back to top
2025. július 10. 22:50
KezdőlapMotoGPMegdönti-e a jubiláló Marc Márquez Rossi rekordját a legjobb pályáján? – hétvégi...

Megdönti-e a jubiláló Marc Márquez Rossi rekordját a legjobb pályáján? – hétvégi menetrend

Sűrű lesz a hétvégi programjuk a motorsport rajongóinak, hiszen a MotoGP mezőnye a Sachsenringen, míg a Superbike-világbajnokságé Doningtonban csap össze. Sőt, Magyarország is a figyelem középpontjában lesz, hiszen Visonta révén hazánk először ad otthont a Supermoto-vb küzdelmeinek.

Azok után, hogy az előző hétvégén a csúcskategóriák képviselői pihentek, ezúttal igazi motorsportdömping következik. A MotoGP a szezonja féltávhoz érkezik, hiszen a következő napokban már a tizenegyedik fordulót rendezik meg. A mezőny a Sachsenringre látogat, amely a szokásoknak megfelelően a Német Nagydíjnak ad otthont.

A pályához közeli Chemnitzben az 1920-as évektől egészen 1990-ig rendszeresen tartottak autó- és motorversenyeket zárt közutakon, ám mindez fenntarthatatlanná vált a sűrűn lakott területen. Ennek nyomán építették meg az aszfaltcsíkot a várostól nyugatra, és bár a létesítmény elsősorban sofőrképző és közlekedésbiztonsági központként szolgál, 1998 óta a koronavírus-járvány sújtotta 2020-as idény kivételével minden évben ellátogat ide a gyorsaságimotoros-világbajnokság. Időközben 2001-ben változtattak a nyomvonalon, amelyet 2017-ben újraaszfaltoztak.

A Sachsenring királya egyértelműen Marc Márquez, aki összesen tizenegy győzelemnél tart a helyszínen, ebből nyolcat a MotoGP-ben szerzett. A királykategóriában sokáig veretlen volt itt a főfutamokon, hiszen még 2021-ben, finoman szólva sem tökéletes karral is nyert, majd a következő két viadalt kihagyta. Tavaly aztán megtört a sorozat, de a középmezőnyből rajtolva így is felzárkózott a dobogóig.

Ami a többi indulót illeti, a nyolcszoros világbajnokon kívül Fabio Quartararo és Francesco Bagnaia aratott még győzelmet a MotoGP-ben. Johann Zarco, Franco Morbidelli, Brad Binder, Álex Márquez és Fermín Aldeguer a Moto2-ben, míg Álex Rins, Jack Miller és Joan Mir a Moto3-ban diadalmaskodtak egyszer-egyszer, Pedro Acosta pedig mindkét kisebb kategóriában megtette.

Maga a pálya 3,671 kilométer hosszú, amivel a versenynaptár legrövidebbjének számít, a szélessége pedig 12 méter. Balkanyarból tízet, míg jobbosból csupán hármat tartalmaz, így nem meglepő módon a versenyzők az óramutató járásával ellentétes irányban köröznek. Mind az abszolút pályacsúcs, mind a versenyben futott leggyorsabb kör rekordja Jorge Martín nevéhez fűződik, aki tavaly szombaton 1:19.423, míg vasárnap 1:20.667 másodpercig jutott. A legnagyobb sebesség szintén 2024-ből datálódik, Acosta ekkor 306,8 km/h-val repesztett.

Bár a pálya jelentős részén kifejezetten nehéz előzni, jó néhányszor voltak szoros befutók. Valentino Rossi 2003-ban Sete Gibernauval, 2009-ben Jorge Lorenzóval szemben nyert kevesebb mint 1 tizeddel, míg tavalyelőtt Martín tette meg ugyanezt Bagnaiával. Vagy említhetnénk a 2006-os versenyt, amikor egészen a végéig négyen csatáztak a futamgyőzelemért.

Tíz évvel később más miatt volt emlékezetes a verseny, hiszen az eső egy kaotikus flag-to-flag viadalt hozott. Ez akár idén is előfordulhat, hiszen az időjárás-előrejelzések szerint mindhárom napon számolni kell az esővel. Ennek következtében pedig az aszfalthőmérséklet is kifejezetten alacsony lehet, ami ugyancsak nehézséget okozhat.

