back to top
2025. május 07. 16:59
KezdőlapMotoGP„Aprópénzért írnak alá" – túl keveset keres a MotoGP mezőnyének jelentős része?

„Aprópénzért írnak alá” – túl keveset keres a MotoGP mezőnyének jelentős része?

Jack Miller szerint a MotoGP versenyzői manapság túl keveset keresnek, legalábbis azok, akik nem közvetlenül az élmezőnybe tartoznak. Az ausztrál motoros úgy véli, ez elsősorban a motorok és a pilóták közötti fontossági sorrend átalakulásának tudható be.

A MotoGP a gyorsasági motorversenyzés csúcsa, ennélfogva az ember azt gondolhatná, hogy az itteni versenyzők meglehetősen sokat keresnek, még azok is, akik a mezőny hátsó régiójába tartoznak. Azonban úgy tűnik, ezzel nem mindenki ért egyet, még az érintettek közül sem: Jack Miller szerint ugyanis a pilóták jelentős hányada jóval kevesebbet kap kézhez annál, amit megérdemelne.

A királykategória fizetései nem nyilvánosak, de évről évre születnek becslések arról, hogy az egyes versenyzőknek mennyi a fizetésük. Amióta Marc Márquez elhagyta a Hondát, majd Fabio Quartararo szerződést hosszabbított a Yamahával, állítólag utóbbi rendelkezik a legjövedelmezőbb kontraktussal. Persze ez csak a jéghegy csúcsa, ám Miller szerint „lejjebb” már koránt sincs minden rendben.

Annak idején hihetetlenül jól megfizették a versenyzőket, a nagy hármas vagy nagy négyes tagjait – nyilatkozta a ’Gypsy Tales’ podcastban. – Most az újonc srácok vagy a befutott pilóták, mint például én is, aprópénzért írnak alá. Egyszerűen csak azért, hogy motorra ülhessenek, vagy hogy betegyék a lábukat az ajtón. Az egyetlen másik módja annak, hogy tisztességes pénzt keressünk vagy előrelépjünk, hogy más szinten vezessünk. Ide állították fel a lécet. A piac beszakadt. Marc még mindig Marc, Pecco [Bagnaia] pedig még mindig Pecco. De ha visszamennénk tíz évet? Pilótaként nehéz megmondani, ám senki nem próbálja elorozni a másik versenyzőjét. Hacsak valaki el nem akar menni, mint például én vagy Enea [Bastianini] a Ducatitól, senki nem próbálja meg elhalászni őket. [Egy márkánál] nem érzik úgy, hogy egy rivális miatt elveszítik őket. A motorok rendkívül erősek, azok szabják meg a mércét. »Akarod a lehetőséget, hogy ezzel a motorral versenyezz?« Ez sajnálatos a srácok szempontjából, mert nem megfelelően fizetik őket.”

A Pramac versenyzője lényegében arra utalt, hogy a pilóták iránt lecsökkent a kereslet. Ennek oka, hogy a motoroknak manapság sokkal nagyobb szerepük van, mint a korábbi időszakban. Jelenleg például a Ducati versenyzőin kívül másnak esélye nincs harcolnia a világbajnoki címért, ami szintén nem tesz jót a pilótapiacnak.

Kiderült, Marc Márqueznek hihetetlenül sokba kerülhetett, hogy Ducatira váltott

A versenyzőket tekintve a krém mindig a csúcsra fog kerülni – folytatta Miller. – Ha viszont elveszünk bizonyos opciókat, vagy ha nincsenek opciók, mivel valaki annyival a többiek előtt jár, akkor az csökkenti a piaci értéket. A srácok nyerni akarnak, a legjobbjukat akarják nyújtani. Az eredményeket hajszolják. Sajnos néhányan nem kapják meg azt a fizetést, amelyet meg kellene azért, hogy lényegében minden hétvégén az életüket kockáztatják. Korlátozott idő áll rendelkezésre, hogy pénzt keressenek. Az elmúlt tíz évben nagyon lecsökkent [a pilóták fizetése].”

Ez utóbbival kapcsolatban azt is elmondta, hogy egy versenyzőnek nem csak a testi épsége szempontjából kell kockázatot vállalnia. „Az embernek úgy kell edzenie, mint egy állat, el kell hagynia a hazáját, és nincs második esélye – magyarázta. – A motorozás az egyetlen, amihez értünk. Én ingyen is csinálnám, mert imádom, de az embereknek tudniuk kell, mit hagyunk hátra, hogy itt lehessünk.”

A jelenséget alighanem további két tényező serkenti. Egyrészt a szatellitcsapatok magasabb aránya, hiszen ezek az istállók nyilvánvalóan nem képesek akkora fizetést adni, mint a gyári alakulatok. Másrészt pedig a pénzügyileg jól eleresztett japán márkák hanyatlása, hiszen európai riválisaiknál sokkal inkább meg kell húzni a nadrágszíjat, így ott elsősorban a motorra helyezik a hangsúlyt. „Manapság a gépbe fektetünk, nem a versenyzőbe” – jelentette ki Miller.

Az 30 esztendős versenyző egy konkrét példát is említett. Amikor ő 2015-ben bemutatkozott a MotoGP-ben, akkor évi 250 ezer ausztrál dollárt, vagyis akkori árfolyamon több mint 50 millió forintot keresett. Most pedig tud olyan kollégájáról, aki egy szezonra vetítve 60 ezer ausztrál dollárért, vagyis kevesebb mint 13,8 millió forintért írt alá. Ha pedig nem változik a helyzet, akkor ehhez mindkét fél hozzászokhat. „Egyre több pilóta fogad el alacsony értékű szerződést, csak hogy esélyt kapjon” – mondta.

Óriási fizetés ajánlatával száll harcba Razgatlıoğlu megtartásáért a BMW?