back to top
2025. június 22. 09:25
KezdőlapMotoGPMegváltozhat a gyűlölt MotoGP-szabály? – a technika adott a módosításhoz 

Megváltozhat a gyűlölt MotoGP-szabály? – a technika adott a módosításhoz 

Piero Taramasso, a Michelin kétkerekű motorsportért felelős menedzsere elmondta, részükről akár verseny közbeni büntetésekkel is alkalmazható lenne a guminyomásszabály, mivel a technikai feltételek adottak ehhez a megoldáshoz. Taramasso emellett a büntetések okáról és az esetleges jövőbeli határérték-csökkentésről is beszélt. 

A 2023-as szezon közepe óta a MotoGP-csapatoknak a korábbinál is jobban kell figyelniük a guminyomásra, ugyanis az akkor életbe lépett szabály alapján büntetés jár a túl alacsony nyomásértékért. A biztonságnövelő előírás bevezetése óta több alkalommal is előfordult, hogy valaki a dobogós helyezését veszítette el miatta. Legutóbb Maverick Viñales járt így, amikor Katarban a második helyet bukta el – ami egyébként a KTM idei legjobb eredménye lett volna. A mezőny hátsóbb felében pedig még gyakoribb, hogy valakit szankcionálnak túl alacsony guminyomás okán.

A szurkolók nagy többsége kifejezetten negatívan viszonyul a szabályhoz, különösen a büntetések kiosztásának módja miatt. Az illetékesek általában jóval a futamok leintése után, akár több mint egy órával döntenek az egyes ügyekről – amikorra már lezajlik a díjátadó ceremónia is. Nemrég viszont kiderült: az előírást kérő Michelin részéről nem tiltakoznának, ha ez megváltozna. 

A szurkolók gyűlölik, de a MotoGP élmenői nem változtatnának a népszerűtlen szabályon

„Továbbra is egyeztetünk, beszélgetünk a Dornával, az FIM-mel és az MSMA-val [a gyártók szervezetével]. Nyitottak vagyunk. Ha találnak egy jobban működő rendszert, hajlandóak vagyunk változtatni – szögezte le Piero Taramasso, a gumigyártó kétkerekű motorsportért felelős menedzsere a Crash.net kérdésére. – A probléma nem a technikai oldalon van, az jól működik, az érzékelők és a mérések rendkívül pontosak.” 

„Szerintem a probléma az, ahogyan a büntetést alkalmazzák: a futam után, a díjátadó ceremóniát követően. Ez az, ami zavarja az embereket. Úgyhogy meg kell találnunk a módját, hogy talán már a futam közben kiszabható legyen a szankció, például hosszú körös büntetéssel. Talán a versenytáv háromnegyedénél meg lehetne nézni az adatokat, és megállapítani, hogy rendben volt-e minden vagy sem. Szerintem ez lehetne egy megoldás.” 

Bár a futam közbeni retorzióval valóban nem kellene utólag módosítani a végeredményt, nehezen lenne kiszabható a mostanival egyenértékű büntetés. Egy hosszú körös büntetés ugyanis általában 3–5 másodperces veszteséget jelent, tehát egy dupla is jelentősen elmaradna a jelenlegi, 16 másodperces szankciótól. Mindenesetre a Michelin oldaláról adott a lehetőség, hiszen a mostani feltételek mellett képesek lennének így is alkalmazni a szabályt. 

„Ami a technikai oldalt illeti, nagyon nehéz lenne ennél jobbat találni – magyarázta Taramasso. – Mert most már a valós nyomást látjuk, valós időben, ahogy a motorok mennek a pályán. Ez pedig az, amit mindenki szeretne. És ez így igazságos is, mivel a csapatok szabadon dönthetnek a kezdeti nyomásról, hiszen minden versenyző olyan értékkel indulhat, amilyet megfelelőnek érez. Ha viszont mindenkire rákényszerítenénk egy egységes értéket – mondjuk 1,8 bart – a rajtrácson, az nem lenne fair, mert az elölről és hátulról indulók eltérő értékeket szeretnének.” 

Taramasso szerint a legtöbb büntetés mostanra egyszerűen egy rosszul felépített versenystratégia következménye: „A csapatok mostanra nagyon jól ismerik a rendszert, jól is kezelik. Amikor valakit megbüntetnek, mindig nagyon kicsi kihágásról van szó. Szóval nem az van, hogy egyesek 0,5 barral a határ alatt mennek. És a versenyzőknek is van figyelmeztető berendezésük a műszerfalon. Szóval ez csak egy újabb stratégiai tényező, amelyet kezelni kell – eldönthetik, hogy támadnak, hátul maradnak vagy előre állnak. Nem mondom, hogy ez könnyű, de néha ára van, ha a határon mozogsz.” 

Amikor arról kérdezték, hogy a jelenlegi, 1,8 baros minimális első guminyomást lehet-e a jövőben még tovább csökkenteni, Taramasso egyértelmű választ adott. „Nem. Már így is a határon vagyunk. Ennél lejjebb nem mehetünk – jelentette ki. – Csak azért tudtuk egyáltalán ezt az alacsony értéket meghatározni, mert egy ennyire pontos, valós időben visszajelző rendszerünk van, és így pontosan ismerjük az aktuális értékeket. És eddig mindig, amikor ellenőriztük az érzékelőket, nem volt velük probléma. De a verseny közbeni büntetés csak egy ötlet – mi csupán azt akarjuk jelezni, hogy más megoldásokra is nyitottak vagyunk.” 

Helycserés támadás: megállapodott a Superbike-világbajnoksággal a MotoGP-ből távozó gyártó