back to top
2025. április 01. 22:59
KezdőlapMotoGPAz Amerikai Nagydíjon visszatérhet a 2014-es Marc Márquez? – hétvégi menetrend

Az Amerikai Nagydíjon visszatérhet a 2014-es Marc Márquez? – hétvégi menetrend

Az előttünk álló hétvégén rendezik meg a királykategória Amerikai Nagydíját. A harmadik fordulóban Marc Márquez learathatja a harmadik vasárnapi győzelmét, amire a MotoGP-korszakban eddig csak ő maga volt képes, méghozzá 2014-ben. A Superbike-világbajnokság mezőnye eközben Portimãóban fog összecsapni. A forduló legnagyobb kérdése, hogy valaki, esetleg a teszten megvillanó Toprak Razgatlıoğlu, ki tudja-e hívni az szezonnyitót domináló Nicolò Bulegát.

Az Argentin Nagydíj után két héttel az Amerikai Nagydíjjal folytatódik a 2025-ös MotoGP-szezon. A hétvégi forduló helyszíne a Circuit of the Americas nevű versenypálya lesz, amely Texas állam fővárosa, Austin közelében fekszik. A gyakran csak a COTA rövidítéssel jelölt aszfaltcsík 2013 óta ad otthont az Amerikai Nagydíjnak. Az pedig azóta elég egyértelművé vált, hogy kinek fekszik legjobban: az itt megrendezett tizenegy vasárnapi futamból hetet Marc Márquez nyert meg.

Rajta kívül még két nevet mindenképp meg kell említeni a pályával kapcsolatban, először is Álex Rinsét, aki 2023-ban a küszködő Hondával tudott futamot nyerni a COTA-n. Rinsnek kétségkívül nagyon megy ezen az aszfaltcsíkon, a MotoGP-ben kétszer, a Moto2-ben és a Moto3-ban egyszer-egyszer állhatott fel itt a dobogó tetejére. Nem lehet elfelejtkezni Maverick Viñalesről sem, aki tavaly meglepetésre duplázni tudott az Apriliával, a sprinten és a főfutamon is őt intették le elsőként. Viñalesnek nem lehetett teljesen új az élmény, mivel 2014-ben ő húzta be az itteni Moto2-es viadalt.

Meglehet Viñalesnek, ami még senkinek sem sikerült? – szerinte ez még messze van

Rajtuk kívül még Enea Bastianininek van királykategóriás győzelme Austinból, amelyet 2022-ben szerzett. Az első itteni sprintet pedig Francesco Bagnaia tudta behúzni 2023-ban. Bagnaia 2018-ban a Moto2-ben vasárnap is első tudott lenni, amit a mostani MotoGP-mezőnyből Pedro Acosta 2023-ban, Raúl Fernández 2021-ben, Franco Morbidelli 2017-ben szintén elmondhatott magáról, ahogy Jorge Martín a 2018-as, illetve Jack Miller a 2014-es Moto3-es sikere után is.

Egyébként korábban az Amerikai Egyesült Államokban található pályák közül az Indianapolis Motor Speedway, a Laguna Seca Raceway és a Daytona International Speedway is vendégül látta a gyorsaságimotoros-világbajnokságot. Érdekes, hogy az első kettő szintén nagyon feküdt az idősebb Márquez testvérnek, aki több győzelmet is aratott rajtuk.

Ami magát a pályát illeti, a nyomvonal 5513 méter hosszú és kilenc jobb-, valamint tizenegy balkanyarból áll, a vezetési irány pedig ellentétes az óramutató járásával. Jelentős, 41 méteres szintkülönbség található benne, ikonikus része a célegyenes végén található emelkedő, amelyet egy éles balkanyar követ. Összességében ez az egyik legváltozatosabb asztalcsík a naptárban, gyors egyenesek és szűk hajtűkanyarok alkotják. Mind az abszolút pályacsúcs, mind a versenyben futott körrekord tavalyról datálódik, és mindkettőt Viñales tartja: előbbit 2:00.864 másodperccel, utóbbit 2:02.575-tel. A sebességrekord 2023-ban dőlt meg utoljára, ugyancsak a spanyol motoros által, aki akkor 356,4 km/h-val repesztett.

 A rekordok ellenére kimondottan meglepő lenne, ha Viñales idén ott lenne az élmezőnyben, hiszen egyelőre nem találja az összhangot a KTM-mel. Nem így Márquez, aki a gyári Ducatival megnyerte az összes eddigi versenyt – mellékesen mindegyiket testvére, Álex Márquez előtt –, Argentínában és Thaiföldön is duplázott. Ilyen eredménysorral pedig nem is lehet kérdés, hogy győzelmi reményekkel vág neki a fordulónak.

