Több szempontból is megváltozhat a Moto2 és a Moto3 helyzete a következő években. Kikerülhetnek a paddockból, jóval szellősebb menetrendet kaphatnak, valamint minden jel arra mutat, hogy a kiskategória 2028-tól márkakupává alakulhat át. A főszereplők egyelőre mindent tagadnak, és kijelentették, mindkét kisebb géposztály továbbra is a szerves része lesz a világbajnokságnak.
Ahogyan arról mi is beszámoltunk, július elején lezárult a felvásárlási folyamat, és a Liberty Media 86 százalékos részesedést vásárolt a kereskedelmi jogokat birtokló Dornából. Ezzel a Forma–1, a gyorsaságimotoros-világbajnokság, valamint a Superbike-világbajnokság is egy kézben összpontosul.
Hivatalos: lezárult a felvásárlás, egy kézbe került a MotoGP és a Forma–1
A Liberty Media térhódítása azóta több fronton is éreztette a hatását. Az első szembetűnőbb változtatást a misanói hétvégén eszközölték, miszerint a rendező ország himnusza alatt a mezőny a rajtrács elejére, U alakban sorakozik fel. A következő beszédtémát Marc Márquez bajnokavatása szolgáltatta, amelynek kapcsán a MotoGP-ben szerzett címek kerültek a fő fókuszba, a kisebb kategóriákban jegyzett elsőségek pedig mintha meg sem történtek volna.
Marc Márquez a Liberty „történelemhamisításáról”: Ettől még nem fog megváltozni a történelem
Az elmúlt hetekben a Liberty Media figyelme a Moto2-re és a Moto3-ra is ráfordult. Céljuk, hogy a két kisebb kategóriát sokkal inkább háttérbe szorítsák. Ennek az egyik eklatáns példája, hogy nemes egyszerűséggel kitennék őket a bokszutcából, és egy teljesen különálló paddockot hoznának létre nekik. A legpesszimistább hangok pedig már odáig is elmentek, hogy a két sorozat akár a világbajnoki státuszát is elvesztheti. Ráadásul a hasonló szisztéma szerint működő MotoE már kaszát kapott 2026-ra.
„Mindenki érintett abban a csatában, hogy a két kisebb géposztály egy paddockban maradjon a MotoGP-vel – szögezte le Hervé Poncharal, a Tech3 leköszönő csapatfőnöke. – Jelenleg számításba vesszük, hogy hogyan osszuk el a bokszokat, mert egyszerűen nincs elég hely minden csapatnak. A kiskategória néhány tagja ideiglenes helyre kerül. Ezeket sátraknak hívjuk, de tulajdonképpen nem azok. Néha még jóval több hely áll a rendelkezésünkre, aminek köszönhetően akár két-három csapattal is tudnak osztozkodni. A Moto2-es és a Moto3-as istállók zöme egyetért ezzel a megoldással.”
Itt azonban még messze nem állna meg a kisebb kategóriák kivértezése. A Motosprint értesülései szerint 2027-re huszonöt (!) versenyhétvégére duzzasztanák a menetrendet. Ebből azonban a Moto2 és a Moto3 semmit sem érezne, ugyanis ők nem látogatnának el minden helyszínre, hanem elsősorban az európai hétvégekre összpontosítanának. A tengerentúlra mindössze egy, maximum két esetben látogatnának el.
Ráadásul az is szóba került, hogy akár a Superbike-világbajnokság menetrendjével is összevonhatják, és egy gyártásalapú világbajnokságot alakíthatnak ki. Ez azonban – ahogyan fentebb is jeleztük – legkorábban 2027-ben jöhet el. Egyrészt a jövő évi program már nyilvános, másrészt maga Poncharal hűtötte le a kedélyeket azzal, hogy a két kisebb géposztály jövőre is minden esetben a királykategória része lesz.
Hivatalos: új időpontra került Balaton Park, visszatérő Brazília – íme a MotoGP 2026-os naptára
„Megalapozatlanok azok a pletykák, amelyek arról szólnak, hogy csak a MotoGP lesz a jövőben – jelentette ki. – A világbajnokság három kategóriát fog magába foglalni. És ezek a géposztályok mind a huszonkettő hétvégén részt fognak venni. Teljesen alaptalanok azok a félelmek, amelyek arról szólnak, hogy a Moto3 csak Európában fog versenyezni.”
A legkisebb kategóriát illetően az elkövetkezendő években egy újabb fontos változás várható. Persze, hozzá kell tenni, hogy ez egyáltalán nem köthető szervesen a Libertyhez, ugyanis már korábban is beszédtéma volt. Mindenesetre 2028-tól kezdve valóban eljöhet a márkakupa időszaka. A GPOne úgy tudja, hogy sem a KTM, sem a Honda nem lesz tényező az új korszak alatt. A portál szerint a blokkot a Yamaha fogja szállítani, amely egy 689 köbcentiméres, soros kéthengeres erőforrás lesz. A váz kapcsán még nincsen minden kőbe vésve, de a híresztelések szerint ez a kérdés a Kalex és a Suter között fog eldőlni. Mindkét gyártó hatalmas tapasztalattal rendelkezik, ráadásul az előbbiek vezérigazgatója, Alex Baumgärtel kifejezte, egyáltalán nem vetné el az esetleges visszatérés lehetőségét.
Olyasmit fog tenni a MotoGP vezére, amit regnálása alatt eddig még soha
Izgalmas tehát, hogy hogyan alakulhat a kisebb kategóriák jövője. Annyi azonban talán kijelenthető, hogy ez egy hosszú folyamat lesz, a főszereplők pedig egyelőre vonakodnak a változásoktól, legalábbis a nyilatkozatok alapján. Merthogy Carmelo Ezpeleta, a Dorna vezérigazgatója is rácsatlakozott Poncharal fentebbi kijelentésére.
„Úgy gondolom, mindenki tisztában van vele, hogy mennyire fontos a világbajnokságnak a Moto2 és a Moto3 – fogalmazott. – Azt hiszem, az eddigieknél is gyakrabban meg kell ismételnünk, mert a téma körül rengeteg pletyka kering, egyesek még engem is megleptek. Példáiul, hogy nem indulnánk mindenhol vagy a szombati versenyek esélye. Teljesen alaptalanok. Zárt ajtók mögött és a nyilvánosság felé is azt kommunikáljuk, hogy az egy óriási érték a sorozat számára, hogy milyen hamar meg tudjuk mutatni a szurkolóknak a tehetségeket. Mindkét kategória jelenleg is és a jövőben is szerves részét fogja képezni a világbajnokságnak.”