back to top
2025. március 14. 21:52
KezdőlapHírekMarc Márquez nem örül neki, mások az erőviszonyok kiegyenlítődését várják a Pirelli...

Marc Márquez nem örül neki, mások az erőviszonyok kiegyenlítődését várják a Pirelli érkezésétől

Marc Márquez kijelentette, nem boldog a Pirelli 2027-es érkezése miatt, mivel akkor sem ment simán a váltás, amikor a Michelin váltotta a Bridgestone-t. Pedro Acosta viszont a kisebb kategóriákból kiindulva optimista, többen pedig abban bíznak, hogy ez megkavarja az erőviszonyokat a MotoGP-ben.

Az előző hét legfontosabb híre egyértelműen a Pirelli érkezésének bejelentése volt a MotoGP-ben. Ahogyan arról mi is beszámoltunk, az olasz gumigyártó 2027-től váltja a Michelint, és mivel a MotoE-ben is ők lesznek a beszállítók, a gyorsaságimotoros-világbajnokság mind a négy kategóriáját le fogják fedni ilyen szempontból.

Hivatalos: távozik a sokat kritizált Michelin, új gumiszállítója lesz a MotoGP-nek

Az Argentin Nagydíj csütörtöki sajtónapjának így természetesen ez volt az egyik slágertémája. A téma a sajtótájékoztatón is előkerült, és elsőként Marc Márquez válaszolt. A nyolcszoros világbajnok véleménye azért is kifejezetten releváns, mert azon kevés versenyző közé tartozik, aki már akkor is a királykategóriában versenyzett, amikor a sorozat legutóbb, 2015 és 2016 között gumiszállítót váltott. A spanyol versenyző pont ebből kiindulva nem örül ennek a fejleménynek.

Azt hiszem, innen én vagyok az egyetlen versenyző, aki átélte a Bridgestone-ról a Michelinre való cserét, és nem szeretek váltani – nyilatkozta. – Nem arról van szó, hogy a Michelinről a Pirellire, biztos vagyok benne, hogy a Pirelli jó gumikat fog adni, de ilyenkor a gyártóknál mindig van egy alkalmazkodási folyamat a gumikhoz. Emlékszem, hogy amikor a Michelin megérkezett a Bridgestone helyére, voltak furcsa balesetek, amelyeket mi, pilóták nem értettünk. Versenyzőként az a személyes véleményem, hogy nem szeretem. Azonban ez a bajnokság döntése, ugyanakkor köszönetet kell mondanunk a Michelinnek, mert nagyon jól fejlesztették az abroncsokat, amelyek jelenleg remekül teljesítenek.”

Márquezen kívül testvére és csapattársa, Álex Márquez és Francesco Bagnaia ültek ott a teremben, akiknek nincs tapasztalatuk ilyesmiben. „Nekem nincs meg az az élményem, amelyről Marc beszélt, ahogyan a Moto2-ben sem éltem át a Dunlopról a Pirellire történt váltást – kezdte a Gresini pilótája. – A bajnokság döntött így, úgyhogy alkalmazkodnunk kell.”

Nem tudom, soha nem tapasztaltam meg ilyesmit, de biztos vagyok benne, hogy a Pirelli nagyszerű munkát fog végezni, és olyan gumit fog fejleszteni, amely jól passzol a motorjainkhoz – ezek már a háromszoros világbajnok szavai. – A Michelin ezt fantasztikusan csinálta, és jelenleg elképesztő a teljesítmény. Úgyhogy meglátjuk, most várnunk kell. Nem lesz könnyű, mivel egyszerre kell fejlesztenünk a motort és a gumit, de azért vagyunk itt, hogy versenyképesek legyünk, hogy ezt megcsináljuk.”

Nem az idősebbik Márquez volt az egyetlen, aki arra tett utalást, hogy szakmai szempontból nem feltétlenül örül a váltásnak. „Ez egy nagyon nagy hír, amely nagyon meglepett – jelentette ki Marco Bezzecchi. – Olaszként örülök a márka belépésének. Versenyzőként viszont azt kell mondanom, hogy a Michelin szenzációsan jó munkát végez. Ami fontos, mert még két évünk van a váltásig.”

