back to top
2025. július 20. 10:43
KezdőlapMotoGPKiderült, miért úszta meg Marc Márquez a büntetést, amit eddig még senki...

Kiderült, miért úszta meg Marc Márquez a büntetést, amit eddig még senki sem tudott elkerülni

A MotoGP nyilvánosságra hozta, hogy rossz értéket adtak meg a guminyomást figyelő rendszernek, így az teljesen feleslegesen jelezte a brnói sprint után, hogy három pilótát, köztük Marc Márquezt, vizsgálat alá kell vetni. A spanyol pilóta felfedte, miért okozott a szokásosnál nagyobb problémát számukra a megfelelő nyomásérték megtalálása.

Nagyjából két éve vezették be a guminyomás-szabályt a MotoGP-ben, amelynek értelmében minden viadal egy részét egy meghatározott nyomáson kell teljesítenie a pilótáknak, különben büntetést kapnak. Ez az előírás nagyban befolyásolta a Cseh Nagydíj sprintjét is, hiszen mind Marc Márquez, mind Francesco Bagnaia ennek akart megfelelni azzal, hogy elengedett vetélytársakat maga mellett. Egy másik motoros mögött ugyanis a megnövekedett hőmérséklet megemeli az első gumiban a nyomást.

Cseh abszurd: elengedések, Bagnaia hátraesése, Marc Márquez-győzelem, kettős KTM-dobogó

Annak ellenére viszont, hogy Márquez – a Ducati saját nyomásfigyelő rendszerét követve – néhány körre maga elé engedte Pedro Acostát, a leintés után kiderült: mégis vizsgálat alá helyezték Álex Rinsszel és Ai Ogurával együtt. Ez pedig eddig automatikusan egyet jelentett a büntetéssel – most azonban mindhárman megúszták.

Az elismert szakújságíró, Simon Patterson ezt így fogalmazta meg: „Azoknak, akik nem tudják: még soha nem fordult elő, hogy három guminyomásellenőrzés ne eredményezett volna büntetést. Ez teljesen példa nélküli” – írta X-oldalán. Így persze azonnal elindult a találgatás, hogy mi állhat a háttérben, de hamarosan kiderült: egy komikus hiba miatt valójában nem is kellett volna vizsgálni a három pilótát.

„A verseny utáni vizsgálat a 93-as [Márquez], 42-es [Rins] és 79-es [Ogura] rajtszámú versenyzők guminyomásával kapcsolatban gyorsan feltárta, hogy a versenyirányítás figyelmeztető rendszerében hibás minimumnyomás-beállítás szerepelt – olvasható a MotoGP közleményében. – Ezért nem volt szükség további intézkedésre vagy vizsgálatra. Minden versenyző megfelelt a követelményeknek. Ez az ellenőrzőrendszer független azoktól a figyelmeztető rendszerektől, amelyeket a csapatok használnak, és nem látható sem a csapatok, sem a versenyzők számára az edzések vagy versenyek során. Minden csapat maga figyeli a saját értékeit, és ezek alapján küld figyelmeztetéseket a versenyzők kijelzőjére a guminyomással kapcsolatban.”

Tehát lényegében annyi történt, hogy rossz számokat diktáltak be a guminyomást figyelő rendszerbe, így az teljesen feleslegesen jelezte a leintés után, hogy vizsgálat indult a három pilóta ellen. Ám Márquez erről nem is tudott, ezért nyilatkozott olyan magabiztosan a futamot követően.

Marc Márquez elismerte, határon volt a guminyomással, Acosta megható gesztussal zárta le a sprintet

„Amikor a leintés után kérdeztek, még nem tudtam, hogy vizsgálat alatt állok – árulta el a MotoGP.com-nak. – Persze mostanra már elmondták. De én végig biztos voltam benne [hogy megfeleltem a szabálynak], mert láttam a kijelzőn, hogy határon belül vagyok, szóval emiatt voltam ilyen nyugodt. De persze akár a hátsó guminyomás is lehetett volna a gond, ami néha szintén kényes pont tud lenni. Ez egy érdekes verseny volt az első nyomás szempontjából. A motoron nagyon jól éreztem magam, de az is igaz, hogy ez a probléma az első nyomással kicsit megnehezítette a dolgomat.”

„De ez most nehéz volt a mérnököknek is – tette hozzá. – Az, hogy pénteken nem motoroztunk száraz pályán, és hogy új aszfalt van, ami ugyan nagyon jól működik, de megváltoztatta a motor egyensúlyát, mind sokat számított. Ma nagyon furcsa volt, azt vártuk, hogy a nyomás majd jobban megnő, de ez nem így történt. Mindenesetre örülök, hogy tudtuk kezelni a helyzetet. De ahogy már korábban mondtam, az első guminyomásról általában nem is beszélünk a csapattal, mert bízunk bennük, hogy jó munkát végeznek. A mérnököknek az a legegyszerűbb megoldás, ha nagy nyomást tesznek bele, a versenyzők meg úgyis mindig panaszkodnak.”

Végül megkérdezték tőle, hogy a Ducatinál változtatnak-e a megközelítésükön a holnapi főfutamra. „Nem hiszem, mert ma is nagyon közel voltunk a megfelelő nyomáshoz – válaszolta. – Amint szélárnyékba kerültem Pedro mögött, már az első körben láttam, hogy megvan a megfelelő nyomás. Annyiban mondjuk lesz változás, hogy addigra még több gumi kerül az aszfaltra, úgyhogy még meg kell próbálnunk rájönni, mi lesz ennek az eredménye.”

A MotoGP Brnóhoz tartozik – megoldják a problémát, amely miatt a Cseh Nagydíj kikerült a naptárból