back to top
2025. március 04. 10:42
KezdőlapMotoGPA Ducatinál debütáló Marc Márquez győzelemmel nyitja az idei MotoGP-szezont? – hétvégi...

A Ducatinál debütáló Marc Márquez győzelemmel nyitja az idei MotoGP-szezont? – hétvégi menetrend

A Thai Nagydíjjal végre elindul az idei MotoGP-szezon. A hétvégi forduló legnagyobb kérdése, hogy miként sikerül Marc Márquez éles körülmények között történő bemutatkozása a gyári Ducatival.

A hétvégén véget ér a téli szünet, és végre elkezdődik a 2025-ös MotoGP-szezon. Bár a királykategóriával kapcsolatban mindig indokolt a fokozott várakozás, talán nem túlzás, hogy most egy igazán különleges idény előtt állunk. A megszokott rend már az első lépésnél felborul, ugyanis történelme során először a Thai Nagydíj tölti be a szezonnyitó szerepét. Külön adalék, hogy a burirami pályáról sok friss emlékkel rendelkeznek a pilóták, hiszen tavaly október végén versenyeztek, februárban pedig egy kollektív tesztet teljesítettek rajta (és egyébként a nyitóünnepségnek is a délkelet-ázsiai ország adott otthont).

Akár az Öné is lehet az élményajándék – indulnak a P1race.hu MotoGP-s nyereményjátékai

A mezőny tehát a hétvégén nagyjából négy hónapon belül harmadszorra fordul meg a környéken. Ez érdekes módon majdnem megegyezik az eddigi Thai Nagydíjak számával, ugyanis eddig csupán ötször tartották meg a nevezett fordulót. A 2018-as debütálás után 2019-ben még visszatért a sorozat Thaiföldre, de a koronavírus miatt a következő két szezonban az ország nem került be a naptárba. Aztán 2022-ben megtartották a harmadik Thai Nagydíjat, amelyet a negyedik és az ötödik szünet nélkül követett.

A forduló legeredményesebb pilótája Marc Márquez, hiszen az első két alkalommal ő diadalmaskodott. Jorge Martín és Francesco Bagnaia szintén két-két győzelemmel rendelkezik, hiszen előbbi tavaly előtt, utóbbi tavaly volt a legjobb mind szombaton, mind vasárnap. Rajtuk kívül még Miguel Oliveira mondhatja el magáról, hogy MotoGP-viadalt nyert Thaiföldön. A királykategóriás mezőnyből Luca Marini és Fermín Aldeguer a Moto2-ben, Fabio Di Giannantonio pedig a Moto3-ban egyszer-egyszer szintén nem talált legyőzőre.

A helyszínre áttérve, az aszfaltcsík Buriram tartományban, azon belül is az azonos nevű városban (a név egyébként magyarul annyit tesz, hogy „a boldogság városa”) található, a fővárostól, Bangkoktól mintegy 410 kilométerre. Ahogyan az újkori versenypályák jelentős részét, ezt is Hermann Tilke tervei alapján építették, a kapuit 2014-ben nyitotta meg. Ami a vonalvezetését illeti, a hét jobb- és öt balkanyart tartalmazó nyomvonal 4,554 kilométer hosszú és 12 méter széles.

A burirami körrekordot Bagnaia tartja 1:28.700 másodperccel, amellyel tavaly megszerezte a pole-pozíciót. A versenyben futott legjobb köridő 2023-ból származik, Marco Bezzecchi ekkor teljesítette az 1:30.896-os kört. A sebességrekord szintén Bezzecchié, aki ugyancsak tavaly 337,5 km/h-val száguldott a mérési pontnál. Ezzel kapcsolatban érdemes megjegyezni, hogy a célegyenes, illetve a 3-as és a 4-es kanyar közötti szakasz sem túl hosszú, viszont az 1-es és a 3-as kanyar közti pályarész már 1 kilométeres. Itt ugyan hivatalosan van egy kanyar, de valójában csak egy törésről van szó, ahol a versenyzők teljes gázzal mennek át, ami aránylag magas végsebességet eredményez.

Bár új időpontban kerül megrendezésre, az időjárás az eddigi Thai Nagydíjakat fogja idézni. Egyáltalán nem túlzás, hogy a felhőzet ellenére nyári hőség fog uralkodni Buriramban. Pénteken még „csak” 34 fok, szombaton és vasárnap viszont már 37 fok körül alakul a napi csúcshőmérséklet. Legalább esőre nem lehet számítani – legalábbis cikkünk írásakor ezt mutatják az előrejelzések. A meleg csapadék nélkül is hatalmas kihívás elég fogja állítani a pilótákat, főleg, akik nincsenek százszázalékos állapotban.

Ilyen versenyző pedig (várhatóan) legalább kettő lesz a pályán: Fabio Di Giannantonio és Raúl Fernández. Mindketten a sepangi teszt első napján buktak, amiben úgy megsérültek, hogy mindkettőjüket megműtötték. De amíg Fernández már a burirami gyakorláson motorra tudott ülni, Di Giannantonio most fog visszatérni, már ha csütörtökön megkapja erre az orvosi engedélyt.

