Luca Marini szerint a Hondának most az a célja, hogy a Yamahánál előbb térjen vissza a MotoGP dobogójára. Az olasz pilóta úgy véli, a pályán látottak ellenére remek munka folyik az aszakaiaknál, ugyanakkor hangsúlyozta, ezek az eredmények nemhogy évekig, de a szezon végéig sem tarthatóak.
Nagyot fordult a világ a MotoGP-ben az elmúlt évek során. Azok után, hogy 1975 és 2021 között mindössze egyszer fordult elő, hogy nem valamelyik japán gyártó adta a királykategória világbajnokát, az elmúlt két idényben a Ducati triplázott. Ráadásul a Honda és a Yamaha nemcsak a vb-címekről csúsztak le, hanem az élmezőnyből is kicsúsztak.
2022-ben még a Yamaha Fabio Quartararo révén az utolsó fordulóig küzdött az egyéni vb-címért, ám a konstruktőri tabella utolsó két helyét a másik két japán márka foglalta el. A Suzuki aztán kiszállt, de tavaly így is a két japán gyártó állt az utolsó két pozícióban, hiszen ekkor már a Yamaha is nagyon visszaesett. Idén pedig még a dobogó sem jött össze nekik: Luca Marini ezzel kapcsolatban fogalmazta meg a Honda célkitűzését, amivel mindkét márka helyzetéről sokat elárult.
„Szerintem most az a célunk, hogy megpróbáljunk harcolni a Yamahával, és megnézzük, ki jut vissza előbb a dobogóra – nyilatkozta. – Keményen dolgoznak, a sajtóban beszélnek róla, de a Honda remek munkát végez, nagyon jó úton haladunk a jövőre nézve, és rendkívül boldog vagyok, hogy részese lehetek ennek a projektnek.”
A Hondának is jól jöhet, hogy a Yamahának jövőre több motorja lesz a MotoGP-ben?
A tavalyi év végén kifejezetten a Honda és a Yamaha érdekében változtattak a koncessziós szabályokon, aminek következtében több mozgásterük van, mint az európai ellenfeleknek. Mindez azonban egyelőre nem köszön vissza a pályán, sőt, nagyobb a lemaradásuk, mint eddig bármikor. Ami a Hondát illeti, a sprintfutamokon mindössze egyszer, a kaotikus jerezi viadalon szereztek pontot, míg a főversenyeken a tizenkettedik pozíció a legjobb helyezésük. Gyártói szinten mindössze 24 egységet gyűjtöttek, aminek még a Yamaha is a duplájával rendelkezik.
Persze azt nem lehet állítani, hogy a Honda nem tesz semmit a visszazárkózás érdekében. Marini szerint akár már az Osztrák Nagydíjra érkezhetnek újítások, amelyeken jelenleg is dolgoznak, de az érdemi előrelépés csak később jöhet. „Úgy vélem, az a célunk, hogy a misanóira vagy az azt követő tesztre versenyképesebb csomagunk legyen – fogalmazott. –Utána nehéz megmondani, hogy mekkora lesz [a különbség].”
Marini az idei szezonra igazolt a Hondához, annak is a gyári csapatához, de borzalmasan kezdte az idényt. Az első hétvégéken még a márkatársaitól is messze elmaradt, és gyakran az utolsó helyen végzett. Aztán némileg sikerült előrelépnie, de pontot csak a legutóbbi, Német Nagydíjon szerzett, és azt is Augusto Fernández időbüntetésének köszönhette.
Válságértekezletet tartottak a Hondánál a MotoGP előző futama után
„A szezon első részében nagyon jó munkát végeztünk – vélekedett. – Nem számítottam rá, hogy az év elején ekkora bajban leszek, de a Honda jól reagált. Most minden befektetett munka meghozza gyümölcsét: nem jó eredményeket, de eredményeket. A nyári szünet után meglátjuk, hogy kapunk-e további fejlesztéseket, hogy még közelebb kerüljünk előbb a Yamahához, aztán a többiekhez.”
A Hondával kapcsolatban már jó ideje hangoztatják, hogy bizonyos munkamódszereken változtatniuk kell, és ehhez akár kulcspozíciókban is szükség lehet személyi változásokra. Marini szerint ezen a téren elindult egy pozitív folyamat, de tudja, hogy ennek hamarosan a pályán is látszódnia kell, mert ez a szereplés nem sokáig tartható.
„Úgy gondolom, hogy a Honda az idény eleje óta elkezdett változni – jelentette ki. – Haladnak és javulnak a dolgok. Még ha az eredmények ugyanolyanok is, érezni lehet a hangulatot a bokszban, mindenki keményen hajt, hogy megpróbáljunk visszajönni, és hogy más helyzetben legyünk, mert nem csinálhatjuk ezt évekig, még az idei szezon végéig sem. Szeretnénk feljebb kerülni, mert nem folytathatjuk ezt a szereplést.”