Filippo Fuligni az interjújának második részében is megdöbbentő részleteket árult el Borja Gómez halálos balesete kapcsán. Az olasz versenyző elmondta, hogy a holttestet egy időre egy virágbolt hűtőjébe vitték, hogy a csapat nem hagyhatta el a helyszínt, illetve azt is, hogy miről beszélt a rendőrökkel.
Borja Gómez július eleji halálos balesete az egész motorsportvilágot megrázta. A tragédiában szintén érintett Filippo Fuligni nemrég a Yellow Flag Talksnak hosszú interjúban számolt be a történtekről, mi pedig, ahogyan jeleztük több részletben szemlézzük a beszélgetést. Az alábbiakban következik a második rész, amely már inkább a tragédia utáni napokról szól.
A szörnyű eset után a szervezők törölték a csütörtöki program további részét. Ami az olasz versenyzőt illeti, egy ideig a helyszínen maradt, majd csapatával töltötte az időt, és kerülte azokat, akik tőle akarták megtudni, hogy pontosan mi történt. Később találkozott pár, hozzá hasonlóan tapasztalt pilótával, és egyetértettek abban, hogy nem lenne szabad folytatni a hétvégét.
Ezzel párhuzamosan a csapatvezetők megbeszélést tartottak a „kezeit mosó” Dorna illetékeseivel, akik rábízták az istállókra, hogy részt vesznek-e a folytatásban. Ez idáig talán még rendben is lenne, ám azt kikötötték, hogy vasárnapig nem bonthatják le a garázsokat, vagyis Gómez gyászoló alakulatának még három napig a helyszínen kellett maradnia. Fuligni nem értett egyet a folytatással, és pénteken el is mentek a Dornához, de ugyanazt az információt kapták, mint a csapatok. Ő maga legszívesebben hazautazott volna, de aztán végül rajthoz állt.
„Még most is nehezen alszom, mert a gondolataimba folyamatosan visszatér a jelenet – nyilatkozta. – Mivel azonban kénytelen voltam a pályán maradni, úgy voltam vele, hogy inkább versenyzek, hogy elszigeteljem magam, és megpróbáljak nem gondolni rá. Nagyon dühös voltam, hogy vasárnap kizártak a futamról, miután megnyertem, Borjának akartam ajánlani az eredményt. Nem voltunk közeli barátok, de sok éven át együtt versenyeztünk, és ő egy jó srác volt, akivel mindig jó volt beszélgetni vagy edzeni. A családtagjai is nagyon kedves emberek.”
A szervezéssel azonban még pénteken is voltak gondok. Aznap úgy döntött, hogy megnézi a European Talent Cupban szereplő Matteo Gabarrinit – Francesco Bagnaia versenymérnökének, Cristian Gabarrininek a fiát –, és másodmagával a 14-es kanyar mellett helyezkedett el. Ott, ahol két pilóta összeütközött, ám megdöbbenésére azt látta, hogy az egyik oldalon álló női sportbíró hiába integet a másik oldalon lévő férfi társának segítségért, az csak karba tett kézzel állt. A pilóták végül önerőből visszatértek a pályára, de a többiek eközben két kört is megtettek.
Acosta nem látott még ekkora „tiszteletlenséget”, amelyet elhunyt honfitársával szemben elkövettek
Szombaton és vasárnap aztán jelentősen javult a helyzet, és többször is előfordult, hogy az adott futam hajrájában piros zászlóval vetettek véget a küzdelemnek egy-egy bukás miatt. A Moto3-asoknál például egy versenyző egy highside-ot produkált, majd a pálya közepén kötött ki, és kisvártatva jött a megszakítás. Fuligni eközben a rendőröknek magyarázta a helyzetet.
„»Nézzék, két pályabíró van – mondta nekik. – Ha megfelelően járnak el, az egyik lengeti a zászlót, a másik pedig odafut, hogy segítsen a versenyzőnek, míg az előző kanyarokban lévő sportbírók dupla sárga zászlót lengetnek, mert a pilóta a pálya közepén van.« És pontosan ezt tették. »Ha a versenyző nem mozdul, tíz másodpercen belül piros zászló lép érvénybe.« És ez is így lett. Még a többieket is megállították a bokszutca előtt, mert a mentőnek át kellett mennie a pályán, hogy bejusson. Mondtam, hogy »ha csütörtökön is ezt az eljárást követték volna, valószínűleg most nem ülnénk itt«. Végül másfél órán át beszélgettünk, emiatt még az időmérő egy részéről is lemaradtam. Egyikük sem beszélt angolul, de szerencsére az egyikük egy kicsit tudott olaszul, és kézzel-lábbal sikerült megértenünk egymást.”
