back to top
2025. november 23. 19:08
További
    KezdőlapMotoGPTényleg fenyegetést jelenthet az Aprilia a Ducatira, vagy ez csak illúzió?

    Tényleg fenyegetést jelenthet az Aprilia a Ducatira, vagy ez csak illúzió?

    A Ducati a legfontosabb mutatók alapján egyértelműen visszaesett tavalyhoz képest, míg az Aprilia előrelépett. A szezon vége alapján sokan úgy vélik, a noaleiek jövőre akár komoly veszélyt is jelenthetnek a bolognaiak uralmára, de azért a helyzet ennél árnyaltabb.

    Az Aprilia kiválóan zárta a MotoGP 2025-ös szezonját, hiszen az utolsó négy főfutamból hármat is sikerült behúzni. Ráadásul a valenciai teszten is ők végeztek az élen, bár ebből szokás szerint nem érdemes messzemenő következtetéseket levonni. Ezzel együtt a közvélemény egy része úgy gondolja, hogy a noaleiek jövőre akár a Ducatira is fenyegetést jelenthetnek. Ezt a kérdést vizsgálta meg nemrég a spanyol Motorsport.com újságírója, Oriol Pugdemont.

    Tény, hogy a Ducati a legfontosabb mutatókban visszaesett az előző szezonhoz képest. A bolognaiak tavaly történetük legjobb idényét produkálták, és húszból tizenkilenc főfutamot megnyertek, az összesen hatvan dobogós helyezésből ötvenhárom az övék lett, tizennégyszer ki is sajátították a pódiumot, és gyártói szinten a maximális 740-ből 722 pontot gyűjtöttek be. Ehhez képest ezek a számok idén sorrendben a következők voltak: 17/22, 44/66, 7, illetve 768/814.

    Ez lett a végeredménye a MotoGP 2025-ös kiírásának

    Ez ugyanakkor még mindig egy kimagasló szezonnak minősül, és azt is figyelembe kell venni, hogy a Ducatit több tényező is hátráltatta. Az egyik, hogy elveszítették a Pramacot mint ügyfelet. Ez egyrészt azzal járt, hogy nyolc helyett csak hat motort tudtak indítani, vagyis ugyanennyi gépről gyűjthettek adatot, másrészt nem csupán egy szimpla szatellitcsapatról volt szó, hiszen az olasz alakulat 2024-ben három futamgyőzelmet és további tizenhárom dobogót szerzett Jorge Martín révén, aki nem mellesleg megszerezte a világbajnoki címet.

    A másik szempont, amit egyszerűen nem lehet figyelmen kívül hagyni, az Marc Márquez mandalikai sérülése. Mindenképpen meg kell említeni, hogy azokból a főversenyekből, amelyeken az immáron kilencszeres világbajnok is részt vett, a Ducati csak kettőt veszített el, ráadásul azokat sem normál körülmények között: Le Mans-ban Johann Zarco szakadó esőben nyert, míg Silverstone-ban Marco Bezzecchi egy újraindított viadalt húzott be, amelynek megszakítása előtt mindkét Márquez testvér bukott.

    Az Aprilia tehát idei négy győzelméből hármat is a gyári Ducati motorosának kiválása után ért el. Ezzel pedig sikerült még szebbé tenniük az egyébként is dicséretes mérlegüket tavalyhoz képest: egy helyett négy elsőség, egy helyett tizenegy dobogó, az elérhető konstruktőri pontok körülbelül 40,8 százaléka helyett, 51,4 százaléka, és bajnoki harmadik helyett második pozíció. Az viszont alighanem illúzió, hogy a noaleiek utolérték volna a másik olasz márkát, és ezt mindkét fél egy-egy versenyzője így gondolja.

    Az Aprilia vezére szerint Bezzecchi kiérdemelte, hogy elsőbbséget élvezzen a vele való hosszabbítás

    „Szeretnénk a Ducati riválisai lenni, de minden év új történet, és semmi sem vehető biztosra – nyilatkozta Bezzecchi még a valenciai sikere előtt. – Meg kell őriznünk ezt a mentalitást, miszerint a saját munkánkra összpontosítunk. Az elején a Ducati lesz a favorit. Marc öt futammal a vége előtt megnyerte a bajnokságot, így két győzelem nem elég hozzá, hogy úgy gondoljam, hogy az ő szintjén vagyok.”

    „Az Aprilia aggodalomra ad okot – fogalmazott Álex Márquez, de aztán hozzátette, hogy nincs náluk pánik. – A szabályok éppen erre szolgálnak, hogy közelebb kerüljenek. Ez aggasztó, de a Ducatinál nagy nyugalmat látok. Vannak évek, amikor az ember kipróbál valamit, és sokat fejlődik. A Ducati éve ilyen volt.”