Dani Pedrosa elmondta, a KTM a meghatározott ütemterv szerint halad a 2027-es motor fejlesztésével. A spanyol tesztpilóta támogatja az összeültető, valamint a magasságállító rendszerek betiltását, de úgy látja, rövid távon az új gumibeszállító fogja az igazán jelentős változást hozni. Az érkező Pirelli motorsport-igazgatója, Giorgio Barbier arra számít, hogy az állandó pilóták csak 2026 közepétől tesztelhetik majd a gumijaikat.
Ugyan még a 2026-os szezon sem kezdődött meg, a MotoGP-gyártók részben már a 2027-es idényre koncentrálnak, legalábbis azok az alkalmazottak, akik a motorok fejlesztésével foglalkoznak. Az akkor életbe lépő új szabálykönyv ugyanis látványosan eltér a mostanitól, elég csak a motorblokkok 1000-ről 850 köbcentiméterre való csökkentésére gondolni. A fejlesztési munkával a KTM-nél érezhetően jól állnak, hiszen nemrég már pályára is küldték a 2027-es konstrukciójukat. „Eddig minden a KTM által meghatározott ütemterv szerint halad az új motorral kapcsolatban” – erősítette meg a gyártó tesztpilótája, Dani Pedrosa a Motorsport-Totalnak.
Az elmúlt évek egyik nagy újítása a MotoGP-ben az összeültető, valamint a magasságállító rendszerek voltak, amelyek ugyan növelték a tempót, de egyesek szerint túl könnyűvé tették a vezetés bizonyos aspektusait, miközben elterelték a pilóták figyelmét. 2027-től a szabálykönyv már nem engedélyezi ezek használatát, ami Pedrosa szerint egy jó lépés. „Igen, szerintem fontos volt ezt megtenni. Így a rajtok is megváltoznak. Ma már eléggé kiszámítható rajtokat látunk” – mondta kritikusan.
Az új szabályok mellett új gumibeszállítót is kap 2027-től a MotoGP, hiszen a Pirelli váltja a Michelint. Hogy a váltás mekkora kihívást jelent majd a pilótáknak, az attól függ, mekkora lesz a különbség az új gumik és a mostaniak között. A Motorsport-Total szerint adott esetben az új gumik miatt akár „a váz merevségét, a vezetési stílust, a fékezést, a gázkezelést, vagy azt, hogy mennyire agresszívan lehet bedönteni a motort” is módosítani kell majd. A váltás Pedrosa szerint – legalábbis rövid távon – teljesen megváltoztathatja az erőviszonyokat. A spanyol motoros saját tapasztalatból beszél, hiszen pályafutása során átélte a Michelinről Bridgestone-ra történő váltást 2008-ban, majd a Michelinre történő 2016-os visszaváltást is.
A Pirelli érkezése még a szabályváltozásoknál is fontosabb lesz?
„Őszintén szólva, elég jelentős változás. Nagyon radikális dolog – hangsúlyozta ki a csere jelentőségét. – Amikor [tavaly a Dunlop helyére] megjött a Pirelli a Moto2-be és a Moto3-ba, láttuk, hogy javultak a köridők, és beszéltem is ottani csapatokkal: változtatniuk kellett a vázon és a vezetési stíluson is. De leginkább a versenyzőknek kellett alkalmazkodniuk.”
„Az alkalmazkodás egyfajta folyamat, amelyben van, aki gyorsabb lesz, mint mások. És egyes motorok szinte tökéletesen működhetnek majd az új gumikkal már az elejétől, míg más gépek teljesen félremehetnek, és így komoly módosításokat igényelhetnek. Minden az ilyen részletektől fog függeni – tette hozzá a spanyol motoros, aki a misanói gumiteszten más tesztpilótákkal együtt már kipróbálta a Pirelliket, de azokról még nem oszthatja meg a véleményét. – Sajnos semmit sem árulhatok el. A szerződés előírja, hogy nem beszélhetek róla.”
Átalakított technika, sprintszimuláció, biztató visszajelzések – lezajlott az első Pirelli-teszt
Az alkalmazkodást nem fogja megkönnyíteni, hogy egyelőre egy állandó pilóta sem motorozhatott a Pirellikkel, és az olasz márka motorsport-igazgatója szerint legkorábban csak nagyjából fél év múlva tehetik meg ezt először. „Biztosan lesz teszt valamikor a következő szezonban, azt mondanám, az idény közepe felé. Mi azt kértük, hogy már az új motorokkal tesztelhessünk, vagyis az új 850-esekkel. Nekünk nagyon fontos, hogy ezek a prototípusok rendelkezésre álljanak, valamint azok a versenyzők, akik 2027-ben ezekkel fognak versenyezni” – nyilatkozta Giorgio Barbier a spanyol Motorsportnak.
Barbier azt nem fedte fel, hogy pontosan mikor rendezhetnek ilyen célú teszteket, de a szaklap értesülései szerint jövő június és szeptember között, feltehetően Brno és Misano adhat nekik otthont. Annak, hogy miért csak ilyen aránylag késői időpont van betervezve, az egyik oka, hogy a folyamatos munka ellenére a Pirelli vezetői úgy vélik, nem tudnak elég MotoGP-gumit leszállítani a 2026-os szezon közepéig.
