back to top
2024. október 12. 14:19
KezdőlapMotoGPA Liberty érkezésével is sok az ütközés a MotoGP és az F1...

A Liberty érkezésével is sok az ütközés a MotoGP és az F1 között, de nem ez az igazán érthetetlen

Carmelo Ezpeleta, a MotoGP kereskedelmi jogait birtokló Dorna vezérigazgatója elárulta, a gyorsaságimotoros-világbajnokság igyekszik együttműködni a Forma–1-gyel a versenynaptárak összeállítását illetően, de a túl sok futam miatt lehetetlen elkerülni az ütközéseket. Mindez érthető, ám a Superbike-vb esetében már kevésbé.

A MotoGP bő két héttel ezelőtt tette közzé a 2025-ös versenynaptárat. Ahogyan idén, úgy jövőre is huszonkét forduló a cél, de bizonyos helyszíneket nem lehet teljesen biztosra venni ilyen-olyan okokból. Számunkra a legfontosabb, hogy ha a szükséges átalakítások megvalósulnak, akkor a MotoGP-korszakban először Magyar Nagydíjat is fognak rendezni.

Hivatalos: debütáló Balaton Park, visszatérő Brno – íme a MotoGP előzetes 2025-ös versenynaptára

Miután a program publikálásra kerül, rendre össze szokták vetni a négykerekű királykategória, vagyis a Forma–1 versenynaptárával. Ez utóbbi idén már áprilisban hivatalossá vált, így a MotoGP-nek bőven volt ideje alkalmazkodni. Ennek ellenére jelen állás szerint kilenc olyan hétvége is lesz, amikor mindkét sorozat versenyzői pályára fognak lépni. Carmelo Ezpeleta elmagyarázta ennek az okát.

Nagyon nehéz megoldani, hogy ne legyen átfedés, mert nekik huszonnégy fordulójuk van, nekünk pedig huszonkettő, amelyeket március és november között tartanak – nyilatkozta a MotoGP kereskedelmi jogait birtokló Dorna vezérigazgatója az AS-nak. – Mindig is jó volt az együttműködés, és most, hogy a Liberty Media átveszi a Dornát, még inkább az lesz, de nem fogjuk tudni megoldani ütközések nélkül.”

Ahogyan arra a spanyol üzletember is utalt, áprilisban kiderült, hogy az F1-et is birtokló amerikai vállalat mintegy 86 százalékos részesedést szerez a Dornában, és a felvásárlás év végéig befejeződik. Ennek ellenére a jövőben is lesznek ütközések, hiszen ez elkerülhetetlen. 2025-ben a MotoGP szezonnyitója és az F1 idényzárója között (ezeket is beleértve negyvenegy hétvége lesz, vagyis fizikai képtelenség a két sorozat összesen negyvenhat fordulóját úgy elosztani, hogy ne legyenek ütközések. Arról nem is beszélve, hogy ott vannak a hosszabb szünetek, bizonyos helyszíneknek pedig megvan a tradicionális helye.

Mind az F1, mind a MotoGP figyelembe veszi a másik menetrendjét a tervezés során – szögezte le Ezpeleta, és hangsúlyozta, hogy ez előrelépés a múltbeli időszakhoz képest. – Mi megnézzük az ő naptárukat, mielőtt elkészítjük a sajátunkat, ők pedig megnézik a miénket, mielőtt létrehozzák a sajátjukat. Korábban ez nem mindig volt így.”

Az tehát érthető, hogy a MotoGP és az F1 naptárában vannak ütközések, legfeljebb a mennyiségről lehet vitatkozni. Az viszont teljesen érthetetlen, hogy a MotoGP és a Superbike-vb jövő évi programja miért esik ennyiszer egy hétvégére. Ahogyan arról mi is beszámoltunk, pénteken a szériamotoros világbajnokság menetrendje is nyilvánosságra került, és a két sorozat hatszor is ütközni fog.

Kiderült, hányadik helyszín lesz a Balaton Park Circuit, íme a Superbike-vb 2025-ös versenynaptára

Pedig ezt azért jóval egyszerűbb lenne megfelelően elosztani. A MotoGP első és utolsó futama között (megint csak ezeket is beleszámolva) harmincnyolc hét telik el, vagyis lesz minimum tizenhat olyan hétvége, amikor a királykategória mezőnye pihen. Ezek ráadásul viszonylag jól el is vannak osztva, hiszen a nyári szünetet leszámítva, amikor három szabad hétvége lesz egymás után, rendre egy-egy hét szünet lesz. Ezekbe kellene elhelyezni a Superbike-vb tizenegy fordulóját, hiszen a Phillip Island-i idénynyitó megelőzi a gyorsaságimotoros-világbajnokság első, thaiföldi futamát. Ehhez képest a hat ütközés rengeteg.