Marc Márquez a sprintfutam után elmondta, hogy a felügyelők szerint azért nem értesítették időben a körelvételről, mert „probléma volt a kapcsolattal”. A Dorna által később kiadott hivatalos indoklásában már a „szoftverhiba” szó szerepel.
Kifejezetten fordulatosan alakult a MotoGP időmérője Motegiben. A történések egyik főszereplője Marc Márquez volt, aki hiába futotta meg nagyjából két és fél perccel a leintés előtt az új körrekordot, az idejét pályaelhagyás miatt elvették tőle. A pole pozíció így Pedro Acosta ölébe hullott.
Marc Márquez elvett köre hozta el Acosta első pole pozícióját, Martín bukásából Bagnaia profitálhat
Márquez végül csak a kilencedik rajthelyet szerezte meg, hiszen a megvillanása után azt hitte, hogy már nem kell több gyorskört teljesítenie. A sportfelügyelők döntése az ideje elvételéről ugyanis szinte az utolsó másodpercekben érkezett meg hozzá, amikor már nem volt esélye javítani. A nyolcszoros világbajnok a kvalifikáció után nem vitatta a lépés jogosságát, de arra felhívta a figyelmet, hogy általában sokkal korábban szokták értesíteni erről a hibázó pilótát.
Take a look at @marcmarquez93's costly mistake! 🔎
He'll be starting from P9 after getting his time cancelled 📉#JapaneseGP 🇯🇵 pic.twitter.com/T6YdEQhPLI
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) October 5, 2024
Végül Márquez a rossz rajtpozíciója ellenére elégedetten zárhatta a sprintet, hiszen bejött a harmadik helyre. A futam után megkérdezték tőle, hogyan érintette ez a szerencsétlen ügy. „Ez a reggel tényleg egy kicsit zavaros volt, különösen a késői értesítés miatt – nyilatkozta a TNT Sportsnak. – A motoron ülve ugyanis lehetetlen megmondani, hogy megérintetted-e a zöld [részt a pályán kívül] vagy sem.”
Acosta az élről bukott, amit Bagnaia tudott kihasználni, Martín nagyszerű rajtjával kármentett
„Amikor aztán láttam, hogy nem törölték [azonnal] a kört, azt mondtam magamnak: »rendben, nincs értelme tovább nyomni«, mivel akkor esett néhány csepp eső – idézte fel. – Szóval arra gondoltam, hogy azzal a köridővel az első sorban leszek, ami pedig a célunk volt. Sajnos aztán nagyon későn jött meg hozzánk az értesítés. A felügyelők később azt mondták, hogy problémáik voltak a csatlakozással. Szerencsétlen eset, de hát ez van. Onnantól az volt a feladatunk, hogy megpróbáljuk ezt elfelejteni, a sprintre koncentrálni, és még egyszer a tőlünk telhető legjobban teljesíteni.”
Később a MotoGP mögött álló Dorna egy hivatalos közleményben magyarázta meg a történteket. „A pályahatárokat figyelő szenzor, azonnal működésbe lépett az esetnél, ez pedig mindig az adott kör automatikus törléséhez vezet” – írták.
„A FIM sportfelügyelői [a törlést] azonnal bevitték a rendszerbe, de sajnos egy szoftverhiba megszakította ezt a folyamatot. Ez pedig azt jelentette, hogy a kört kézzel kellett törölni, ami késleltette az értesítést – magyarázták. – Ez volt az első alkalom, hogy ez történt a szezononként kivizsgált több ezer pályahatárokat illető szabálysértés során. A hiba okát megtaláltuk, és a rendszert átállítottuk annak érdekében, hogy ez többé ne fordulhasson elő.”