back to top
2025. október 23. 23:03
KezdőlapMotoGPQuartararo szűkös határidőt szabott a Yamahának, világossá tette, mikor dönt a jövőjéről

Quartararo szűkös határidőt szabott a Yamahának, világossá tette, mikor dönt a jövőjéről

Fabio Quartararo arról nyilatkozott, hogy a valenciai és a sepangi teszten tapasztaltak alapján fogja eldönteni, elhagyja-e a Yamahát. A francia pilóta nem bánja, hogy ezzel a döntésével „szerencsejátékot” játszik a 2027-es nagy változások tekintetében. Eközben Augusto Fernández a V4-es motorblokk-projektről adott hírt.

A hétvégén rendezik meg a Maláj Nagydíjat, amelyet követően már csak két versenyhétvégéje lesz idén a MotoGP-nek. A szezonzáró Valenciai Nagydíj után, tehát körülbelül egy hónap múlva pedig szokás szerint sor kerül majd az első tesztre is, amelyen kizárólag a 2026-os idény lesz a célkeresztben. Fabio Quartararo számára ez a gyakorlás különleges jelentőséggel bír. A 2021-es világbajnok ugyanis rövidesen el akarja dönteni, elhagyja-e a Yamahát, amelynél teljes királykategóriás pályafutása során versenyzett, vagy meghosszabbítja a következő szezon végén lejáró szerződését. Az évek óta küszködő japán gyártó ugyan idén egyértelműen előrelépett – ennek ékes példája, hogy Quartararo összesen háromszor felállhatott a dobogóra –, de még mindig nem tart ott, ahol a francia pilóta elvárná.

Bezzecchi formája vagy az Aprilia korábbi hátránya lesz meghatározó Sepangban? – hétvégi menetrend

„Természetesen adott esetben gyorsan kell lépni, gyorsan kell dönteni – mondta a 26 éves motoros csütörtökön. – Szerintem az is fontos, hogy egy versenyző viszonylag korán kezdje az idényt, vagy inkább úgy mondanám: ne várjon túl sokáig, mire eldönti, hol akar lenni. A Yamaha keményen dolgozik az új V4-es gépen, de az én fő célom, hogy győzelmekért, dobogókért és bajnoki címekért harcoljak. És ha nincs olyan motorom, amivel ezt megtehetem, akkor természetesen váltani fogok.”

„Ezért gondolom úgy, hogy helyes lépés egy hónapot adni a Yamahának, hogy megmutassa, mire képes, és utána gyorsan kell dönteni. A valenciai teszt rendkívül fontos lesz. Mert két és fél hónap alatt nem lehet teljesen új motort építeni – különösen nekünk nem. Az alapokat nem lehet teljesen megváltoztatni. Szerintem a legtöbb gyártó jövőre ugyanazzal a motorral fog indulni, mint idén, de nálunk ez nem így van. Meglátjuk, mennyit tudunk javulni, de a döntő pontok a valenciai és a februári sepangi teszt lesznek.”

2027-ben nagy változások köszöntenek majd a MotoGP-re: az új technikai szabályzat, amely 850 köbcentiméterre csökkenti a motorblokkok űrtartalmát, és az új gumibeszállító, a Pirelli érkezése is felforgathatja az erőviszonyokat. Ezzel Quartararo is tisztában van, de az ő szempontjából nem ezt tartja döntő fontosságúnak.

A Pirelli érkezése még a szabályváltozásoknál is fontosabb lesz?

„Azt hiszem, mindegy, hogy januárban vagy júliusban dönt valaki, [a 2027-es állapot] mindenkinek meglepetés lesz. Az új, 850-es blokkok és főleg az új gumik miatt semmit sem lehet biztosan tudni. Ez egy kis szerencsejáték, és én szeretem az ilyet. Nem látom a jövőt, de azt igen, hogy ki az, aki igazán érdeklődik irántam, és ki az, akiben ott van a győzni akarás. Végül ezek az apró részletek fogják eldönteni, hová igazolok” – nyilatkozta.

A Yamaha technikai fejlődését tekintve kulcskérdés, hogy mennyire válik be a Quartararo által is említett V4-es motorblokk. A japán gyártó mára az egyedüli a mezőnyben, amely sornégyes erőforrást használ, de mostanra kifejlesztett egy V4-es blokkot is. Ezt, ahogy már idén többször, a tesztpilóta Augusto Fernández a hétvégén éles körülmények között fogja kipróbálni, hiszen sepangi szabadkártyás bevetésén is ezen fog dolgozni.

Quartararo: Nem hiszem, hogy a V4 fogja megoldani a problémáinkat

Fernández a forduló előtt elmondta, hogy a misanói nehézségek után elkezdtek a blokk geometriáján és merevségén dolgozni. Arra is rámutatott, hogy a gyártó vezetése egyelőre „biztonsági módban” akarja csak tesztelni az erőforrást, így a köridőkből nem szabad komolyabb következtetéseket levonni.

A spanyol pilóta azt is elárulta, hogy legközelebb a valenciai teszten fogja pályára vinni a konstrukciót, és hozzátette, a tervek szerint a mostani géppel már nem is fog foglalkozni – ebből pedig arra lehet következtetni, hogy a Yamaha elkötelezett a projekt mellett. „Nem tudom, hogy valóban ebbe az irányba megyünk-e. Csak azt tudom, hogy már nincs tervben, hogy kipróbáljam a sornégyes motort, és most mindenki a V4-esre összpontosít: ez az a motor, amit működésre kell bírnunk. A projekt részleteiről majd az irodában döntenek, de mi ebbe az irányba haladunk” – magyarázta a spanyol pilóta.