Joan Mir úgy véli, a nézők nem fogják értékelni, viszont ők érezni fogják a lassabb motorokat, elsősorban a bukások alkalmával. Ezenfelül a show-n is lehet javítani, mivel szerinte manapság minden a rajtnál történik. A 2027-ben érkező Pirelli abroncsokról is szót ejtett.
Még 2024 májusában jelentették be, hogy 2027-től új időszámítás kezdődik a MotoGP-ben. Mint ismeretes, a motorblokkok méretét a jelenlegi 1000-ről 850 köbcentiméterre csökkentik. Jóval környezetbarátabbá válik a teljes koncepció, mivel 100 százalékban fenntartható üzemanyagot fognak használni, sőt a tank mérete is csökken. Az aerodinamikára is kisebb hangsúlyt fektetnek, valamint a magasságállító és összeültető rendszert is betiltják. Emlékezetes, hogy Silverstone-ban éppen ez az eszköz hagyta cserben Fabio Quartararót.
Persze azt még homály fedi, hogy ezek a változások hogyan fognak muzsikálni a gyakorlatban. A kérdésekre Joan Mir próbálta keresni a válaszokat. „Azt gondolom, hogy a tévénézők nem fogják értékelni, ha két-három másodperccel lassabbak leszünk – mutatott rá a Crash.net podcastjában. – Viszont a biztonsági szempontokat figyelembe véve mi igenis érezni fogjuk, ha egy bukás két-három másodperccel lassabb [tempónál] történik.”
Így változik meg a MotoGP, hivatalossá váltak a 2027-es új szabályok
A spanyol szerint más téren is jól jöhetnek ki a szabályváltozásokból: „Ami a show-t illeti, ha képesek leszünk nagyobb jelentőséget tulajdonítani a versenyzőknek és a saját stílusuknak, képességeiknek, akkor javíthatunk rajta. Olyan versenyeket láthatnak majd a nézők, amelyek teljesen eltérnek majd [a mostaniaktól].”
„Ha valaki megnyomja a [verseny] elejét, akkor a végén rá fog fizetni, mivel elhasználja a gumijait. De most nem ez a helyzet. Manapság minden a rajtnál történik, az abroncsok pedig nem kopnak, mivel az elektronika meglehetősen pontos, mert az aerodinamika tökéletessé teszi a motort. A különbség, amit a versenyző tud jelenteni, elenyésző” – fejtette ki 2020 MotoGP-világbajnoka.
Mirnek nehéz volt a kórházból végignézni Zarco győzelmét, szerinte a dobogóért harcolhatott volna
A szabályváltozások egy másik sarkalatos pontja a Pirelli érkezése lesz. Azzal, hogy 2027-től a királykategóriának is az olasz gumigyártó fogja szállítani az abroncsokat, nemcsak egységesítik a palettát a négy kategóriában, de a Superbike-világbajnokság élmenői számára is megnyitják a kapukat a MotoGP felé. Erre jelenleg a legnagyobb esélye Toprak Razgatlıoğlunak van, de 2027-re akár Nicolò Bulega is könnyen kiköthet a királykategóriában. Mir azonban nem gondolja, hogy ezen a fronton nagy hátrányt szenvednének.
„Ez csak arról fog szólni, hogy megpróbálunk alkalmazkodni a gumihoz. Biztos vagyok benne, hogy a szerkezete teljesen más lesz a Moto2-es vagy éppen a superbike-os koncepcióhoz képest. Ezek a motorok teljesen más dolgot követelnek, mivel sokkal merevebbnek kell lennie. Ha felteszünk egy Superbike-ban használatos abroncsot erre a konstrukcióra, nem hinném, hogy három kört tudnánk menni vele, mert teljesen tönkretennénk a gumit” – ecsetelte Mir.
Hamarosan pályára mehet az első MotoGP-s Pirelli – máris feszültség van a gyártó és a csapatok közt?