Sajtóértesülés szerint a Liberty Media 2027-től megszüntetné a gyári és a szatellitcsapatok közti különbséget azzal, hogy előbbieknek is juttatna a kereskedelmi bevételekből. Az igazságosabb elosztás mellett a lépés azt is szolgálhatja, hogy újabb befektetőket vonzanak be a MotoGP-be.
Hivatalosan július elején zárult le a folyamat, amely során az amerikai Liberty Media felvásárolta a MotoGP kereskedelmi jogait birtokló Dornát. Ugyanakkor már több mint egy éve tudjuk, ha az Európai Unió illetékes testülete is rábólint, a Forma–1 tulajdonosához fog kerülni a motorversenyzés csúcssorozata. Azóta pedig folyamatosak a jobban és kevésbé megalapozott találgatások arról, hogyan változtathatja meg a Liberty a MotoGP-t. A lehetőségek között volt olyan, amely nagy hullámokat vert, mint a világbajnoki címek számának „meghamisítása”.
Akkor most Rossi hányszoros világbajnok? Avagy így „hamisítana” történelmet a Liberty Media
Ezzel ellentétben a legfrissebb opció valószínűleg már kevesebbeknek lesz ellenére. Az Autosport ugyanis arról számolt be, hogy a Liberty szeretné megszüntetni a gyári és a szatellitcsapatok között jelenleg meglévő különbséget, sőt a szaklap szerint ez „már le is van zárva”, tehát véglegesnek tekinthető. A lépésre, amely anyagilag kiegyensúlyozottabb helyzetet teremtene, 2027-ben kerülhetne sor, mivel a Dorna és az istállók ekkor fogják megkötni az új szerződésüket, amely várhatóan 2031-ig lesz érvényben.
A Dorna és a csapatok jelenlegi szerződése megkülönbözteti a gyári és a szatellitcsapatokat, mivel a kereskedelmi bevételekből csak az utóbbiak részesülnek méghozzá mindegyik 5 millió eurót kap (a gyáriakat a márkájuk finanszírozza). Ezzel fedezik a motorok kibérlését a gyártótól, amelynek összege az Autosport szerint jelenleg lényegében minden esetben 3 millió eurót tesz ki.
A Liberty célja az lenne, hogy a jövőben minden alakulat ugyanolyan mértékben részesüljön a bevételekből. Bár ez még egyáltalán nem lefutott, és elképzelhető, hogy a jövőben is maradnak különbségek, de várhatóan azok jóval kisebbek lesznek, mint most. A javaslat eredményeképp tehát lényegében minden alakulat „független” lenne, ezzel lemásolva a Forma–1-ben jól működő struktúrát.
Az igazságosabb elosztás mellett a Liberty célja az is lehet, hogy további befektetőket vonzzon be a MotoGP-alakulatokhoz – ahogy nemrég a korábbi Forma–1-es csapatfőnök, Günther Steiner vezette csoport érkezett meg a Tech3-hoz. Emellett azt is előmozdítaná, hogy a jobb anyagi feltételek megteremtése érdekében több résztulajdonosa legyen egy-egy istállónak, ahogy az a Forma–1-ben teljesen megszokott. Mellékesen az Autosport információi szerint a KTM is fontolgatja, hogy megválik a versenyrészlege egy bizonyos százalékától, amely nemrég külön szervezet lett, és a központját Ausztriából Svájcba helyezte át.
Az F1 felől jövő új csapatvezető elárulta, mikorra lehet bajnokesélyes a Tech3 meglátása szerint