Pedro Acosta viszont ellenkező álláspontra helyezkedett. A Pirelli a Moto2-ben és a Moto3-ban már tavaly átvette a gumiszállítói szerepet, és a gyári KTM versenyzője szerint eddig jó munkát végzett. „Miután a Pirelli megérkezett, jobbnak tűntek a gumik – fogalmazott. – Kevesebb bukást látunk olyan esetekben, amikor az abroncs még nem érte el a működési hőmérsékletét. A köridők is sokkal jobbak.”

A Pirelli megpróbálja a lehetetlent, és a MotoGP-be is behozná korábbi újításait

Persze a 20 éves versenyző hozzátette, a MotoGP azért más kávéház, de talán ezért is van rá esély, hogy jelentősen átalakítja az erősorrendet. „Ez egy nagy és izgalmas dolog – vélekedett Enea Bastianini. – Nekem ez lesz az első ilyen jellegű élményem egy géposztályon belül. A MotoGP-ben megtanultam, hogy a gumik döntő fontosságúak, és arra számítok, hogy a módosításnak óriási hatása lesz. Lehetséges, hogy sok változást fogunk látni. Addig viszont pilótaként teljes mértékben a jelenre kell koncentrálni.”

A Pirelli érkezése ráadásul egybeesik a technikai szabályváltozásokkal, hiszen 2027-re a motorok is teljesen át fognak alakulni. Erre utalt Brad Binder is. „Érdekes. Ez teljesen felrázza az állóvizet, a gumik egy újabb kihívást fognak jelenteni számunkra – hangsúlyozta a dél-afrikai pilóta. – Szeretném hinni, hogy egyszerűbb lesz, mert minden gyártó a nulláról indul.”

Miguel Oliveira szintén úgy véli, hogy az új gumigyártó az erőviszonyokra is jelentős hatással lehet. „Még hosszú út, illetve két hosszú szezon áll előttünk sok futammal, amelyek során jelentős tapasztalatot fogunk szerezni a Michelin abroncsaival – mondta. – Azonban az összes technikai módosítás közül, amelyet egy motoron el lehet végezni, a másik gumiszállítóra történő váltás a legnagyobb. Ez az egyetlen, ami felboríthatja a gyártók közötti jelenlegi egyensúlyt, és mindent alaphelyzetbe állíthat. Lehet, hogy mindenki közelebb kerül majd egymáshoz.”

Az ötszörös királykategóriás futamgyőztestől azt is megkérdezték, hogy ez lehetőséget adhat-e a japán gyártóknak a felzárkózásra. „Nem tudom, mert a Ducati igencsak részese a Superbike-világbajnokságnak, és rengeteg tapasztalatot gyűjtöttek ezeknek az abroncsoknak a technológiája és filozófiája terén – felelte. – Azonban nem tudom megmondani, hogy ez előny-e vagy sem. Remélem, jövőre elkezdjük a tesztelést.”

Kérdés, hogy a Superbike-vb mennyire releváns ebben a témában, hiszen Giorgio Barbier, a Pirelli motorsport-igazgatója kijelentette, nem az ottani abroncsokat veszik alapul. Abban viszont Oliveirának alighanem igaza van, hogy érdemes időben elkezdeni a tesztelést, ennek kapcsán pedig Fabio Quartararo úgy látja, az új motorokra már ekkor fel kell tenni az olaszok abroncsait.

Hogy őszinte legyek, ez még nagyon messze van, itt van ez az év, plusz még a következő, úgyhogy nem tudom, mi a Pirelli terve 2027-re, de szerintem tudják, mit kell tenniük – válaszolta a témafelvetésre a gyári Yamaha világbajnoka. – Ők egy nagy márka, jelen vannak a Superbike-bajnokságokban, a Forma–1-ben, szóval úgy vélem, elég nagy tapasztalattal rendelkeznek. Azt gondolom, hogy azokkal a gumikkal lenne jó elkezdeni a 2027-es motor tesztelését, mert végső soron jövőre készen kell lenniük.”

Beválik-e a Ducati jóslata Marc Márquez és Bagnaia kapcsán? – hétvégi menetrend