Az eddigiek fényében aligha sokkol bárkit, hogy a hétvége toronymagas esélyese Marc Márquez, aki így még nagyobbra növelheti 68 pontos előnyét. A kétszázadik királykategóriás főfutamára készülő pilóta győzelem esetén megdönti az egyazon nagydíjon, illetve helyszínen aratott MotoGP-győzelmek számát, amelyet jelenleg Rossival holtversenyben tart (utóbbi az asseni Holland TT-t nyerte meg nyolcszor). A pole pozícióval pedig saját csúcsát állíthatja be, hiszen Austinban nyolc, itt hét alkalommal indulhatott az élről.

Marc Márquez hálás a Ducatinak, hogy kordában tartják az ösztöneit

A Sachsenringen támadni próbálok majd, igyekszem harminchét pontot szerezni – fogalmazta meg egyértelmű célját. – Azonban fel kell ismernem, hogy ha valaki gyorsabb, akkor gyorsabb. Most már kezdek kialakítani némi előnyt a bajnokságban, amelynek még a félnél sem járunk, még sok futam van hátra, de el kell kezdeni menedzselni egy kicsit.”

Álex Márquez szintén jubilál, hiszen, ha minden jól megy, a hétvége után pontosan feleannyi királykategóriás nagydíjnál fog tartani, mint bátyja. Az biztos, hogy bármi történik, hétfőn is a második lesz a tabellán, kérdés, hogy mekkora hátránnyal. Ebből a szempontból nemcsak testvére itteni formája, hanem az Assenben történtek miatt sem feltétlenül lehet optimista, hiszen a Holland Nagydíjon megsérült. Ezzel együtt jelen állás szerint indulhat Németországban, de ehhez meg kell kapnia az engedélyt dr. Ángel Chartétól, a MotoGP főorvosától.

Hivatalos: eldőlt, hogy Álex Márquez elutazhat-e a Német Nagydíjra

Bagnaia összetettbeli harmadik pozíciója egyelőre szintén betonbiztos, hiszen annak ellenére, hogy legutóbb jelentősen csökkentette hátrányát a Gresini motorosával szemben, az még így is 58 egység. A 28 esztendős versenyzőnek továbbra sem lehet más a célja, mint hogy megtalálja az igazán jó érzést a motorjával.

Az eltérő vezetési stílusban keresendő Bagnaia szenvedése és Marc Márquez szárnyalása?

Assenben további lépéseket tettünk előre mind az időmérőn, mind a versenyen – kezdte. – A sprinten kicsit jobban küszködtem, de ezúttal is, akárcsak Mugellóban, nagyon jól kezdtem, és jól teljesítettem a futam első szakaszát. Aztán a csatában kezdtem elveszíteni az önbizalmamat az élen, miközben emelnem kellett a tempót. A Sachsenring egy nagyon különleges pálya, ki kell derítenünk, hol vagyunk a leggyorsabbakhoz képest.”

A Ducatit, illetve az idősebbik Márquezt legutóbb Marco Bezzecchi szorította meg az Apriliával. A gyártó kapcsán a legfrissebb és legfontosabb hír, hogy Martín a tervek szerint Brnóban visszatér a mezőnybe, most viszont még mindig Lorenzo Savadori helyettesíti. A noaleiek az egyedüliek, akiknél még nem dőlt el, hogy a nyári szünet után melyik koncesszióban lesznek: amennyiben ezen a hétvégén legalább pontot szereznek konstruktőri szinten, akkor biztosan a C-ben folytatják, és ebből a szempontból semmi nem változik az eddigiekhez képest.

Hivatalos: megvan Martín visszatérésének időpontja

Nagyon örülök, hogy a Sachsenringen versenyzünk – jelentette ki a Holland Nagydíj második helyezettje. – Ez egy különleges pálya, de mindig is szerettem, és mindig is jól éreztem magam rajta. Nagyon érdekes lesz megtapasztalni az Apriliával. Jó futamon vagyunk túl, és továbbra is így kell dolgoznunk, illetve fejlődnünk kell.”

A KTM viszonylag közelről, 8 egységnyi lemaradásban követi az Apriliát a gyártóknál. A mattighofeniek a jelek szerint magukra találtak, igaz, ez általában csak Acosta és Maverick Viñales teljesítményén látszik. Brad Binder ellenben továbbra is szenved, ahogyan Enea Bastianini is, aki legfeljebb a főfutamok második felében képes eredményesen motorozni.

