back to top
2025. január 09. 16:32
KezdőlapMotoGPMire lesz képes Marc Márquez a gyári Ducatinál? – egykori mérnökének pontos...

Mire lesz képes Marc Márquez a gyári Ducatinál? – egykori mérnökének pontos elképzelése van

Frankie Carchedi pontosan tudja, hogy szerinte hogyan fog elsülni Marc Márquez kalandja a gyári Ducatinál. A spanyol versenyző tavalyi versenymérnöke arról is beszélt, hogy mik a különbségek a Ducati 2023-as és 2024-es motorjai között, illetve Jorge Martín átigazolásáról is szót ejtett.

A MotoGP rajongóit számos érdekes kérdés foglalkoztathatja a közelgő 2025-ös szezon előtt. Ezek közül az egyik, hogy vajon mire lesz képes Marc Márquez a mezőny jó eséllyel legjobb csapatánál, a gyári Ducatinál, illetve annak motorján. A jelenleg 31 éves versenyző hosszú böjtölés után kaphat esélyt ismét arra, hogy a világbajnoki címért harcoljon.

Hogy eljutott idáig, az részben Frankie Carchedinek köszönhető, aki tavaly versenymérnökként segítette őt a Gresininél. A páros két pole pozícióig, illetve egy sprint- és három főfutamgyőzelemig jutott, az összetettben pedig a harmadik helyen zártak. A brit saakembernek nyilvánvalóan az átlagnál jóval nagyobb rálátása van arra, hogy a nyolcszoros világbajnok hogyan teljesíthet vörösben.

Majd az év végén beszélgetünk – nyilatkozta sejtelmesen a Crash.net podcastjában. – Nem akarok túl sokat mondani, de pontosan tudom, hogy szerintem hogyan fog alakulni. A második éve [lesz a Ducatival], gyakorlatilag kétévnyi fejlesztést kap a motorjára. A srác húsz dobogós helyezést ért el az év során [beleértve a sprinteket is], úgyhogy ezt most hagyjuk.”

Bár konkrétumokkal nem szolgált, Carchedi szavaiból egyértelműen kivehető, hogy nagyon is optimista egykori pilótáját illetően. Hogy ezt mire alapozza? Részben bizonyára arra, hogy Márquez annak ellenére tudott olykor győzelmekért harcolni, hogy a Ducati az évi és aktuális motorjai között az átlagosnál nagyobb volt a különbség. A műsor készítői többek között erről is faggatták.

Marc Márquez idei legfontosabb segítője elárulta, miért nem követi őt a gyári Ducatihoz

Azon töprengtem, hogy mit fogtok kérdezni tőlem, és arra gondoltam, hogy ez biztosan jönni fog – fogalmazott. – Rengeteget gyakoroltam, hogy hogyan kell erre válaszolni, és alapvetően megismétlem, amit korábban mondtam. Számunkra a többi GP23-as jelentette az összehasonlítási alapot, és azok között próbáltunk meg a legjobbak lenni. Ezt tette Marc a Hondánál is, a többi Hondával szemben. Nem lehetett összehasonlítani őt a Yamahákkal, a Ducatikkal vagy más gyártók [motorjaival], és ez tavaly is így volt. Egészen hihetetlen, hogy az év végén két GP24-est is megelőzött. A Ducati mérnökei nagyon jó úton járnak. Az ember azt hiszi, hogy nem tudnak fejlődni, és mégis minden évben megtalálják a módját, hogy tovább javítsanak a motoron.”

Minden motornak megvannak az előnyei és a negatívumai, csak volt néhány olyan terület, ahol, mondjuk úgy, hogy nehezen tudtuk felvenni a versenyt [a GP24-esekkel] – folytatta. – Egy körön biztosan [ez volt a helyzet], de ez talán inkább a [motorral kapcsolatos] tapasztalatról szól. Nem is tudom. Egy olyan versenyzőről beszélünk, aki először ült azon a motoron olyan pilóták ellen, akiknek már négy-öt év volt a hátuk mögött. És még így is azt gondolom, hogy elég kényelmesen kvalifikáltunk. Két pole pozíciót szereztünk az évben, és harmadikak lettünk az időmérős bajnokságban, ami meglepett, mert nem így érződött. Motegi a maga módján szintén majdnem pole volt [Márquez akkor megfutotta a leggyorsabb kört, ám azt pályaelhagyás miatt elvették – a szerk.]. Vannak különbségek [a GP23-as és a GP24-es között]. A Ducati mérnökei annyira jók, hogy mindig tesznek egy lépést. Minden évben eltérő [mértékben]. Néha egy-két tizedet, máskor többet. A szerencsén múlik, hogy melyik évben mekkora a különbség. Összefoglalva, talán Álex [Márquez] a legjobb személy, akitől ezt meg lehet kérdezni, mert szerintem Barcelonában igencsak tetszett neki [a GP24-es] motor.”

Carchedi nemcsak az idősebbik Márquezről beszélt, hanem Jorge Martín helyzetéről is elmondta a véleményét. A majdnem 27 esztendős motoros tavaly történelmet írt, hiszen Valentino Rossi után huszonhárom évvel szatellitcsapat pilótájaként nyerte meg a világbajnokságot, ám aztán elhagyta a Ducati kötelékét, és idén már Aprilián fog ülni.

Az ember nem véletlenül nyer világbajnokságot – szögezte le a brit szakember. – Úgy vélem, a MotoGP számára nagyszerű, hogy egy másik gyártónál is van egy élversenyző, mert mindannyian ezt akarjuk. Bármennyire is jó nekünk, az ember azt akarja, hogy minden gyártó versenyképes legyen az élpilótákkal. Szóval szerintem nemcsak ez fantasztikus a bajnokság szempontjából, hanem az is, hogy Enea [Bastianini] a KTM-nél lesz. Ez kicsit megkavarja a dolgokat. Biztos vagyok benne, hogy ott lesz [az élmezőnyben] vagy annak közelében.”