back to top
2025. július 05. 07:53
KezdőlapMotoGPMotoGP-tesztpilóták a Balaton Parkról: akad még tennivaló, valóban nagyon nehéz rajta motorozni

MotoGP-tesztpilóták a Balaton Parkról: akad még tennivaló, valóban nagyon nehéz rajta motorozni

Két MotoGP-tesztpilóta, Michele Pirro és Stefan Bradl is részletekbe menően nyilatkozott a Balaton Park Circuitről az előző heti teszt után. A pálya nyomvonalával kapcsolatos problémákat mindketten kiemelték, valamint Pirro arról is beszélt, hogy még nincs minden a helyén Balatonfőkajáron.

Kevesebb mint egy hónap múlva a Superbike-világbajnokság, augusztus végén pedig a MotoGP mezőnye fogja megmérettetni magát a Balaton Park Circuiten. Az előző héten a balatonfőkajári pályát erre készülve előbb a Superbike-vb versenyzői – még ha nem is hivatalos körülmények között –, majd MotoGP-tesztpilóták vették birtokba. A királykategória hivatalos gyakorlásán minden gyártó részt vett, a Ducati rutinos tesztelőjét, Michele Pirrót küldte ki körözni. Pirro ezalatt tehát jól megnézhette magának az aszfaltcsíkot, és talált is rajta problémás pontokat.

Tényleg megtörténik: „meglepetésvendéggel” rendeznek MotoGP-tesztet a Balaton Parkon (videó)

„A Balaton Parkon kétségtelenül van még tennivaló, akad néhány dolog, amit rendbe kell tenni – mondta Pirro a GPOne.com-nak. – Mi már hozzászoktunk a magas színvonalhoz azokon a pályákon, ahol évek óta megyünk, nekik [a fenntartóknak] viszont ez az első alkalom, így még sok dolgot helyre kell tenniük. A Superbike-vb-futamig hátralévő egy hónapban lesz dolguk bőven, de megígérték, hogy mindent rendbe hoznak, amit csak kell. Most már náluk pattog a labda.”

Bár látja a hiányosságokat, Pirro úgy véli, azokat még időben ki lehet javítani. „Tudod, ahol akarat van, arra út is van. Alapvetően egy kicsit még biztonságosabbá kell tenniük a pályát – különösen az aszfaltot, amely nagyon rossz állapotba került a motorok alatt, részben a nagy hőség miatt.”

Az olasz pilótát természetesen külön megkérdezték az átalakított nyomvonalról. „A nyomvonal nekem nem igazán jön be, mert nem folyamatos. Érezni rajta, hogy ez nem egy organikus pálya, hanem hogy bizonyos szakaszokat direkt lelassítottak a biztonsági szabályok miatt. Ettől függetlenül az illetékesekkel mindent tisztáztunk, hogy legalább a biztonság legyen rendben.”

„Hogy mennyire lesz látványos vagy problematikus, amikor huszonöt motor lesz egyszerre a pályán – azt majd csak a futam alatt tudjuk meg. Szerintem nincs túl sok igazán erős pont a pályán, de a legfontosabb az, hogy a biztonság szempontjából minden meglegyen. A szervezők pedig megígérték, hogy a Superbike-hétvégére minden készen lesz.”

Csak a Superbike-vb hosszú távú jövője biztos a Balaton Parkon, a MotoGP-é nem

A Hondát szintén egy rutinos tesztpilóta, Stefan Bradl képviselte, aki hasonló gondokat lát, mint az előtte megszólalók. „Superbike-os kollégáink tökéletesen összefoglalták a problémát kritikus megjegyzéseikkel – nyilatkozta Bradl a GPOne.com-nak. – MotoGP-géppel ezen a pályán motorozni valóban nagyon nehéz. Végeláthatatlan balos kanyarok, majd jobbosok következnek, számos sikánnal és összesen négy, egyes fokozatban megtett kanyarral – több ilyen van itt, mint Motegiben.”

„A nyomvonal hihetetlenül lassú a MotoGP-nek. Nincs benne ritmus, nincsenek gyors, folyatós szakaszok, és nagyon kanyargós. Nagyon kemény feladatot jelent. Senki nem fog innen úgy távozni, hogy azt mondja: »Hűha, micsoda klassz versenypálya!« A nyomvonal engem kicsit a KymiRingre emlékeztet, de ott legalább volt egy hosszú egyenes. Az pedig itt nincs meg. Itt még hatodik fokozatba sem lehet felkapcsolni. A Sachsenring egy lendületes, gyors versenypálya a Balaton Parkhoz képest.”

A tesztnap legjobb ideje körülbelül 1:39,5 másodperces volt, ami a 4115 méter hosszú pályán 148,9 km/h-s átlagsebességet eredményezett. Ez azt jelenti, hogy a mostani meglátások szerint a Balaton Park lehet a leglassabb helyszín a MotoGP-naptárban. A Sachsenringen 166,395 km/h-s, míg a szintén a lassabbak közé sorolt misanói pályán 168,982 km/h-s átlaggal futották meg tavaly a pole pozíciót érő kört.

Tapadósabb pálya, felgumizott ív – Talmácsi újabb kört tett meg a Balaton Park Circuiten

A teszt fő fókuszában egyébként a gumik álltak, a szervezője is elsősorban a Michelin volt, hiszen a francia cégnek adatokra volt szüksége, hogy tudja, milyen keverékeket hozzon majd el augusztusban. Ezzel kapcsolatban arra derült fény, hogy a pálya kimondottan az első gumit teszi ki kemény próbának.

„A Michelin kifejezetten azért kérte ezt a tesztnapot, hogy adatokat gyűjtsön a forduló előtt – mutatott rá Bradl. – Így most már tudjuk, hogy a Balaton Park rendkívüli módon megterheli az első gumit, mivel rengeteget kell fékezni, hasonlóan Motegihez. Kíváncsian várom, hogy a MotoGP-hétvége jól fog-e sikerülni. Ha ezen a szűk pályán fékezéskor csak egy apró hibát is elkövetsz, könnyen magaddal ránthatsz három-négy vetélytársat is.”

Ahogy Pirro is rámutatott, a teszt alatt hőség uralkodott a pályán: 40 fok körüli volt a levegő, és 64 a pálya hőmérséklete. Ez egyrészt hozzájárult a gumik elhasználódásához, másrészt külön megnehezítette Bradl életét. Az RC213V ugyanis a nem tökéletes hőelvezetése miatt melegben képes nagyon felforrósodni, ami nem sok jót vetít előre a Honda-pilótáknak az augusztusi versenyhétvégére. „Fizikailag brutálisan megterhelő volt a teszt, ráadásul még egy sprintversenyt is leszimuláltam” – mondta erről a német versenyző.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Stefan Bradl (@stefanbradl6) által megosztott bejegyzés

.

.

..

.

.

.

.

..

.

.

.

..

.

.

.

.

.

.