen kell megalkotni. És ezeket [az újításokat] mind közzé fogjuk tenni a következő hónapokban.”

Marc Márqueznek tetszik az új szabályzat, de Acosta és Quartararo csak egyvalamiben lát változást

A MotoGP jelenlegi szabályai szerint 130 decibellel szólhatnak a vasak. Ez egy hallókészülékekkel foglalkozó oldal szerint nagyjából a sugárhajtású repülőgépek zajszintjének felel meg, és valamivel meghaladja a fül fájdalomküszöbét, amely 120 decibel. Természetesen ez nem jelenti azt, hogy a motorok hangja közvetlen veszélyt jelentene a helyszíni nézőkre, hiszen a károsodás mértékét a fül és a hangforrás távolsága is befolyásolja, ahogyan az is, hogy mennyi ideig van kitéve az ember az adott hanghatásnak.