Bár több mint fél másodperccel megelőzte Enea Bastianinit, Marc Márquez dobogója valójában csak 36 ezreden múlt, mivel a Japán Nagydíj utolsó körében elhagyta a pályát. Ekkor szerencséje volt, viszont az utolsó hétvégéken nagyon nehéz dolga lehet, ahogyan a többi olyan pilótának is, akik a tavalyi Ducatit vezetik
Marc Márquez az első körök után látszólag viszonylag simán megszerezte a harmadik helyet a Japán Nagydíjon. Miután előzéseinek és Pedro Acosta bukásának köszönhetően feljött ebbe a pozícióba, a mögötte lévő Enea Bastianini ugyan viszonylag közel került hozzá, de nem tudta igazán veszélyeztetni, és még egy nagyobb hiba is belefért.
Ennek ismeretében meglepő kijelentés, hogy a nyolcszoros világbajnok dobogója csupán 36 ezreden múlott. Pedig így van, ugyanis a Gresini versenyzője az utolsó körben ráment a pálya melletti zöld sávra. Ebben az esetben pedig az a szabály, hogy ha a különbség nem nagyobb fél másodpercnél a kihágást elkövető motoros és a mögötte lévő között, akkor automatikusan meg kell cserélni őket a rangsorban.
Martín nagyot mentett, de győzelmével Bagnaia tovább csökkentette összetettbeli hátrányát
„A pozícióért szoros küzdelmet vívó versenyzők esetében, ha az utolsó körben pályahatársértés történik (amelyről a sportfelügyelők megállapítják, hogy befolyásolta a futam eredményét, akár történt helycsere, akár nem), az érintett pilótának egyértelműen hátrányt kell szenvednie – áll a döntéshozók indoklásában. – A szoros versenyzésre vonatkozó irányelv, hogy a versenyzőket legfeljebb 0,500 másodperc választja el egymástól az incidens idején és a célban.”
Márquez tehát ezért maradhatott a dobogón. Egyébként nem csupán ő kerülhetett volna bajba, hanem Brad Binder is, bár neki azért nem volt ennyire necces a helyzete. A gyári KTM motorosa szintén elhagyta a pályát az utolsó körben, de mivel 869 ezreddel múlta felül Marco Bezzecchit, megtarthatta a pályán elért hatodik helyét.
Ami Márquezt illeti, a spanyol versenyző összességében már kevésbé örülhet, ugyanis nagyon úgy tűnik, hogy az egy héttel korábbi műszaki hibájának hosszú távú következményei is lesznek. Mint ismert, a Ducati motorblokkja megadta magát az Indonéz Nagydíjon, így a 61-szeres MotoGP-futamgyőztes számára idő előtt véget ért az a viadal.
Marc's GP23 bursting into flames! 🔥😱@marcmarquez93's comeback hopes literally went up in smoke today 💔#IndonesianGP 🇮🇩 pic.twitter.com/emvHBXAU3V
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) September 29, 2024
A szezon első részében mind Márquez, mind a többi, tavalyi Ducatit hajtó motoros igencsak szenvedett a bolognaiak gyári specifikációjú motorjaival szemben. Ennek elsődleges oka a Michelin idei hátsó abroncsa volt, amellyel a Desmosedici GP24-esek sokkal jobban meg tudtak birkózni. Az elmúlt időszakban viszont úgy tűnt, hogy a különbség csökkent: a 31 éves motoros egy sprintet és két főfutamot is megnyert, és Bezzecchi is láthatóan magára talált.
Márquez motorblokkjának meghibásodásáért a megnövekedett kipörgés volt a felelős, mivel ennek hatására túlpörgött az erőforrás. Ilyesmi történt Valentino Rossival is a 2016-os Olasz Nagydíjon. A The-Race.com értesülései szerint emiatt a Ducati eltávolította a GP23-asokból azokat az alkatrészeket, amelyek elsődlegesen hozzájárultak a motor javulásához.
Hogy pontosan milyen elemekről van szó, azt senki nem erősítette meg, de a brit portál szerint a motorblokk teljesítményben és a megbízhatóságban is kulcsszerepet játszó lendkerékről lehet szó. Ez szabályozza a forgattyús tengely fordulatszám-ingadozását, amit a súly változtatásával lehet megtenni. Mindez egyfelől növeli a kanyarbejárati tapadást, másfelől viszont potenciálisan hozzájárul az erőforrás túlpörgéséhez. A Ducati ráadásul különleges megoldást használ, hiszen a kívülről felszerelt lendkereket anélkül lehet módosítani, hogy megsértenék a motorblokk fejlesztésére vonatkozó korlátozásokat.
Akármi is történt, az érintett pilóták megerősítették, hogy valami történt a GP23-as motorokkal „Volt néhány változtatás, amely nagyban befolyásolta a vezetési stílusomat – nyilatkozta Márquez. – Ehhez megpróbáltunk alkalmazkodni. Nincs értelme folyamatosan a módosításokon gondolkodni. Az embernek alkalmazkodnia kell ahhoz, amije van.”
Az indonéziai pálya hiányossága miatt teljesen tönkrement Marc Márquez kigyulladt motorja
Bezzecchit az idény első szakaszában kifejezetten zavarta, hogy a motor hátsó része valósággal tolja az elejét, ami alulkormányzottságot idézett elő. A tavalyi szezon harmadik helyezettje szintén elmondta, hogy valami megváltozott a negatív irányba. „Mondjuk azt, hogy ez [az alkatrész] volt az egyetlen, ami valamelyest orvosolta a problémáinkat – fogalmazott. – Most megint egy kicsit rosszabb az érzés.”
Csapattársa, Fabio Di Giannantonio szavai ugyancsak arról árulkodtak, hogy a Ducati eltávolított egy fontos alkatrészt a GP23-asokból. „Kicsit csalódott vagyok, hogy ettől a futamtól kezdve nem használhatunk egy olyan elemet, amely segített nekünk a GP24-es motorokkal vívott csatában – kesergett még pénteken. – Most picit nagyobbnak látom a lemaradást a ’24-es gépekkel szemben.”
Di Giannantonio abból a szempontból egyedi helyzetben van, hogy az ausztriai vállsérülése továbbra is hátráltatja, és könnyen lehet, hogy előbb-utóbb műtétre lesz szükség. Ha viszont idény közben operálják meg, akkor a hátralévő futamokat jó eséllyel ki kell hagynia, és most már talán a valenciai tesztről is hiányozna. A VR46 idősebbik motorosa tehát extrán szívhatja a fogát, amiért kivették azokat az alkatrészeket, mert ez is befolyásolhatta a döntését, és elárulta, amikor értesítették a visszalépésről, felmerült benne, hogy akkor mégiscsak most fekszik kés alá.
„Mondjuk úgy, hogy amikor megkaptam a hírt, elgondolkodtam rajta – válaszolta az erre vonatkozó kérdésre. – Amikor viszont az ember kimegy a pályára, igyekszik a maximumot nyújtani, én pedig mindent meg akarok próbálni, és végigcsinálni a bajnokságot. Ami a műtétet illeti, meg akarok próbálni a pályán maradni, amennyire csak lehet. Az biztos, hogy rendkívül fontos, hogy jövőre százszázalékos állapotban versenyezzek, de idén is versenyezni szeretnék.”