Hivatalos: kiderült, hogy Marini visszatérhet-e a hétvégén

A Honda ellenben lépést tévesztett, hiszen Assenben és Mugellóban még a legjobb tíz sem jött össze. Ráadásul az utóbbi legalább két hétben Johann Zarcón kívül minden állandó versenyző egészségügyi gondokkal küzdött. Joan Mir állítása szerint teljesen felépült a hollandiai bukásából, Luca Marini viszont még nincs tökéletes állapotban a Szuzukában elszenvedett súlyos sérülése után, de így is visszatér a mezőnybe, persze amennyiben zöld utat kap. Somkiat Chantrát viszont a nyári szünet előtt már nem látjuk versenyezni, miután meg kellett műteni a lábát.

Megműtötték Chantrát, kiderült, ki fogja helyettesíteni

Ami a Yamahát illeti, annak ellenére, hogy Marc Márquezen kívül Quartararo az egyetlen, aki idén pole pozíciót tudott szerezni, miután az előző három forduló számukra sem sikerült fényesen, messze az utolsó helyen állnak a gyártók között. Múlt héten részt vettek egy privát teszten, amelyen a francia motoros ugyan nem volt ott, de igyekszik hasznosítani annak tanulságait.

Brnóban tesztelte V4-es blokkját a Yamaha, körvonalazódott, mire lehet készülni a futamhétvégén

A Holland Nagydíj nem egészen úgy alakult, ahogyan azt reméltük – mondta. – Különösen a futam második felében éreztem úgy, hogy jobb tempóm lenne, de megnehezítette a dolgomat, hogy beszorultam a többi versenyző mögé. Át fogjuk nézni a privát teszt adatait, hogy lássuk, mit tudunk kihozni belőlük. Ez talán valamelyest segíthet nekünk a következő két futamhétvégén. Korábban már nyertem a Sachsenringen, de a pálya mindig is kicsit trükkös volt számunkra, különösen a második és a harmadik szektor. Ezzel együtt a pozitívumokra fogunk összpontosítani, és mindent beleadunk, mint mindig.”

Jöhet Bulega és Razgatlıoğlu újabb párharca

A MotoGP-é mellett a Superbike-vb küzdelmei is folytatósnak, ráadásul itt most indul az idény második fele. A helyszín Donington, ahol már a második világháború előtt is versenyeztek, ám aztán a pálya évtizedekre bezárta kapuit. Egy üzletember viszont megvette a területet, és a 70-es években felújíttatta, azóta pedig legendás helyszínné nőtte ki magát. A szériamotoros világbajnokság történelmében pedig különleges jelentőséggel bír, hiszen 1988-ban itt indult útjára a sorozat.

Azóta persze rengeteg viadalt rendeztek már itt, a legtöbb győzelem rekordját pedig egyelőre ketten tartják, hiszen Tom Sykes és Toprak Razgatlıoğlu is kilenc alkalommal látta meg elsőként a kockás zászlót. A címvédőn kívül Jonathan Rea hat, míg Álvaro Bautista, valamint Michael van der Mark kétszer-kétszer ünnepelhettek a dobogó legfelső fokán.

Az aszfaltcsík hossza 23 méterrel haladja meg a 4 kilométert, ezalatt a pilóták hétszer jobbra, ötször pedig balra fordulnak el. A MotoGP-hez, illetve a Sachsenringhez hasonlóan az abszolút pályacsúcsot és a versenyben futott leggyorsabb kört is ugyanaz a versenyző teljesítette tavaly: Razgatlıoğlu előbb 1:24.629-ig, majd 1:25.597-ig jutott.

 

Azonban jelenleg nem ő, hanem Nicolò Bulega vezeti a bajnokságot. A gyári Ducati motorosa tavaly két második helyet szerzett Doningtonban, míg a Supersport-világbajnokságban töltött két szezonja alatt kétszer nyert, további egy alkalommal dobogós lett. Ez ugyanakkor kifejezetten nem egy Ducati-pálya, amit nem csupán Bautista relatíve kevés győzelme mutat, hanem az a tény is, hogy a márka legutóbb 2014-ben szerzett itt pole pozíciót, akkor Davide Giuglianónak jött össze a bravúr.

A 9 pontos hátrányban lévő, pályafutása első Superbike-világbajnoki dobogóját 2018-ban ezen a helyszínen elérő Razgatlıoğlu ellenben dörzsölheti a tenyerét. Amennyiben legalább az egyik futamot megnyeri, két szempontból is történelmet ír: egyrészt egyedüliként fogja vezetni a pálya győzelmi örökrangsorát, másrészt Rea után ő lesz a második versenyző, aki legalább két pályán képes tízszer diadalmaskodni.

