Fabio Quartararo szerint elsődlegesen a motorblokk terén kell keresniük a lemaradásuk forrását. A 26 éves pilóta ugyanakkor hangsúlyozta, a Yamahának más területen is javulnia kell.
Fabio Quartararo egy körön kimagasló teljesítményt nyújt ebben a szezonban. Az idény első felében Marc Márquez mellett kizárólag ő indulhatott pole pozícióból, egészen pontosan négyszer (azóta Francesco Bagnaia is feliratkozott erre a listára). Ezeket azonban eddig képtelen volt győzelemre váltani: egyedül Jerezben állhatott dobogóra, emellett ott volt a Brit Nagydíj, amikor nagyon vezetett, ám a hátsó összeültető meghibásodása miatt fel kellett adnia a viadalt.
A többi alkalommal viszont hol kisebb, hol nagyobb mértékben, de elsüllyedt a mezőnyben. Brnóban például harmadikként indult, ám a főversenyen két Ducati, két Aprilia és két KTM is megelőzte. Végül Enea Bastianini bukása miatt hatodik lett, de ez nem változtat azon a tényen, hogy nem tudott beleszólni az élmezőny küzdelmébe. Quartararo ugyanakkor tudni véli, hogy a bajok elsődleges forrása.
„Nem vagyok biztos benne, mert nem vagyok mérnök, és még soha nem teszteltem V4-est, de a Ducati használ egyfajta vázat, a KTM egy másikfélét, az Aprilia pedig egy harmadikat, mindegyik eltérő – nyilatkozta. – Én azt látom, hogy ugyanazok a hiányosságaink azokkal a motorokkal szemben. Szóval úgy vélem, [a probléma] az erőforrásból ered.”
Brnóban tesztelte V4-es blokkját a Yamaha, körvonalazódott, mire lehet készülni a futamhétvégén
Ami tény, hogy a Yamaha a mezőny többi tagjával ellentétben sornégyes motorblokkot használ, ám tavaly óta zajlik a V4-es fejlesztése, sőt, a tesztpilóták, Augusto Fernández és Andrea Dovizioso már ki is próbálhatták. „Teljesen eltérő vázzal rendelkeznek, és ugyanazok a gondjaink – bizonygatta Quartararo, utalva a három európai márkára. – Csak egy dolog közös bennük: a motorblokk.”
A hangvillások azonban legkorábban csak jövőre vetik be az új blokkot, így az idei évre még be kell érniük az M1-es jelenlegi verziójával. Éppen ezért a francia versenyző hangsúlyozta, hogy más területeken is van hová fejlődni. „A tapadás – felelte a hiányosságokra vonatkozó kérdésre. – Ez az, ami nincs meg nekünk. A kanyarkijáratokon nem is vagyunk annyira rosszak, az első rész sem olyan rossz, ám a fékezés során, illetve a bejáraton nincs meg a tapadás. Ez pedig igazán hátráltat minket.”
A Yamaha 2022 közepén indult el a lejtőn, többek között azért, mert egyszerűen nem volt meg az egykörös tempó, a futamokon pedig hátulról sokszor nem tudtak nagyon előretörni. Most a kvalifikációs tempó rendben van, ám a versenyhelyzetekben még mindig nem az igazi a motor, ám Quartararo nem tudja, mi lehet ennek az oka.
„Fogalmam sincs, miért történik – jelentette ki. – Amikor egyedül megyek, rátalálok a ritmusomra, kihasználom a vezetési stílusomat, elmegyek a határig, de amikor bolyban vagyok, sok minden eltűnik. A hátsó rész, az erő, az aerodinamika, úgy általában a teljesítmény. Keményen dolgozunk ezen problémák orvoslásán.”
Quartararo megnézte, hogyan működik a Forma–1-es Ferrari, és levonta a tanulságokat