A 26 éves motoros hozzátette, a versenyzők közül őt és Joan Santost hallgatták ki. Utóbbi még Gómeznél is fiatalabb, csak decemberben lesz 20 éves, és mivel ő is megsérült, fogalma sem volt, hogy a motorja halálos csapást mért honfitársára. Fuligni próbálta elmagyarázni a spanyol pilóta csapatának, hogy ne mondják el neki, mi történt, és ne traumatizálják őt.
Rajtuk kívül a Laglisse csapatának tagjait, valamint az orvosokat „idézték be”. Ez alapján arra jutottak, hogy Gómez azonnal, 12:07-kor meghalt, ám Fuligni ezt vitette, hiszen amikor lehúzta a cipzárját, még lélegzett, és szerinte a mentőre való várakozás közben hunyt el. Emellett azt is abszurdnak tartotta, hogy bár a helyszínen meghalt, a rendőrség is elegendőnek tartotta, hogy csak a csütörtöki nap további eseményeit törölték.
Az olasz motoros arról is beszámolt, hogy Gómez teste csak néhány óráig volt az orvosi központban, mielőtt elszállították. Az viszont felháborította, hogy – a család elmondása alapján – egy időre egy virágüzlet hűtőjébe vitték, mivel a Dorna nem gondoskodott a halottasházról. Az is kiderült, hogy a szerencsétlenül járt versenyző csak egy barátjával érkezett a hétvégére.
Súlyos hiányosságok vezettek Borja Gómez tragédiájához, Bagnaia is felháborodott a körülményeken
Fuligni leszögezte, soha nem látott még ekkora szervezetlenséget hivatalos eseményen, ám Franciaországban nem ez volt az első eset, amikor a rendezés meglehetősen hiányosnak bizonyult. Erre két példát is felhozott. Egyrészt megemlítette, hogy amikor bátyja, Federico szintén Magny-Cours-ban bukott a Supersport-vb futamán, majd tüdősérülés miatt elájult, akkor lassan érkezett a segítség; másrészt Tony Arbolino esetét is felidézte, aki még 2015-ben, a CEV Moto3-as bajnokság Le Mans-i versenyének 1. körében esett el, és amikor a nagy boly odaért a helyszínre, azzal szembesültek, hogy egy mentőautó van a pálya közepén.
„Visszatérve Borja balesetére, az a tény, hogy ez egy félhivatalos tesztnap volt, nem mentség az általunk látott szervezetlenségre – folytatta. – Ez egy Dorna által szervezett világbajnokság, nem egy olcsó pályanap. A biztonsági előírásoknak világbajnoki szintűeknek kell lenniük. Megnéztem a tesztnap nevezési díját, annak tudatában, hogy mennyire rossz volt a biztonság. Versenyzőnként háromszáz euróba került, négy kategóriában, mindegyikben több mint harminc pilótával. Azt akarod mondani, hogy nem volt elég költségvetés három mentőautóra és megfelelő biztonsági intézkedésekre? Ez nagyon felbosszantott, mivel az én csapatom szervezi a JuniorGP privát tesztjeit, és mindig gondoskodik róla, hogy három mentőautó, megfelelő pályabírók és megbízható biztonsági intézkedések legyenek. Az estorili teszten még felállni sem volt időm egy bukás után, máris négy beavatkozó termett mellettem. Ezekkel a dolgokkal egyszerűen nem lehet hanyagnak lenni. A pályabírókat pedig rendesen ki kell képezni, nem csak egy gyors tanfolyamot tartani nekik.”
Fuligni hozzátette, bár a magny-cours-i aszfaltcsík a sok sikánnal és magas rázókövekkel inkább autókra van szabva, ám szerinte Gómez balesetében nem ez, hanem a szervezés hiánya játszott szerepet. Ennek kapcsán kiemelte, hogy Santos sérülését is a rossz biztonság okozta, hiszen nem volt légfal, így a gumifalba csapódott.
A 26 esztendős motoros azt is hangsúlyozta, hogy a fénypanelek nem helyettesíthetik a zászlókat, illetve a pályabírókat, hiszen motoron utóbbit sokkal könnyebb észrevenni, mivel alacsonyabban vannak, miközben a fényjelzések csak az egyenesekben látszanak jól. Fuligni elképzelhetőnek tartja, hogy megfelelő biztonsági körülmények esetén is lett volna baleset, de biztos benne, hogy nem járt volna ennyire súlyos következményekkel. És hogy ezért kit fognak felelősségre vonni? Nos, szerinte a Dornát biztosan nem, legfeljebb a pálya ellen indulhat valamilyen eljárás, ám úgy véli, ez a családon múlik.
„Te vagy a kedvenc versenyzőm” – szép szavakkal emlékezett Razgatlıoğlu az elhunyt Borja Gómezre