back to top
2025. július 07. 00:07
KezdőlapMotoGPFontos dolog az élő közvetítés, de óvatosnak kell lenni, hogy mi kerül...

Fontos dolog az élő közvetítés, de óvatosnak kell lenni, hogy mi kerül adásba

Enrique Sierra, a Dorna Live igazgatója felfedte, jelenleg 117 különböző médiapartnerük van. Ugyan ebből rengeteg bevételük származik, de ők is hihetetlen pénzeket mozgatnak meg. Arról is beszélt, mi a metódus akkor, amikor egy nagy balesetet mutatnak. Ezenfelül a jövőre, valamint arra is rávilágított, hogy tudnának-e fejleszteni a közvetítéseken.

Joggal hiheti azt a szurkoló, hogy az egy teljesen természetes dolog, hogy egy MotoGP-hétvége alatt csak ledől a kanapéra, és megnézi a soron következő eseményt. Pedig ez egyáltalán nem így van. Ahhoz, hogy mindezt megtegye, a kereskedelmi jogokat birtokló Dorna elképesztő köveket mozgat meg. Több mint 200 szakembert küld minden versenypályára, akik éves szinten több mint 36 ezer órányi élő közvetítést sugároznak. Összesen 117 különböző médiapartnerük van.

A Dorna számára ez jelentős bevételi forrásként szolgál. Ez a streaming-szolgáltatások elterjedésével tovább emelkedett. Az Ampere Analytics 2025-ös tanulmánya szerint ezen szogáltatások a globális sportjogokra fordított kiadások egyötödét teszik ki, ez akár a 12 milliárd dollárt is meghaladhatja. Viszont, hogy minél komplexebb közvetítésekkel szolgáljanak, az elképesztő költségekkel jár, annak ellenére, hogy a nézők ezeken felül is további platformokon fogyasztják a tartalmakat.

A MotoGP közvetítése, és minden, ami mögötte van

„Az élő közvetítés továbbra is a legfontosabb dolog – hangsúlyozta Enrique Sierra, a Dorna Live igazgatója a SPEEDWEEK.com-nak adott exkluzív interjújában. – Úgy gondolom, mindennek ez az alapja. Élő közvetítés nélkül nincsenek tartalmaink a közösségi médiára. De ez folyamatosan változik, és ezért kell azon dolgoznunk, hogy tudjuk biztosítani a szükséges technológiát. Az élő közvetítésnek továbbra is magas minőségűnek kell lennie, a partnereink ezért a termékért fizetnek. Ez egy prémium szolgáltatás.”

„Mindig is vannak beszélgetések a büdzséről. Jelenleg megerősítettük a költségvetésünket a következő évekre, de ha fejlődni szeretnénk, akkor további erőforrásokat kell megmozgatni. Teljesen más szituációban vagyunk, mint öt évvel ezelőtt” – utalt a közösségi médiára Sierra.

A közvetítéseknek egyik megosztó pontja, amikor a kamera a versenyzőt egy nagy bukást követően mutatja. Ilyenkor megoszlanak a vélemények, hogy mit tegyen a rendező. Ugyan 2021 óta nem történt halálos kimenetelű baleset a gyorsaságimotoros-világbajnokság hétvégéi alatt, de minden esetben oda kell figyelni, és ezzel persze Sierra is tisztában van.

„Gyors döntéseket kell hoznunk – szögezte le. – Látjuk a bejövő képeket, és el kell döntenünk, hogy bevágunk-e egy újabbat, mert drámai [a helyzet]. De muszáj óvatosnak lennünk, nagyon nehezek ezek a kritikus pillanatok. A versenyzés és a történetmesélés része az, hogy megmutassuk az események emberi oldalát. Ez az adott pillanatban az érzelmekről és az ösztönről szól. A mögöttünk lévő szakemberek és újságírók segíthetnek, és lehet, hogy azt mondják, hogy »ez egy csúnya bukás volt«. Ekkor megnézzük a visszajátszásokat, és ha a versenyző nem mozog vagy rosszul néz ki, akkor nagyon óvatosak vagyunk a tekintetben, hogy mit mutassunk. [Marco] Simoncelli bukása óta addig nem mutatjuk meg a visszajátszást, amíg a pilóta nem mozdult meg, és magánál van. Ez egy látványos sportág, és természetesen tisztában vagyunk vele, hogy ezek a versenyzők az életükkel játszanak.”

A gyors optikai kábeleknek köszönhetően egyre több mindent lehetne a vállalat barcelonai központjából irányítani. Ez azonban nincsen tervben, erre Sierrának több magyarázata is van: „Az egyik az atmoszféra, a verseny izgalma és a csapatokkal való kapcsolat. A másik pedig az a képesség, hogy gyorsan ki tudunk érni a pályára, hogy egy-egy új kamerapozíciót teszteljünk.”

De vajon mit tartogat a jövő? „Úgy néz ki, hogy a jövőben a távvezérelt produkcióban kell bíznunk. De ez technológiai kérdés. Ebben némi költségfaktor is van, és az utazásra, valamint a helyszíni stábra szánt keret többé-kevésbé ugyanannyi. Ennek ellenére, én azt gondolom, hogy ez meg fog változni a jövőben, és olcsóbb lesz, ha Barcelonában lennénk. – És hogyan javítanának a közvetítéseken az elkövetkezendő években? – Talán most vagyunk azon a szinten, hogy többet vesztenénk, mint amennyit nyernénk. Nagy elégedettséggel tölt el, amikor egy jó versenyről sikerül színvonalas közvetítést készíteni. Rengeteg eszközünk, számos kameránk van erre. Hogyan tudnánk ezen fejleszteni? Persze, új kameráink és belső kamerás felvételeink is vannak. Mindig változnak a dolgok” – zárta gondolatait.

 

 

 

 

 

 

.