back to top
2025. március 04. 21:57
KezdőlapMotoGPKidobták a 2025-ös Ducatit az ajtón, majd visszamászott az ablakon – kicsit...

Kidobták a 2025-ös Ducatit az ajtón, majd visszamászott az ablakon – kicsit más köntösben

GP25? GP24? GP24.9? Motorblokk? Váz? Aerodinamika? Kicsit rendet raktunk, hogy most tulajdonképpen mi a helyzet a Ducati idei konstrukcióival kapcsolatban. 

A Ducati szempontjából ott kezdődött a 2025-ös szezon, ahol a 2024-est befejezték. A Thai Nagydíj főfutamán kisajátították az első négy helyet, csupán Fabio Di Giannantonio és Fermín Aldeguer „szürkültek bele” a mezőnybe, de még mindkettőjük teljesítményét meg lehet magyarázni a hátráltató körülmények miatt. A többiek (Marc és Álex Márquez, Francesco Bagnaia, valamint Franco Morbidelli) hozták a kötelezőt, és azonnal megmutatták a mezőnynek, hogy ki az úr a háznál.

Szokatlan taktikázás után újabb kettős Márquez-győzelem született, Bagnaiának nem volt sansza

Az olaszok számára az előszezon is izgalmasan indult. Alapkoncepciójuk úgy nézett ki, hogy a hat motorból három a legfrissebb konfigurációt használja (ez a Desmosedici GP25), a maradék pedig a 2024-es, de kissé átalakított változatot (ez a Desmosedici GP24). A tesztek azonban nem hozták a várt eredményeket, és a GP25-öt kukázták. A motorblokkok terén már biztosan nem lesz változás, az aerodinamika és a váz még egy utolsó esélyt kap a jerezi, szezon közbeni gyakorláson. Az pedig szintén továbbra is él, hogy az a három versenyző (Marc Márquez, Bagnaia, Di Giannantonio) kapja meg előbb a fejlesztéseket, aki eredetileg is az új koncepciót vezette volna. De most akkor tulajdonképpen mi a helyzet a Ducatinál? Mik a különbségek, mik a hasonlóságok a konstrukciók között? Most tényleg egy „GP24.9” lépett a GP25 helyébe? Cikkünkben ezeknek járunk utána.

Még mielőtt a mélyére ásnánk a témának, hadd szúrjunk be egy kis kiegészítést. Ezt a GP 24.9 elnevezést nem mi találtuk ki, hanem egyenesen Bagnaia fogalmazott így a burirami tesztet követően. Az olaszt a Thai Nagydíj csütörtökjén is megkérdezték az idei koncepcióról: „Az alapok ugyanazok, azonban van néhány részlet, amin módosítottunk. Hasonló a motor, de – és ez nem titok – új a lengővillánk. Kicsit más, de tényleg hasonló, mint a GP24” – magyarázta Bagnaia a The-Race.comnak.

Abban Marc Márquez és csapattársa is megingathatatlan, hogy a tavalyi konstrukció még mindig tudott volna hová fejlődni. Ez egy jóval konzervatívabb megközelítést eredményez, melyből az következett, hogy inkább dobták az idei motorblokkot. Ennek ellenére – a már fentebb említett elemeken túl – további vérfrissítést is kapott a GP24, ugyanis már új váltó dolgozik a motorokban.

„A szívem majd’ kiugrott a helyéről” – Márquezék édesapja is megszólalt a történelmi siker után

A GP24 kontra „GP24.9” tekintetben nem sok információ áll rendelkezésünkre. Erre több magyarázat is él. Egyrészt a pontos, specifikáción belüli különbségek nem nyilvánosak, másrészt Álex Márquez is csak morzsákat hintett el a sajtónak. A 28 éves versenyző elárulta, a mostani motorblokk a 2024-es Osztrák Nagydíj környékéről származik. Kifejtette, hogy számos olyan eszköz áll rendelkezésükre, melyeknek köszönhetően az élmezőnnyel csatázhatnak. Elmagyarázta, hogy egy körön eltörpülnek a koncepciók közötti különbségek, és hosszabb távon is minimális előrelépés figyelhető meg. Hozzátette, tavaly is hasonló szisztéma szerint működtek, de akkor a szezon eleji motort kapták meg a 2023-as konfigurációhoz.

Di Giannantonio a tavalyi idényben még régebbi gépet használta, azonban ebben az évben már az újabb változatot vezetheti. Az olasz sérülése ellenére remek tempót diktált, és nem győzte dicsérni a motort. Elmondása szerint a GP23-hoz képest most fényévekkel van előrébb. Gyorsabb, jobb a kigyorsítási tapadás, de a kanyarodása is összehasonlíthatatlan. Az ügyben rá tudott kapcsolódni Álex Márquezre, hogy a verseny alatt sokkal látványosabban kijönnek az előnyök.

Jelenleg tehát így áll a Ducati a verziók garmadájában. Arra, hogy lesz-e lényeges változás a közeljövőben, legkésőbb a jerezi teszten (melyet április 28-án rendeznek) választ kapunk. Ha és amennyiben ott rendezik a felkészülést…

Így áll a MotoGP-tabella a Thai Nagydíj után