Így áll a MotoGP-tabella az Argentin Nagydíj után

„Két gyakorlatilag tökéletes hétvége után érkeztünk meg Austinba – mondta a spanyol pilóta. – A COTA egy olyan pálya, ahol mindig sikerült gyorsnak lennem, még tavaly is, amikor először voltam itt a Ducatival. Fizikailag egy megterhelő pálya, ahogy a motorozás szempontjából is, de már sokszor nyertem rajta. Koncentráltnak kell maradnunk, nem szabad hibáznunk, figyelnünk kell a részletekre, és keményen kell dolgoznunk, hogy versenyképesek legyünk.”

Amennyiben Márquez vasárnap tényleg győzni tudna, nemcsak a Ducati érné be az MV Agustát a sorozatban megszerzett győzelmek számában, hanem olyasmit vinne végbe, amire 2014 óta nem volt példa. Utoljára ugyanis akkor nyerte meg valaki, pont ő maga a szezon első három futamát. Abban az idényben végül összesen tizenhárom viadalt húzott be, és fölényesen lett bajnok. Az persze egyáltalán nem egyértelmű, hogyha most vasárnap őt intenék le elsőként, akkor ugyanilyen domináns tudna lenni, mindenesetre a sikere nem lenne kedvező jel a vetélytársainak.

Legendás gyártót érhet be a Ducati a hétvégén, a rekordtartó is a láthatáron van

A 2002 óta íródó MotoGP-korszakban az említett triplázásra csak Márquez volt képes. Többen is közel kerültek hozzá, például Valentino Rossi, aki 2002-ben és 2005-ben is tizenegy győzelemig jutott, de mindkétszer második lett a második futamon. Viszont ehhez fontos hozzátenni, hogy Rossi 2001-ben megnyerte az első három viadalt, de az még technikai és egyéb szempontokból is egy másik éra volt.

Ahogy eddig minden idei fordulóban, az Amerikai Nagydíjon sem lesz teljes a mezőny. Sem a tesztidőszakban megsérült Jorge Martín, sem a Termasban bukó Miguel Oliveira nem áll rajthoz. Előbbit ismét az Aprilia tesztpilótája, a szintén sérülésből lábadozó Lorenzo Savadori, utóbbit a Yamaha új tesztversenyzője, Augusto Fernández fogja helyettesíteni.

Kiderült, ott lesz-e Martín helyettese az Amerikai Nagydíjon

A Trackhouse-nál mindkét pilóta hadra fogható, az istállóra tehát nem ezért irányul a szokottnál nagyobb figyelem. Az amerikai csapat második hazai fordulójára készül, és az eddig villogó újonca, Ai Ogura révén akár egy jó eredményben is bízhat. Az alakulat csütörtökön megerősítette, hogy a korábbi tervei szerint az eredeti, kékes festésével fog kiállni az Amerikai Nagydíjra. Bár a VR46 nem hazai pályán fog versenyezni, megtiszteli az amerikai nézőket: a tavulliai istálló motorjai vasárnapra egyedi festést kapnak, amelyet az „amerikai kultúra” ihletett.

Az austini hétvége menetébe külső tényezők is bekavarhatnak. A COTA újraaszfaltozását szeptemberben fejezték be, amivel csökkentették a pályán található bukkanók, egyenletlenségek számát. A versenyzők ezúttal az 1-es, a 2-es, a 11-es, a 12-es, a 19-es és a 20-as kanyarokban találkoznak majd új, sötétebb felülettel, amely a Michelin várakozásai szerint jobban tartja majd a hőt, és intenzívebben fogja koptatni a gumikat.

Ráadásul úgy néz ki, hogy az időjárás sem feltétlenül lesz kegyes a pilótákhoz. Péntekre az előrejelzés 25 fokos hőmérséklet mellett 71 százalékos eséllyel vár esőt. Szombaton és vasárnap már jobb lesz a helyzet, a 29-30 fok mellett nagyjából 20 százalékos esélyt ad a csapadékra. Az Egyesült Államokban a törvény értelmében a szabadtéri sporteseményeket biztonsági okokból felfüggesztik, ha a helyszín közelében villámlik, ezért senki ne lepődjön meg, hogyha valamit halasztani kell.

Razgatlıoğlu ki tudja hívni Bulegát?

Miközben a MotoGP Austinban vendégeskedik, sor kerül a Superbike-világbajnokság második idei fordulójára. A helyszín nem más, mint a portimãói Algarve International Circuit, amelyet 2008 októberében adtak át, és már novemberben ott rendezték a szezonzárót. Azóta 2016 kivételével minden évben ellátogatott ide a mezőny.

A motorosok számára kialakított aszfaltcsík 4,592 kilométer hosszúságú, és kilenc jobb-, valamint hat balkanyart tartalmaz, aminek ismeretében az sem meglepő, hogy a vonalvezetés iránya megegyezik az óramutató járásával. A helyszín különlegessége a lényegében folyamatos szintváltozás, ezért is szokták gyakran hullámvasúthoz hasonlítani. Az abszolút pályarekordot Jonathan Rea 2022-es, 1:39.610 másodperces pole-pozíciós köre jelenti, míg a versenyben futott leggyorsabb kör Toprak Razgatlıoğlu nevéhez fűződik tavalyról: a török versenyző 1:39.783-as kört teljesített.