Nincs tökéletes állapotban, de így is megpróbál részt venni Di Giannantonio az idénynyitón

Jorge Martín viszont még náluk is rosszabbul járt, hiszen ő nem lesz ott a szezonnyitón. A címvédő szintén a sepangi teszt első napján esett el, amiben megsérült, majd az ő esetében is jött a műtét. Martín az eredeti tervek szerint rajthoz állt volna Buriramban, ám a héten ismét bukott, így újabb műtétre, valamint kihagyásra kényszerült. A gyári Apriliánál éles körülmények között történő bemutatkozására tehát még várni kell. A hétvégén a noaleiek tesztpilótája, Lorenzo Savadori fogja helyettesíteni.

Martín elképesztően balszerencsés: először motorozott a tesztbalesete óta, amikor újra megsérült

Egy másik nagy figyelemre számot tartó debütálásra viszont sor fog kerülni, hiszen Márquez a hétvégén először indul csatába a gyári Ducatival. Ráadásul azonnal győzelmi esélyekkel, legalábbis a burirami gyakorlásból kiindulva. A spanyol pilóta ugyanis egyfelől megfutotta a teszt legjobb idejét, másrészt egy kiemelkedően jó versenyszimulációt mutatott fel. Ám az ellene szól, hogy a 2014-es, tehát az első MotoGP-szezonja óta nem nyerte meg az idénynyitót, ellentétben új csapattársával.

Marc Márquez behúzta az utolsó tesztnapot, és hihetetlen „versenyt” futott

Az előző két alkalommal Bagnaia húzta be az év első főfutamát, ahogy az októberi Thai Nagydíj mindkét versenyét is. Az olasz pilóta tehát szintén optimistán várhatja a kezdést. Technikai szempontból mindenesetre egyenlő feltételekkel szembesülnek, de érdekes módon ez nem a 2025-ös, hanem a 2024-es Ducatit, vagyis annak a továbbfejlesztett változatát jelenti, mivel a legújabb konstrukció egyikük tetszését sem nyerte el.

Az előszezoni tesztek eredményeit alapul véve másoknak is lehet oka a bizakodásra, például a legjobb burirami sprintszimulációt futó Bezzecchinek, aki Martín hiányában új munkaadója, az Aprilia vezérévé léphet elő. A KTM-nél pedig az utolsó tesztnapot negyedikként záró Pedro Acosta teljesítményét övezi nagy figyelem.

Bezzecchi aggódott Martín balesete után, de hálás a csapatnak

Idén az elmúlt éveket végigküszködő Yamaha-Honda duó is jó szájízzel várhatja a rajtot, hiszen az előbbi kötelékéből Fabio Quartararo, az utóbbiéból pedig Joan Mir kimondottan erős tempót diktált a thaiföldi gyakorláson. Egyébként a Yamahánál még ezen a héten is teszteltek új elemeket, míg a Hondánál már korábban döntöttek arról, hogy milyen csomagot visznek a szezonnyitóra. Végül érdemes még kiemelni Álex Márquezt is, aki a burirami teszten a legközelebb volt testvéréhez egy tavalyi Ducatival.

Álex Márquez élete legjobb motorját vezetheti, de egyvalami miatt nem akar túl optimista lenni

A már említett pilótákon kívül ajánlott odafigyelni a debütálókra is. Idén három újoncot köszönthet a mezőny: Fermín Aldeguer a Gresininél, a tavalyi Moto2-es világbajnok Ai Ogura a Trackhouse-nál, Somkiat Chantra pedig az LCR-nél mutatkozik be a királykategóriában. Ráadásul Chantra ezt a MotoGP első thai pilótájaként hazai környezetben teheti meg. Marc Márquez és Bezzecchi mellett többen is új gyártónál kezdik meg az idényt: Jack Miller és Miguel Oliveira már a Yamahára váltó Pramac, Maverick Viñales és Enea Bastianini pedig a KTM szatellitcsapatának színeit fogja képviselni a hétvégén.

A Thai Nagydíj hétvégéjének menetrendje

PÉNTEK
3:00 – 3:35 Moto3 Első szabadedzés
3:50 – 4:30 Moto2 Első szabadedzés
4:45 – 5:30 MotoGP Első szabadedzés
7:15 – 7:50 Moto3 Edzés
8:05 – 8:45 Moto2 Edzés
9:00 – 10:00 MotoGP Edzés
SZOMBAT
2:40 – 3:10 Moto3 Második szabadedzés
3:25 – 3:55 Moto2 Második szabadedzés
4:10 – 4:40 MotoGP Második szabadedzés
4:50 – 5:05 MotoGP Időmérő (Q1)
5:15 – 5:30 MotoGP Időmérő (Q2)
6:50 – 7:05 Moto3 Időmérő (Q1)
7:15 – 7:30 Moto3 Időmérő (Q2)
7:45 – 8:00 Moto2 Időmérő (Q1)
8:10 – 8:25 Moto2 Időmérő (Q2)
9:00 MotoGP Sprintverseny (13 kör)
VASÁRNAP
4:40 – 4:50 MotoGP Bemelegítés
6:00 Moto3 Verseny (19 kör)
7:15 Moto2 Verseny (22 kör)
9:00 MotoGP Verseny (26 kör)