back to top
2025. december 24. 12:44
További
    KezdőlapMotoGPA Forma–1 mintájára alakítaná át a MotoGP versenyhétvégéit a rutinos csapatfőnök

    A Forma–1 mintájára alakítaná át a MotoGP versenyhétvégéit a rutinos csapatfőnök

    Davide Brivio, a Trackhouse csapatfőnöke szerint a MotoGP-ben sportszakmai szempontból megfelelő a versenyzés. Viszont Brivio bevezetné a külön sprintidőmérőt, hogy egy pénteki hiba ne tehesse tönkre a teljes versenyhétvégét.

    2023 óta a MotoGP-fordulók során nemcsak vasárnap, hanem szombaton is osztanak pontokat. Ekkor vezették be ugyanis a sprintet, amelyre minden versenyhétvégén sor kerül. Pár évvel korábban, 2021-ben került be a sprint a Forma–1 programjába is, bár a négykerekűek királykategóriájában nem az összes versenyhétvégén futják le. Emellett jelenleg van még egy nagy különbség a két széria között: a Forma–1-ben külön időmérőn döntenek a rövidebb és a hosszabb futam rajtrácsáról, míg a MotoGP-ben csak egyetlen kvalifikációt tartanak. Ezen változtatna Davide Brivio, a Trackhouse csapatfőnöke, aki kisebb megszakításokkal már 25 éve dolgozik a motorsport legmagasabb szintjén.

    Mit tanulhat egymástól a MotoGP és a Forma–1? – a mindkét sorozatot megjárt szakember válaszolt

    „Sportszakmai szempontból szerintem a MotoGP-ben megfelelő a versenyzés. De természetesen mindig lehet javítani… én talán a fordulók formátumán változtatnék – nyilatkozta Brivio a Crash.net-nek. – Én személy szerint kettéválasztanám az időmérőt. Egy időmérő lenne a sprintre, és egy külön időmérő a főfutamra. Lehet, hogy nehéz lenne ezt beilleszteni a hétvégék menetrendjébe, de azért csinálnám ezt, mert így nem lehetne az egész hétvégét péntek délután elrontani.”

    A jelenlegi szabályrendszer mellett tehát a MotoGP-ben az időmérőn elkövetett hiba kétszer „büntet”, ráadásul mindez plusz nyomást helyez a pilótákra a pénteki edzésen is. Ezen a gyakorláson dől el, ki az a tíz versenyző, aki egyenes úton bejut a Q2-be. A bejutásról pedig akár egy szerencsétlen véletlen, egy rossz pillanatban jövő sárga zászló is dönthet – egyébként pont ezért javasolta nemrég Luca Marini, hogy növeljék meg a Q1-ből továbbjutók számát. Brivio javaslata az ebből fakadó stresszt csökkentené, valamint mellékesen egy ráadás éles versenyhelyzetet hozna létre, amely valószínűleg a nézőknek, szurkolóknak is extra szórakozást jelentene. Ugyanakkor egy extra alkalmat is, amikor a pilóták összetörhetik a motorjukat az amúgy is zsúfolt hétvégén, így a csapatok nem biztos, hogy örömmel fogadnák a változást.

    Túlságosan is aránytalanná vált a MotoGP időmérős formátuma?

    Az interjúban egy másik témát is érintettek, méghozzá a 2027-es szabályváltozást, amelyet főként biztonsági szempontok indokolnak. Brivio ugyanakkor felhívta arra a figyelmet, hogy egy ilyen módosítás esetén azt is figyelembe kell venni, milyen hatással lesz a versenyzésre. „Nem vagyok mérnök, de persze még alaposan bele fogok nézni az új szabálykönyvbe. Egy nagy szabályváltozás előtt állunk, de mindig arra is kell gondolni, hogy mit tehetünk azért, hogy jobb legyen a műsor” – magyarázta.