Idén az említett két pilóta közül az egyik, Rea nem lesz ott a mezőnyben. Az északír klasszis – aki a portimãói pálya legeredményesebb versenyzője a kategóriában – még a tesztidőszakban bukott, és a sérülésből azóta sem épült fel. A Yamaha a helyettesítésére Jason O’Hallorant kérte fel, aki tavaly a Brit Superbike-bajnokságban versenyzett. A Hondánál ezalatt ellentétes előjelű híreket kaptak, hiszen a szezonnyitón kieső Iker Lecuona felépült. Lecuona csütörtökön pedig az orvosi engedélyt is megkapta, így a hétvégén ott lesz a rajtrácson.

Csupán a szezonnyitót tekintve biztosan Nicolò Bulega várja a legvérmesebb reményekkel a fordulót, hiszen magabiztosan megnyerte mindhárom viadalt. A Ducati amúgy is nagyon erősnek tűnt Phillip Islanden, a többi gyártó látványosan elmaradt a bolognaitól, amit Razgatlıoğlu szóvá is tett. Viszont a két hete, szintén Portimãóban tartott teszten beérni látszott a BMW munkája, hiszen mindkét napon a török pilóta zárt az élen, a másodikon nem hivatalos körrekordot is futott. Viszont az továbbra is nyitott kérdés, hogy így mire lesz képes Bulega ellen, aki mindkétszer második lett mögötte.

Razgatlıoğlu ismét tarolt, és a körrekordnál is jobb időt ment a Superbike-vb tesztjén, Bulega bukott

Szerencsére Portimãóban az időjárás nem fogja úgy megcibálni a pilótákat, ahogy esetleg Austinban, esőt egyáltalán nem várnak a hétvégére. Ám az előrejelzések szerint a hőmérséklettel lehet valamekkora probléma, a várt 19-21 fok ugyanis alatta van az optimálisnak.

Óraátállítás

Magyarországon vasárnap hajnalban a megszokásoknak megfelelően vissza kell állítani az órákat. Az időveszteség a portimãói történések követését nem nehezíti meg, mivel Portugáliában szintén sor fog kerülni az átállításra (de az egyórányi „különbség” persze nem tűnik el). Viszont az Amerikai Nagydíj esetén jobban oda kell figyelni, mivel az USA-ban már letudták a tekerést, így a vasárnapi futamokat a többi eseményhez képest „később” fogják megtartani.

Az Amerikai Nagydíj hétvégéjének menetrendje

PÉNTEK
15:00 – 15:35 Moto3 Szabadedzés
15:50 – 16:30 Moto2 Szabadedzés
16:45 – 17:30 MotoGP Első szabadedzés
19:15 – 19:50 Moto3 Első edzés
20:05 – 20:45 Moto2 Első edzés
21:00 – 22:00 MotoGP Edzés
SZOMBAT
14:40 – 15:10 Moto3 Második edzés
15:25 – 15:55 Moto2 Második edzés
16:10 – 16:40 MotoGP Második szabadedzés
16:50 – 17:05 MotoGP Időmérő (Q1)
17:15 – 17:30 MotoGP Időmérő (Q2)
18:50 – 19:05 Moto3 Időmérő (Q1)
19:15 – 19:30 Moto3 Időmérő (Q2)
19:45 – 19:00 Moto2 Időmérő (Q1)
20:10 – 20:25 Moto2 Időmérő (Q2)
21:00 – MotoGP Sprintverseny
VASÁRNAP
16:40 – 16:50 MotoGP Bemelegítés
18:00 – Moto3 Verseny
19:15 – Moto2 Verseny
21:00 – MotoGP Verseny

A portimãói forduló menetrendje

Péntek
10:40 – 11:20 Supersport Első szabadedzés
11:35 – 12:20 Superbike Első szabadedzés
12:35 – 13:00 Supersport 300 Első szabadedzés
14:55 – 15:35 Supersport Superpole
16:00 – 16:45 Superbike Második szabadedzés
17:00 – 17:25 Supersport 300 Superpole
Szombat
10:00 – 10:20 Superbike Harmadik szabadedzés
10:30 – 10:40 Supersport Bemelegítés (első)
10:50 – 11:00 Supersport 300 Bemelegítés (első)
12:00 – 12:15 Superbike Superpole
13:35 – Supersport Első verseny
15:00 – Superbike Első verseny
16:15 – Supersport 300 Első verseny
Vasárnap
10:00 – 10:10 Superbike Bemelegítés
10:20 – 10:30 Supersport 300 Bemelegítés (második)
10:40 – 10:50 Supersport Bemelegítés (második)
12:00 – Superbike Superpole futam
13:35 – Supersport 300 Második verseny
15:00 – Superbike Második verseny
16:15 – Supersport Második verseny