back to top
2025. január 10. 08:17
KezdőlapMotoGPMartín képes lesz arra, hogy megismételje Lawson és Rossi bravúrját?

Martín képes lesz arra, hogy megismételje Lawson és Rossi bravúrját?

Davide Brivio szerint egyértelmű párhuzam fedezhető fel Jorge Martín mostani és Valentino Rossi 2004-es átigazolása között. Brivio nem látja akadályát annak, hogy Martín sikeres legyen idén az Apriliával. Viszont azt is megemlítette, hogy a Ducati gyári csapata nagyon kemény ellenfél lesz a madridi pilóta számára.

Jorge Martín egy eléggé járatlan útra lépett rá a tavalyi szezon végeztével, azzal, hogy a Ducatit elhagyva az Apriliához igazolt. Martín ugyanis mindössze a hatodik világbajnok a gyorsaságimotoros-vb királykategóriájának történelmében, aki a trónra lépése után új gyártónál kezdi meg a következő idényt. Mike Hailwood 1966-ban ment az MV Agustától a Hondához, Giacomi Agostini 1976-ban a Yamahától az MV Agustához, Marco Lucchinelli 1982-ben a Suzukitól a Hondához, Eddie Lawson 1989-ban a Hondától a Yamahához, majd egy évvel később szintén bajnokként visszatért az asakai márkához. Az utolsó és egyben a MotoGP-érában az egyetlen, aki erre adta a fejét, Valentino Rossi volt, aki a 2004-es szezont a Honda helyett a Yamahánál kezdte meg.

Gyerekként hajszálon múlt a karrierje, most Rossi bravúrját másolta – portré a MotoGP új királyáról

Persze Martín szeme előtt leginkább Lawson és Rossi példája lebeghet, hiszen kizárólag ők voltak képesek arra a bravúrra, hogy új gyártójukkal azonnal felérjenek a csúcsra. És bár az Aprilia tavaly jelentősen le volt maradva a Ducati mögött, 2003-ban a Yamaha sem volt sokkal közelebb az akkor uralkodó Hondához. Viszont az iwataiaknál minden megváltozott Rossi 2004-es érkezésével, amiben nagy szerepet játszott Davide Brivio, a csapatfőnök. Brivio, aki pillanatnyilag a Trackhouse MotoGP istállóját vezeti, a múltra támaszkodva bizakodó Martín bajnoki esélyeit illetően.

„Ha belegondolunk, van a kettő között némi hasonlóság – mondta Brivio Rossi és Martín átigazolásáról. – Ugyanis annak idején Valentino akkor hagyta el a Hondát, amikor ők uralták a MotoGP-t. Most pedig Jorge hagyja el úgy a Ducatit, hogy közben ők uralják a MotoGP-t. Szóval, ki tudja, mi jöhet ki ebből?”

A Yamaha ódzkodott Rossi leigazolásától, néhányan úgy vélték, a márka semmiképpen nem jár jól vele

Rossi bravúrját egy szempontból még Lawsoné fölé is helyezhetjük: a Doktor azonnal az első futamát, a naptárból azóta kikerült Afrikai Nagydíjat megnyerte a Yamahával, míg az amerikai pilóta „csak” a negyedik versenyét, a Spanyol Nagydíjat húzta be a Hondával. Amennyiben tehát Rossi nyomdokaiba akar lépni, bíztató lenne Martín számára, ha nyerni tudna a szezonnyitó Thai Nagydíjon. Ez természetesen nem ígérkezik könnyű feladatnak, de Brivio szerint egyáltalán nem lehetetlen. „Persze, hogy nehéz lesz, de miért ne?” – tette fel a kérdést a rutinos csapatvezető.

„Bár a gyári Ducatinak nagyon jó »tartalékmegoldásai« lesznek Francesco Bagnaia és Marc Márquez révén. Szóval természetesen az egy olyan csapat, amelyet nagyon nehéz lesz legyőzni – magyarázta. – Viszont úgy tűnik, hogy a 2025-ös szezon kiegyensúlyozottabb lehet a gyártók szempontjából. A legjobb versenyzők jobban eloszlanak köztük, ami jót fog tenni a sorozatnak. És remélhetőleg a Ducati jó munkát végzett [a most távozó] pilóták fejlesztésével, ami a MotoGP egészét tekintve jobbá teheti a műsort.”

Martín: Egyáltalán nem az a célom, hogy jövőre megnyerjem a világbajnokságot