A hétvégi Osztrák Nagydíjtól menetstabilizáló rendszer áll majd a MotoGP-csapatok rendelkezésére, amelytől a highside-ok számának csökkentését várják. Az újítás a sorozat egységes elektronikus vezérlőegységének szoftverébe kerül bele.
A nyári szünet véget ért, bár egyelőre még nem az iskolások, hanem csak a MotoGP-mezőny számára. A hétvégén rendezik meg az Osztrák Nagydíjat, amelyen egy fontos technikai újítás debütál. A sorozat közleménye szerint a mostani fordulóban mutatkozik be a menetstabilizáló rendszer (hivatalosan: stabilitásszabályozó rendszer) első verziója. Ez csökkenti a nyomatékot, ha az megcsúszik, ezzel mérsékelve a kitörés mértékét. A közlemény rámutat, hogy ez valamelyest eltér a kipörgésgátlótól, amely ehelyett a kerék megpördülésére reagál.
Bagnaia magára talál, vagy újabb sorozatát zúzza szét Marc Márquez? – hétvégi menetrend
Az új menetstabilizáló rendszer egy egységes szoftverfrissítés része, amelyet a csapatok a szabvány ECU-n (elektronikus vezérlőegységen) keresztül tudnak használni – ezt egyébként egy olasz cég, a Marelli szállítja valamennyi alakulatnak. A versenyhétvégéken a csapatok az engedélyezett opciók közül választják ki, melyik szoftververziót futtatják. A legfrissebb verzió, benne a menetstabilizáló rendszerrel, pedig a mostani hétvégén válik elérhetővé. A sorozat várakozásai szerint „a legtöbb, ha nem az összes csapat” már most be fogja vetni. Az illetékesek úgy vélik, csökkenti a highside-ok esélyét az új rendszer, amelyet a csapatok képviselőivel közösen fejlesztettek ki.
A Crash.net felidézte, hogy a menetstabilizáló rendszer esetleges bevezetése már többször felmerült a MotoGP-paddockban, többek között Pol Espargaró hatalmas, 2021-es valenciai highside-ja után is (amelyet ezen a linken lehet megtekinteni). „A jelenlegi elektronikával a gyártók csak egyféle kipörgést tudnak szabályozni, ez pedig az egyenes vonalú kipörgés – magyarázta akkor a spanyol pilóta. – Amikor felegyenesíted a motort, jöhet egyfajta kipörgés, és a kipörgésgátló ezt a kipörgést kezeli.”
„De van egy másik fajta is, az oldalirányú kitörés: amikor a motor még bedöntve van. Erre pedig nincs megoldás. Nem használhatunk olyat, amilyet régen, és amilyet az utcai motorokon most is alkalmaznak. A gyártóknak és a versenyzőknek közösen kellene szorgalmazniuk, hogy ez bekerüljön a jövő évi szabályokba. Be kellene vezetni ezt a megoldást, amely az utcai motorokon már most is használatban van.”
A Honda párosa áll annak a listának az élén, amelyet senki nem akar vezetni
Espargaró szavait akkor Jack Miller egészítette ki: „Ez az oldalsó kitörés-probléma évek óta fennáll. A motor azt hiszi, hogy megfelelő mértékű a kerék pörgése ahhoz képest, amilyen sebességgel haladsz. De azt már nem veszi figyelembe, hogy mennyire van bedönte abban a pillanatban. Ilyenkor azt mondja: »rendben, ez már túl sok pörgés«, majd lényegében azonnal elveszi a gázt, ami pedig a lehető legrosszabb dolog egy ilyen nagy oldalirányú kitörésnél.”