back to top
2025. március 12. 19:05
KezdőlapMotoGPRossi egy született tanár, még az életről is sokat tanít versenyzőinek

Rossi egy született tanár, még az életről is sokat tanít versenyzőinek

Fabio Di Giannantonio szerint a MotoGP egy minden szempontból a maximális szintig feltekert Moto2, és amikor megérkezett a királykategóriába, rájött, hogy semmit nem ért belőle. Az olasz versenyző méltatta Valentino Rossi pedagógiai képességeit.

Fabio Di Giannantonio meglehetősen rögös utat járt be, mire eljutott odáig, hogy a mezőny három legjobb motorjának egyikén ülhet. 2023-ban közel volt ahhoz, hogy véget érjen a királykategóriás pályafutása, de végül sikerült megmentenie a karrierjét, amely már a tizedik éve tart, ami az állandó világbajnoki szereplést illeti.

Kidobták a 2025-ös Ducatit az ajtón, majd visszamászott az ablakon – kicsit más köntösben

A jelenleg 26 éves pilóta a sérüléseket figyelmen kívül hagyva mindhárom „klasszikus” kategóriában három-három teljes szezont töltött. A Moto3-ból egy összetettbeli második hellyel lépett fel, a Moto2-ben viszont csak hetedik lett utolsó idényében. Mivel végigjárta a ranglétrát, Di Giannantoniónak jelentős rálátása van a géposztályok közötti eltérésre.

Szerintem a Moto3-tól a Moto2-ig az ember nem tanul annyit a MotoGP-hez szükséges vezetési stílusról – nyilatkozta a Crash.net-nek adott interjújában. – Legalábbis, amikor a Moto3-ban versenyeztem, az egy dzsungel volt. Tiszta kard ki kard-versenyzés volt, mert az embernek a futam minden egyes kanyarjában nyomnia kellett, és százhúsz százalékos teljesítményt kellett nyújtania. Ha nem így tett, megelőzték. Aztán felpattanunk egy Moto2-es motorra, és elkezdjük megtanulni, hogyan kell vezetni a motort. Ahhoz, hogy gyorsan menjünk, jól és precízen kell vezetnünk. Illetve mindent el kell sajátítanunk, ami ahhoz kell, hogy gyorsabbak legyünk. A MotoGP pedig olyan, mint a minden lehetséges szempontból a maximális, korábban elképzelhetetlen szintig feltekert Moto2. Amikor a Moto2-ben voltam, és néhány MotoGP-versenyző a MotoGP-ről beszélt, azt hittem, értem, amit mondanak. Aztán, amikor megérkeztem a MotoGP-be, rájöttem, hogy semmit nem értek.”

Bár többen is úgy vélik, hogy a két kisebb kategória közötti váltás nagyobb ugrást jelent, mint a Moto2 és a MotoGP közötti szakadék, de az is nyilvánvaló, hogy a királykategóriás motorokon olyasmivel találkoznak a versenyzők, amivel korábban soha, gondoljunk csak az elektronikára. Di Giannantonio szerint belülről nagyon más, mint kívülről.

Di Giannantoniót saját motorja égette meg, Morbidellinek Ogurával gyűlt meg a baja a sprinten

Az ember nézi a MotoGP-t a tévében, és azt hiszi, érti, hogyan kell fékezni egy MotoGP-motorral, de a fékezés a MotoGP-ben egy különleges manőver – magyarázta. – Ha az ember normális módon fékez, a motor egyáltalán nem áll meg. Szóval megvan a módja, hogy megálljunk. Többet viszont nem mondhatok, ez titok. Aztán ott vannak a dőlésszögek, amelyeket csak a MotoGP-ben lehet megvalósítani. Szóval alkalmazkodni kell a testünkhöz, hogy megtanuljuk, miként kell ennyire bedőlni. Emellett a gázadással és a motor felszedésével rendkívül pontosnak kell lenni, hogy megtaláljuk a tapadást. A Moto2-ben nincsenek ilyen problémáink, de a MotoGP-ben mindent a végletekig kell maximalizálni. Szóval nagyon precíznek kell lenni, és százszázalékos képességekkel kell rendelkezni.”

Bár rendkívül bonyolultak, és, ahogyan az egyszeres királykategóriás futamgyőztes szavai is mutatják, a vezetésük során nagyon sok mindenre oda kell figyelni, a mostani motorok bizonyos szempontból megkönnyítik a versenyzők dolgát a korábbi időszakokhoz képest. Ez sokaknak nem tetszik, de Di Giannantonio nem ebbe a táborba tartoik.

Tulajdonképpen tetszik, mert ez a MotoGP – jelentette ki. – A motorok prototípusok. Olyannak kell lennie, mint amilyen a Forma–1. Olyan gépet kell létrehozni, amilyet sehol máshol nem látni. Különlegesnek, bonyolultnak kell lennie. Fejlesztési és technikai szempontból is az élvonalban kell lennie. Teljes mértékben élvezem ezt a fajta MotoGP-t.”

A technikai jellegű megszólalások után Di Giannantonio kitért főnökére, pontosabban csapatának tulajdonosára is. Ez a személy történetesen Valentino Rossi, hiszen a már említett 2023-as idény végén a VR46 dobott neki mentőövet, amellyel egyelőre élni is tudott. Honfitársa remek pedagógusnak tartja a kilencszeres világbajnokot, akinek nem csak a motorozással kapcsolatban vannak jó tanácsai.

Rossi atyai tanácsa Bagnaiának: nem eshet bele Marc Márquez csapdájába

Mondjuk úgy, hogy egy született tanár – fogalmazott. – Ha ugyanis az ember eltölt vele egy kis időt, akkor amolyan természetes úton sok mindent megtanít neki. Még az életről is. Ez annyira klassz. Tavaly már tanított nekem néhány dolgot a motorról, a vezetésről és a stratégiáról, az biztos. Ha [idén] többször jön [a futamhelyszínekre], még több lehetőségem lesz tanulni. Szóval örülnék és boldog lennék, ha mindig velünk lenne. Mindenkinek nagy lökést és extra motivációt jelentene.”