Casey Stoner szerint a Yamaha és a Honda szenvedése az aerodinamikában gyökerezik. Úgy véli, a folyamatos szabálymódosítások miatt inkább nem foglalkoztak ezzel a területtel, és napjainkban próbálnak felzárkózni. Figyelmeztetett, ez nagy kiadásokkal jár, a két gyártó közül pedig az aranyszárnyasok állnak jobban.
Mi a közös a Hondában és a Yamahában? Erre a kérdésre több jó válasz is van. Egyrészt japánok, másrészt mindkét gyártó hihetetlen történelemmel és megszámlálhatatlan sikerrel rendelkezik. Az aranyszárnyasok huszonöt gyártói vb-címnél tartanak, míg a hangvillások tizennégyet szereztek – és ebben az adatban csak a legmagasabb kategória szerepel. Összesen pedig hetvenkettő és negyvennyolc ez az arány.
Az elmúlt szezonokban viszont mindkét gyártó küszködött. A Hondát sokáig Marc Márquez vitte a vállán – már amikor egészséges volt –, a Yamaha pedig Fabio Quartararóban bízott. Azonban az átütő sikerhez ez is kevés volt, legutóbb a 2021-es szezonban fordult elő, amikor nem a két japán gyártó valamelyike zárt az utolsó helyen. És könnyen lehet, hogy ez a sorozat idén is folytatódik. De vajon hol siklott félre ez a projekt? Nos, Casey Stonernek határozott véleménye van erről.
Stoner a sárga földig lehordta a MotoGP-t, szerinte észre sem veszik, milyen rossz irányba tartanak
„Nagyon nehéz jelenleg a japán gyártóknak – szögezte le a kétszeres világbajnok a MotoGP második szabadedzésének nemzetközi közvetítésében. – Láthattuk néhány évvel ezelőtt, amikor a szabályokat majdnem bevezették, hogy úgy fejlesztették a motort, hogy ne legyenek rajta aerodinamikai elemek, és ehhez hasonlók. Aztán ezek a regulák semmissé váltak, eltűntek, majd a következő esztendőben visszatértek, és végül mindenkinél ott voltak a szárnyelemek.”
A szóban forgó szabályok 2017-ben kerültek terítékre, a fő csapásirány a szárnyak elhelyezkedése volt. Ezeket az elemeket úgy kellett elhelyezni, hogy a burkolatba kellett beleintegrálni őket. Ezt a technikai direktívát a gyártók különböző módon értelmezték, a Yamaha és a Honda abban hittek, hogy kiszélesítik ezt az idomot, és akkor a szárnyelemek biztosan ráférnek. Ráadásul sokkal kisebb mértékben oldották meg, mint például a Ducati.
„Azt gondolom, ezen a ponton mindent félretettek, nem fejlesztették, nem folytatták ezt az irányt, és gondolom, most próbálnak visszajutni – lamentált Stoner. – Hogy ezt elérjék, nem tudom mennyi pénzt kell beleinvesztálniuk. Ez egy nagy befektetés, különösképpen az aerodinamika, ugyanis ez a terület igényli a nagyobb kiadásokat. Azt hiszem, idő és pénz tekintetében is óvatosan álltak hozzá. Úgy néz ki, hogy mindkét gyártó egy bizonyos fokig visszatért. Ugyan a Yamaha még szenved, de a Honda mutatott némi életjelet az elmúlt hétvégéken, és úgy tűnik, elindultak az élmezőny felé.”
Az már más kérdés, hogy mennyire lesz érdemes foglalkozni vele. Mint ismeretes, a MotoGP 2027-től óriási változtatások elé néz, az aerodinamikát pedig jóval szigorúbban fogják kontrollálni. Többek között az első burkolat teteje keskenyebb lesz, a hátsó elemeket pedig homologizálják, és idényenként mindössze egy fejlesztési csomagot lehet bevetni.
Így változik meg a MotoGP, hivatalossá váltak a 2027-es új szabályok

