back to top
2025. augusztus 15. 11:04
KezdőlapMotoGPEltérő vélemények a biztonsági újításról: Marc Márquez ellene van, Quartaróéknak viszont segítséget...

Eltérő vélemények a biztonsági újításról: Marc Márquez ellene van, Quartaróéknak viszont segítséget jelent

A hétvégén debütáló menetstabilizáló rendszert Francesco Bagnaia, Marc Márquez, Fabio Di Giannantonio, Marco Bezzecchi, Pedro Acosta, Fabio Quartararo és Luca Marini is értékelte. A véleményezés során több különböző szempont és álláspont merült fel. A Ducati-pilóták és Acosta azt emelték ki, hogy az újítás csökkenti a versenyzők jelentőségét és kiegyenlíti a mezőnyt, míg Bezzecchi és Quartararo a segítséget látja benne saját gyártója számára.

A hétvégén rendezik meg az Osztrák Nagydíjat, amely egyrészt a jubileumi vasárnapi futam, másrészt a most bemutatkozó technikai újítás miatt biztosan kiemelt helyre kerül a történelemkönyvekbe. Ez utóbbi egy menetstabilizáló rendszer, amely a MotoGP egységes elektronikus vezérlőegységének szoftverfrissítéseként érkezik meg a csapatokhoz (de egyébként nem kötelező használni). A rendszer csökkenti a nyomatékot, ha a motor megcsúszik, ezzel mérsékelve az oldalra kitörés mértékét. A kipörgésgátló ugyanis ezt nem képes elegendő mértékben ellátni, amikor a gép be van döntve. A bevezetés alapvető célja a highside-ok számának csökkentése.

Jelentős technikai újítás debütál az Osztrák Nagydíjon, csökkentheti a highside-ok számát

Az új rendszer bevezetését már régóta tervezték, de lassan haladt a fejlesztés, viszont Francesco Bagnaia egyik bukása felgyorsította a folyamatot. Az olasz pilóta a 2023-as Katalán Nagydíjon szenvedett el egy hatalmas highside-ot, amelyet követően Brad Binder eltalálta, amibe bele is sérült (az esetet ezen a linken lehet megtekinteni). Bagnaiának tehát minden oka megvan arra, hogy kirobbanó lelkesedéssel fogadja az újítást, azonban a csütörtöki médianapon más hangnemben nyilatkozott róla.

„Kipróbáltam. Kétségtelenül előnyt jelent, mert 0-ról 100 km/h-ra is még inkább elektronikusan vezérelve tudunk gyorsulni – magyarázta az olasz pilóta. – Őszintén szólva nem rajongok érte; nem tetszik, mert jobban szeretem, ha ezekben a dolgokban még a versenyző jelenti a különbséget. Ugyanakkor kétségtelenül segíthet biztonsági szempontból, bár nem hiszem, hogy a barcelonai balesetemet megelőzte volna, mert ott egy másik tényező is szerepet játszott. Ez valami olyasmi, ami gyorsabbá tesz minket, de közben egyben jobban kiegyenlíti a mezőnyt.”

Csapattársa, Marc Márquez szintén azt hangsúlyozta, hogy az ilyen újítások csökkentik a pilóták jelentőségét. „Számomra egyértelmű, hogy minél több dolgot raksz a motorra – ebben az esetben elektronikát –, annál kisebb különbséget tud jelenteni a versenyző. Az új rendszert teszteltem Aragóniában és Malajziában is, és egyszerűen könnyebb vele motorozni. Támaszkodhatsz a vezérlésre, és a motor mindent megcsinál helyetted, így versenyzőként ez nekem nem tetszik. Hogy biztonsági szempontból jó-e vagy sem, arról végső soron minden gyártónak más a véleménye.”

Fabio Di Giannantonio is hasonlóan vélekedik. „Jerezben próbáltam ki, ahol mindig keresztben megy az ember, de nem tetszik, mert a kanyarok kijáratánál sokkal könnyebbé teszi a dolgunkat, mivel a motor kontrolláltan csúszik. Kétségtelenül segít, ezért arra számítok, hogy valamelyest kiegyenlítődnek az erőviszonyok, hiszen egy-egy versenyző már nem tud akkora különbséget jelenteni. Használni fogom, de nem vagyok a rajongója. Személy szerint nem kértem volna egy ilyen eszközt, mert szerintem a stabilitást a versenyzőnek kell kezelnie. Lehet, hogy a műsor szempontjából pozitív lesz, de azoknak, akik szeretik a versenyzést, nem.”

Változik a sprintek lebonyolítása, de ez csak a helyszíni nézőknek lesz feltűnő

A Ducati-pilóták véleményén osztozik Pedro Acosta is. „Valahányszor új technikai segítséget hoznak be, elmondom: szerintem az ellenkező irányba kellene mennünk. A 2027-es szabályozással elkezdtük eltávolítani a különböző eszközöket [mint a magasságállító, valamint az összeültető rendszer – a szerk.] és az ehhez hasonló dolgokat, és úgy gondolom, el kellene kezdenünk azon is gondolkodni, hogy megszüntessük azokat a fajta segítségeket is, amelyek jelenleg a motorokon vannak.”

Luca Marini általánosságban semlegesen áll az újításhoz, de attól valamelyest tart, hogy az elektronika rakoncátlankodhat miatta. „Kipróbáltam egy teszten, és úgy gondolom, lassan kellene bevezetni, mivel egy újabb változót hoz be, és bonyodalmakat okozhat, ha nem működik tökéletesen – ahogy ez az elektronikánál sokszor előfordul. Ha tökéletesen működik, lehet, hogy semmi pluszt nem ad, viszont ha valamit elrontunk, nagyon sokat elvehet a kellő érzésből és a köridőkből. Mindenesetre nyugodt vagyok, mert a mi technikusaink ebben a tekintetben a legjobbak a paddockban.”

Marco Bezzecchi már inkább pozitívan fogadta az új rendszert, amely szerinte a gyártók közötti különbség csökkentésével segíthet az Apriliának elkapni a Ducatit. „A mi esetünkben segítséget jelenthet. Folyamatosan dolgozunk azon, hogy fejlődjünk, és ez segíthet abban, hogy megpróbáljuk utolérni a többi gyártót. Természetesen így a versenyző egy kicsit kisebb mértékben jelent majd különbséget, ami nem a legjobb. De végül, amikor a beállítások terén mindenki eléri a maximumot, akkor a versenyző ismét annyira fontos lesz, mint most, szóval ez csak idő kérdése.”

Fabio Quartararo is arra mutatott rá, hogy a Yamahát ez a rendszer közelebb hozhatja a vetélytársaihoz. „Pár hónappal ezelőtt Misanóban kipróbáltam a menetstabilizálót, és nagyon jól működött. Mivel tudjuk, hogy az elektronikában egy kicsit le vagyunk maradva a többiekhez képest, ez egy kicsit segíthet rajtunk. Úgy gondolom, valamelyest elfedheti a problémáinkat. Még nem tudom, biztonsági szempontból mekkora előrelépés, de mindent örömmel fogadok, amitől gyorsabbak leszünk.”

Quartararo tudni véli, mi a Yamaha lemaradásának fő forrása