back to top
2025. augusztus 20. 14:04
KezdőlapMotoGPBotrány, „megismételhetetlen” eredmény, első győzelem – vajon melyiket hozza el a Magyar...

Botrány, „megismételhetetlen” eredmény, első győzelem – vajon melyiket hozza el a Magyar Nagydíj?

A hétvégén rendezik a Magyar Nagydíjat, a Balaton Park Circuit pedig teljesen új pálya lesz a mezőny számára. Ennek kapcsán megnéztük, kik nyerték a MotoGP-korszak azon futamait, amelyek helyszínéről ugyanezt vagy nagyon hasonlót lehetett elmondani.

Már csak néhány nap, és eljön a várva várt pillanat, vagyis felbőgnek a MotoGP-motorok a Balaton Parkon. A Balatonfőkajár mellett található helyszín a MotoGP-korszakban a tizenkettedik olyan pálya, amelyre a világbajnokság mezőnye korábban nem látogatott el. Emellett van még négy olyan aszfaltcsík, ahová a sorozat kifejezetten hosszú idő után tért vissza, vagyis legfeljebb néhányan mondhatták el magukról, hogy teljesítettek rajta vb-futamot. Az alábbiakban felidézzük, hogy mi történt ezeken a viadalokon.

Minden, amit a MotoGP Magyar Nagydíjáról tudni kell – megjelent online felvezető magazinunk

Az első ilyen alkalom a 2004-es Katari Nagydíj volt, és a verseny rögtön egy emlékezetes botrányt hozott. Pontosabban a verseny előtti órák, hiszen Sete Gibernau, illetve a Gresini nyomására a Honda megóvta Valentino Rossiék időmérős eredményét, mondván, a Yamahánál tisztították a nyolcadik rajtkockát, ahonnan a címvédő indult volna, hogy jobb helyzetbe hozzák őt. A későbbi kilencszeres világbajnokot a rajtrács végére száműzték, a hangvillások pedig bosszúból ugyanazzal az indokkal megóvták Max Biaggi tizenkettedik pozícióját, aki így ugyanarra a sorsra jutott. Az ifjabbik olasz pilóta aztán nem ért célba, miközben üldözője nyert, és dühében kijelentette, hogy Gibernau soha többé nem fog futamot nyerni.

Ez a megszólalás alighanem azért is vált ennyire híressé, mert igaza lett. Pedig a spanyol motoros jó néhány alkalommal indult pole pozícióból az incidens után. Többek között az egyaránt abban az évben bemutatkozó 2005-ös Kínai és Török Nagydíjon, Sanghajban, illetve Isztambulban. Azonban mindkét alkalommal negyedik lett, miközben előbbi futamot pont Rossi, utóbbit Marco Melandri nyerte.

A kettő között rendezték meg az USA Nagydíjat Laguna Secában, amely 1994 után tért vissza a versenynaptárba – mint később kiderült, kilenc év erejéig. Ekkor szerezte meg első pole pozícióját a hazai szurkolók legnagyobb örömére a későbbi világbajnok, Nicky Hayden. Másnap pedig ezt sikerült győzelemre váltania, szintén első alkalommal karrierje során.

2006 csendes év volt ilyen téren, 2007-ben viszont Misano 1993 és Wayne Rainey rettenetes balesete óta először rendezett világbajnoki futamot, méghozzá a korábbihoz képest fordított vonalvezetésű pályán. A versenyt Casey Stoner nyerte, mögötte pedig honfitársa, Chris Vermeulen, valamint John Hopkins futott be. Mindmáig ekkor fordult elő utoljára a királykategóriában, hogy egyetlen európai motoros sem állt fel a dobogóra, és ez aligha a Balaton Parkon fog megszakadni, hiszen mindössze hárman lesznek a mezőnyben az öreg kontinensen kívülről, és mindhármuk esetében elmondható, hogy a győzelem hatalmas meglepetés lenne.

Ezen a hétvégén egy nagy sorozat is elindult, legalábbis a debütáló vagy visszatérő pályák első futamait illetően, hiszen mind ekkor, mind a következő nyolc alkalommal az nyert, aki a pole-ból indult. A 2008-as Indianapolisi Nagydíj Rossi sikerét hozta, majd két évvel később a 24 év után visszatérő silverstone-i viadalon Jorge Lorenzo örülhetett a legjobban. Ugyanebben az idényben aztán Aragóniában ismét az ausztrál világbajnok volt a legjobb.

Némi szünet után következett a 2013-as Amerikai Nagydíj Austinból, ahol Marc Márquez mindössze második MotoGP-futamán megszerezte első győzelmét. Rajta kívül Andrea Iannone mondhatja el magáról, hogy egy debütáló pályán esett át a tűzkeresztségen, hiszen ő 2016-ban a Red Bull Ringen diadalmaskodott – és még akkor sem lóg ki a sorból, ha megjegyezzük, hogy ez a helyszín A1-Ring néven 1996-ban és 1997-ben már része volt a programnak.

A kettő között 2014-ben Termasban is debütált a mezőny, ahol ismét Márquez bizonyult legyőzhetetlennek, ahogyan 2018-ban Buriramban is, így három sikerével vezeti a vonatkozó rangsort. A 2020-as portimãói versenyen aztán nem volt esélye négyre növelni ezt a számot, hiszen a szezonnyitón elszenvedett sérülése miatt abban az évben már nem versenyzett.

Azt a futamot Miguel Oliveira nyerte, aki szintén jól teljesített ilyen alkalmakkor, hiszen két évvel később Mandalikán is győzött. Ekkor szakadt meg a korábban emlegetett sorozat, ám hozzá kell tenni, hogy esős futam lévén ez nem is annyira meglepő. Legutóbb, a 2023-as Indiai Nagydíjon viszont „helyreállt a világ rendje”, hiszen Marco Bezzecchi nemhogy duplázott, hanem a sprinttel együtt még triplázott is.

Ingyenes eljutási lehetőség a Magyar Nagydíjra