A Michelin úgy döntött, a következő idény helyett csupán 2026-ban veti be először az új, előzéseket elősegítő specifikációjú első gumikat a MotoGP-ben. A gyártó ugyanis szeretné finomítani a termékét, amelyet a pilóták így jövőre sokszor tesztelhetnek.
Ahogyan arról mi is beszámoltunk, a misanói teszten a versenyzők kipróbálhatták a Michelin 2025-re szánt első abroncsát. A visszajelzések vegyesek voltak: Francesco Bagnaia kifejezetten lelkesedett az új gumiért, és többen is pozitívan értékelték, mások viszont azt emelték ki, hogy jelentősen megváltoztatta a motor viselkedését.
Az újítás azért is fontos, mert a terek szerint a nyomás és a hőmérséklet növekedése kevésbé érinti negatívan az abroncs teljesítményét, vagyis javítja a hátul lévő versenyző előzési esélyeit. Ezt azonban legfeljebb 2026-ban tapasztalhatjuk meg éles körülmények között, ugyanis a Michelin úgy döntött, hogy elhalasztja az új specifikáció bevezetését, mondván, Misanóban csak 30 percet tesztelték, míg a mugellói tesztet lényegében elmosta az eső, így nincs sok releváns adatuk. Így viszont lesz idejük tökéletesíteni a produktumot.
„A misanói tesztek után kielemeztük a versenyzői észrevételeket, valamint az adatokat, és azt a döntést hoztuk, hogy nem 2025-ben visszük pályára az [új] első gumit, ahogyan azt eredetileg terveztük, hanem később – nyilatkozta Piero Taramasso, a francia gumigyártó motorsportért felelős menedzsere. – Ennek a döntésnek több oka is van. Az egyik, hogy idén mind elöl, mind hátul új keverékeket vetettünk be, és az időkből láttuk, hogy ezek működnek, és mind a tapadás, mind a teljesítmény szempontjából jók, hiszen lényegében minden rekordot megdöntöttünk. Azonban még nem érték el a határukat, így van még némi tartalék ezekben az abroncsokban. Ezért arra az elhatározásra jutottunk, hogy a folytonosságra helyezzük a hangsúlyt, és a következő idényben is ezekkel a gumikkal folytatjuk.”
Jó hír a szurkolóknak, úgy tűnik, jövőre javulhat a versenyzés minősége a MotoGP-ben
Az olasz szakember hozzátette, a versenyzői visszajelzések egy irányba mutatnak: mindenki szerint van potenciál a gumiban, amely nagyobb tapadást biztosít, de a motor másképp viselkedik, amihez időt jelent az alkalmazkodás, ráadásul a vezetési stílust is ehhez kell igazítani. Taramasso kiemelte, hogy néhányak motorosnak pár kör alatt sikerült megértenie az abroncs működését, de összességében ez nem egy gyors folyamat.
„Mindezeket kielemezve a Michelin tovább szeretne dolgozni [a gumin], hogy elvégezzen néhány változtatást a termék javítása érdekében – folytatta. – Tudjuk, hogy ezt képesek vagyunk megcsinálni anélkül, hogy mindent felforgatnánk. Az alap jó, van benne potenciál, de pár módosítással remek terméket lehetne létrehozni, ám ehhez többet kell tesztelnünk. Már Valenciába elviszünk egy új verziót, ahogyan a jövő év elején esedékes sepangi és thaiföldi tesztekre is. Aztán az egész 2025-ös szezonban tesztelni fogjuk különböző pályákon és körülmények között. Ez egy másik fontos tényező, hiszen a döntést nem lehet csupán egy félórás misanói tesztre alapozni. Ezt a döntést inkább ésszel, mintsem szívből kell meghozni, még akkor is, ha már most azonnal szívesen látnánk a pályán. Ugyanakkor az a legészszerűbb, hogy először más pályákon és más körülmények között vizsgáljuk meg, hogy működik-e. Nem kell kapkodni, mert ha egyszer döntöttünk, akkor már nem visszakozhatunk arra hivatkozva, hogy meggondoltuk magunkat.”
Taramasso azt is elárulta, hogy ezeket az abroncsokat újfajta eljárás során fejlesztették ki, és könnyebbek, mint az elődeik. Bár már most is közel járnak a célhoz, még nem ott tartanak, ahol akarnak, és biztosra akarnak menni abból a szempontból, hogy minden gyártó és pilóta esetében megfelelő a működés. Továbbá kiemelte, hogy a 2027-ben bemutatkozó új szabályrendszer kezdetén is ezeket az abroncsokat kell majd felszerelni a motorokra. Mindez elsőre furcsán hangozhat, hiszen a Michelin jelenleg csak 2026 végéig rendelkezik szerződéssel, de ezt minden bizonnyal még idén meghosszabbítják. „Nem titok, az a szándékunk, hogy folytassuk a MotoGP-ben – szögezte le Taramasso. – Már tárgyalunk erről a Dornával, és az a cél, hogy az idény végéig meghosszabbítsuk a szerződést.”