Bár Jorge Martín eddig kevesebb, míg Francesco Bagnaia több főfutamot nyert, mint tavaly, ezúttal mégis előbbi várhatja előnyből a szezonzárót. Bár a szombatokat tekintve mindketten romlottak, míg a vasárnapokat illetően javultak, ezeknek a mértéke nagyon eltérő.
Ahogyan az előző idényben, úgy most is Francesco Bagnaia és Jorge Martín között dől el a MotoGP világbajnoki címe. Azonban van egy nem elhanyagolható különbség a két szezon között: ezúttal a Pramac pilótája várja előnyből a szezonzáró hétvégét. Olyannyira, hogy még nagyobb a különbség, mint egy éve ilyenkor, hiszen 2023-ban 21, míg idén 24 pont volt a differencia az utolsó sprint-, illetve főfutam előtt.
Rálép-e Bagnaia Lorenzo útjára? – a címvédő elárulta, meddig hajlandó elmenni a bajnokságért
A sorozat hivatalos honlapján pedig megnézték, mi okozza ezt az eltérést, és összehasonlították a két bajnokaspiránsnak az előző, illetve a mostani idényét. Mindezen mi csupán annyit változtattunk, hogy a 2023-as valenciai főfutamot nem vettük bele, aminek két oka volt: egyfelől egészen más eredmény született volna, ha nem az utolsó futamról van szó, és Martín nincs rákényszerítve a túlzott kockázatvállalásra, másfelől így jön ki, hogy mindkét szezonban tizenkilenc-tizenkilenc sprintet, illetve főversenyt vizsgáljunk.
MARTÍN EREDMÉNYEI | ||||
2023-as sprintek | 2023-as főfutamok | 2024-es sprintek | 2024-es főfutamok | |
Győzelmek | 9 | 4 | 7 | 3 |
Második és harmadik helyek | 5 | 4 | 9 | 11 |
Nullázások | 0 | 3 | 2 | 2 |
Pontok | 168 | 260 | 164 | 321 |
Pontok összesen | 428 | 485 |
Ha ez alapján válaszolni kell arra a kérdésre, hogy miben javult Martín a legutóbbi évadhoz képest, akkor talán a kiegyensúlyozottság áll a legközelebb a valósághoz. Bár a rövid és a hosszú viadalokon is kevesebb győzelmet aratott, azokon a futamokon, amikor nem jött össze a diadal, tizeneggyel több alkalommal végzett az első háromban, a vasárnapokat tekintve (természetesen a tavalyi Ausztrál Nagydíjat is ideértve) pedig hét a differencia. Különösen érdekes a Francia és az Indonéz Nagydíj között eltelt időszak, amikor két győzelem mellett hat második és egy harmadik helyet szerzett a főversenyeken, miközben Bagnaiának ekkor volt egy olyan sorozata, amikor hatból öt hosszú versenyt nyert meg.
A nullázások száma a tavalyi idényzárót nem számítva még nőtt is, de „jobban osztotta el”: míg tavaly három főversenyen nem jött össze a pontszerzés, addig idén ez két-két szombati és vasárnapi futam. Persze ezen a ponton meg kell említeni a San Marinó-i Nagydíjat, ahol csak 1 pontot szerzett. Ezzel együtt 57 ponttal jobban áll tavalyi önmagához képest, még úgy is, hogy az erősségének számító sprinteken 4-gyel kevesebbet gyűjtött be.
BAGNAIA EREDMÉNYEI | ||||
2023-as sprintek | 2023-as főfutamok | 2024-es sprintek | 2024-es főfutamok | |
Győzelmek | 4 | 6 | 7 | 10 |
Második és harmadik helyek | 9 | 7 | 3 | 4 |
Nullázások | 1 | 3 | 5 | 3 |
Pontok | 140 | 302 | 116 | 345 |
Pontok összesen | 442 | 461 |
Martínnal ellentétben Bagnaia többször nyert a főfutamokon, mint tavaly: ha a Valenciai Nagydíjat nem számoljuk, akkor négy a különbség, hiszen már tíznél tart, ami csak nagyon keveseknek jött össze a királykategória teljes történetében. A sprinteken viszont jelentős visszaesés tapasztalható: mindössze 116 egységet szerzett a 2023-as 140-hez képest. Különösen a szezon első hat hétvégéjén teljesített rosszul ezen a fronton: ekkor csupán 14 pontot gyűjtött Martín 56-jával szemben.
Ennek elsődleges oka, hogy a sprinteken néggyel többször nullázott, mint tavaly, így a főfutamos betliket is hozzáadva idén már nyolcnál tart. Bár ezek közül kettő egyáltalán nem varrható a nyakába, kettő pedig csak részben (hogy mekkora részben, arról megoszlanak a vélemények), de a sprintes nullázásokhoz még az austini nyolcadik, valamint az aragóniai kilencedik hely is hozzájön, amelyek összesen 3 pontot jelentettek számára.
Martín főnöke tíz évet öregedett a Bagnaiával vívott csatája alatt, a Ducati vezére nem merte nézni