A tabella harmadik helyéért szintén nagy a csata Danilo Petrucci és Bautista között., sőt, még Andrea Locatelli is lőtávolon belül van A helyiek viszont egészen biztosan nem az ő eredményességükben reménykednek, hanem brit sikert szeretnének látni. Rea itt szerezte eddigi egyetlen dobogóját a Yamahával a tavalyi Superpole versenyen, Alex Lowes pedig a két hosszú futam után ünnepelhetett. Ikertestvérének, Sam Lowesnak ez még nem adatott meg hazai közönség előtt, ellentétben Scott Reddinggel, aki három éve gyűjtött be egy harmadik helyet.

A mezőny összetétele, mondhatni, jelentősen változni fog az előző fordulóhoz képest. Dominique Aegertert csak egy orvosi vizsgálat választja el az indulástól, az MIE-nél viszont mindkét motoron csere lesz. Zaqhwan Zaidi csak ideiglenesen lesz távol, hiszen ezúttal az ázsiai bajnokságban fog versenyezni, Tarran Mackenzie viszont végleg elhagyta a csapatot. Előbbi helyét Ivo Lopes, utóbbiét a Motoxracingtől nemrég kirúgott Tito Rabat veszi át. A Honda egyébként öt motort fog indítani a hétvégén, hiszen a brit Superbike-bajnokságot 2023-ban megnyerő, ott Doningtonban kétszer diadalmaskodó Tommy Bridewell szabadkártyásként vesz részt a hétvégén.

A Ducati szatellitcsapata az állandóságban hisz, míg a Hondáé teljes sorcserét hajt végre Doningtonra

Magyarország is világbajnoki fordulónak ad otthont

Nemcsak a gyorsaságimotoros- és a Superbike-világbajnokság lép pályára az előttünk álló hétvégén, hanem a Supermoto-vb is. Utóbbi pedig a sorozat történelmében először Magyarországra, a visontai Black Star Speedway-re látogat. A sportág legnagyobbjai mellett a különböző kategóriákban összesen négy magyar versenyzőnek lehet majd szurkolni. Jegyeket elővételben péntek éjfélig lehet vásárolni erre a linkre kattintva.

Visontán küzdenek meg a világ legjobb Supermoto-versenyzői a hétvégén

A Német Nagydíj hétvégéjének menetrendje

PÉNTEK
9:00 – 9:35 Moto3 Első szabadedzés
9:50 – 10:30 Moto2 Első szabadedzés
10:45 – 11:30 MotoGP Első szabadedzés
13:15 – 13:50 Moto3 Edzés
14:05 – 14:45 Moto2 Edzés
15:00 – 16:00 MotoGP Edzés
SZOMBAT
8:40 – 9:10 Moto3 Második szabadedzés
9:25 – 9:55 Moto2 Második szabadedzés
10:10 – 10:40 MotoGP Második szabadedzés
10:50 – 11:05 MotoGP Időmérő (Q1)
11:15 – 11:30 MotoGP Időmérő (Q2)
12:50 – 13:05 Moto3 Időmérő (Q1)
13:15 – 13:30 Moto3 Időmérő (Q2)
13:45 – 14:00 Moto2 Időmérő (Q1)
14:10 – 14:25 Moto2 Időmérő (Q2)
15:00 MotoGP Sprintverseny (15 kör)
VASÁRNAP
9:40 – 9:50 MotoGP Bemelegítés
11:00 Moto3 Verseny (23 kör)
12:15 Moto2 Verseny (25 kör)
14:00 MotoGP Verseny (30 kör)

 

A doningtoni forduló menetrendje

Péntek
10:40 – 11:05 női vb Első szabadedzés
11:20 – 12:05 Superbike Első szabadedzés
12:20 – 13:00 Supersport Első szabadedzés
15:10 – 15:35 női vb Superpole
16:00 – 16:45 Superbike Második szabadedzés
17:00 – 17:40 Supersport Superpole
Szombat
10:00 – 10:20 Superbike Harmadik szabadedzés
10:30 – 10:40 női vb Bemelegítés (első)
10:50 – 11:00 Supersport Bemelegítés (első)
12:00 – 12:15 Superbike Superpole
13:20 – női vb Első verseny
14:35 – Supersport Első verseny
16:00 – Superbike Első verseny
Vasárnap
10:00 – 10:10 Superbike Bemelegítés
10:20 – 10:30 női vb Bemelegítés (második)
10:40 – 10:50 Supersport Bemelegítés (második)
12:00 – Superbike Superpole futam
13:20 – női vb Második verseny
15:00 – Superbike Második verseny
16:15 – Supersport Második verseny