Álex Rins nem hiszi, hogy a 2027-es szabályváltozások által minden egy csapásra biztonságosabb lesz a MotoGP-ben. A spanyol versenyző ugyanakkor úgy tudja, az egyik pályán biztosan módosítani fognak ilyen téren, emellett a Yamaha legújabb specifikációjú motorblokkjáról is szót ejtett.
Még mindig viszonylag távolinak tűnik, de egyre jobban közeledik a MotoGP új, 2027-ben induló korszaka. Mint ismert, technikai szempontból sok minden megváltozik erre az idényre. Többek között kisebb lesz a motorblokk mérete, eltűnnek az elektronikai segédeszközök, valamint az aerodinamikát is jelentősen le fogják butítani.
A módosítás egyik célja, hogy biztonságosabbá tegyék a királykategóriát, amely évről évre folyamatosan gyorsul, elég csak megnézni a folyamatosan megdőlő pályacsúcsokat. Azonban nem mindenki hisz benne, hogy ez mindent egy csapásra megold ezen a téren. Álex Rins egy kisebb géposztálybeli példát hozott fel ennek cáfolatára.
„Őszintén szólva nem hiszem, hogy ’27-ben minden biztonságosabb lesz – nyilatkozta. – Persze egy kicsit igen, hiszen a hátsó eszközök meg az ilyesmik segítenek. Egy kisebb motorblokk viszont semmit nem fog változtatni. Amikor a Moto3-ban versenyeztem, ötszázzal nagyobb volt a fordulatszám [a mostaninál]. Azonban az első olyan évben, amikor ezt csökkentették, még gyorsabbak is voltak, mint mi.”
Rinsnek elrepedt a csuklója a hatalmas bukása után, csak egyvalami miatt indult el a sprinten
A kisebb hengerűrtartalmú erőforrások azt vélhetően mindenképpen megakadályozzák majd, hogy a pilóták akkora végsebességeket érjenek el, mint manapság (Brad Binder 2023-ban 366,1 km/h-ig jutott Mugellóban, amit Pol Espargaró egy évvel később megismételt). Azonban könnyen lehet, hogy a kanyarokban nem lesz szignifikáns különbség.
Ezt a problémát tehát másképpen kell megoldani. Rinsnek nemrég, a Spanyol Nagydíj második szabadedzésén volt egy kifejezetten kellemetlen élménye, amikor nekicsapódott a légfalnak, és ennek kapcsán érdeklődött is, hogy mi a terv a jerezi pályának azzal a részével. „A balesetem után felhívtam Loris Capirossit [a kereskedelmi jogokat birtokló Dorna biztonsági tanácsadója – a szerk.], aki elmondta, az a terv, hogy jövőre javítanak azon a bukótéren. Idén az egyes-kettes kanyarnál fejlesztettek, a következő évre vonatkozóan pedig a négyes volt a terv.”
Ha már motorblokk, Rins a Yamaha legújabb, a jerezi teszten kipróbált és a Francia Nagydíjon bevetett erőforrásáról is szót ejtett. „Szerencsére csak arról van szó, hogy nagyobb a végsebességünk – utalt a blokkra, melynek segítségével csapattársa, Fabio Quartararo ismét pole pozíciót szerzett. – Nagyon figyeltek, hogy a motor jellege ne módosuljon, mert könnyű nagyobb teljesítményt kicsikarni, de akkor minden agresszívabb lesz.”