Bő másfél éve olyan súlyos közúti balesetet szenvedett, hogy amputálni kellett a jobb lábát, idén viszont első nőként áll rajthoz a spanyol Superbike-bajnokság mozgássérültek számára kiírt kategóriájában: María Gámez megosztotta történetét.
María Gámez korábban nem volt motorversenyző, ugyanakkor sokakhoz hasonlóan szenvedélyesen szerette a motorokat. Egy szörnyű baleset azonban mindent megváltoztatott, ugyanis elveszítette a jobb lábát. Ám ahelyett, hogy feladta volna, inkább megragadta a szörnyűségben rejlő lehetőséget, és idén már amatőr pilótaként ír történelmet.
Az egész sztori 2023 júliusában kezdődött, amikor egy átlagosnak induló délelőtt Gámez felült a motorjára. Egy másik jármű miatt azonban rendkívül súlyos balesetet szenvedett, s azonnal észlelte, hogy komolyan megsérült. Azt viszont akkor még nem gondolta volna, hogy az eset ilyen mértékű következményekkel jár a hátralévő életére nézve.
„Motorral mentem munkába, mint minden nap, és egy furgon kikanyarodott elém – idézte fel a ’Handy Riders Spain’ YouTube-csatornáján közzétett videóban. – Hirtelen jött az ütközés, majd a korlátnak csapódtam. A motor, a lábam és a szalagkorlát [összeütköztek], én pedig elrepültem. Szerencsére eszméletemnél maradtam, és azon a ponton egyáltalán nem gondoltam, hogy elveszítem a lábam. Azt hittem, hogy van egy hatalmas törésem, kilógott a csontom, meg ilyesmi, de nem akartam odanézni.”
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A fájdalmas igazságról akkor értesült, amikor felébredt a kórházban. Azonban ennek ellenére sem akart gondolni arra, hogy soha többé nem ülhet motorra, és ekkor jött képbe a Handy Riders School, egy kifejezetten mozgássérültek képzésére specializálódott spanyolországi motorosiskola, amelyet az átalakított gépeken öt spanyol bajnoki címet szerző Antonio Montoya hozott létre.
„Meséltek nekem erről a projektről, én pedig azt mondtam, hogy »miért ne?« – folytatta Gámez. – Az első pillanattól kezdve nem volt bennem félelem. Ez visszaadta a motorozás iránti vágyamat, és most már le sem akarok szállni a gépről. A Handy Riders egy másik Maríát csinált belőlem, mert elűzte minden félelmemet. Mindig is nagyon óvatos voltam, soha nem szerettem igazán a kalandokat, de itt találtam egy biztonságos helyet, ahol megtanítják az embert, hogyan kell helyesen csinálni a dolgokat.”
Persze a motort át kellett alakítani ahhoz, hogy a mostani állapotában is tudja vezetni. Gámez egy 2008-as Yamaha R6-ost hajt, amelyet extra hűtővel és vezérlőegységgel szereltek fel. Emellett fontos, hogy a protézisét a motorhoz rögzítsék. „A csizmámat a lábtartóhoz kell szorítani, hogy a lábam ne csússzon le, mert nem tudom jól irányítani a bokám mozgását” – magyarázta.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Továbbá, ahogyan az anno a később öt királykategóriás világbajnoki címig jutó Mick Doohan súlyos balesete után is történt, a hátsó féket a jobb lába helyett kézzel működteti, amit természetesen minden gond nélkül meg tud tenni. Idén pedig ő lesz az első nő az ESBK, vagyis a spanyol Superbike-bajnokság Handy Riders elnevezésű, mozgássérülteknek létrehozott amatőr kategóriájában, aki rajthoz áll. Úgy véli, ez nemcsak neki fontos mérföldkő, hanem minden olyan nőn számára is, aki átalakított motort akar vezetni. „Lányok, el kell jönnötök, szurkoljatok mindenkinek – fogalmazott. – Itt mindannyian segítünk egymásnak. Nagyon jó, mert az ember nincs egyedül, és olyanok támogatását élvezheti, akik ugyanezt élték át, és akik megértik.”