Valentino Rossi karrierje 2003-ban a csúcson volt a gyári Hondával, de sokan arra tippeltek, hogy az akkor 24 éves olasz átpártol a konkurens gyártóhoz, a Yamahához. Davide Brivio közbenjárásának köszönhetően be is igazolódott a feltevés.
A motorsport történetében számos meglepő váltásnak lehettünk szemtanúi. Ilyen volt Michael Schumacher 1996-os átigazolása a Ferrarihoz, vagy épp Lewis Hamilton szerződése a Mercedes-szel 2013-ban.
A MotoGP történetének egyik legjelentősebb átigazolása 2003-ban történt. A Yamaha úgy érezte, eljött a megfelelő idő, hogy elcsábítsák Valentino Rossit a Hondától. A történet folytatása mára már történelem, de menjünk vissza az időben és tekintsük át, hogyan is történtek az események.
Abban az időben az olasz versenyző már háromszoros világbajnok volt a királykategóriában. A Honda hatalmas sikereket ért el a fiatal pilótával, hiszen a korábbi 500-as kategóriában is szerzett világbajnoki címet, az övé volt az utolsó, illetve a MotoGP éra első koronáját is ő zsebelhette be. A Yamaha ezzel szemben szenvedett. Wayne Rainey volt az utolsó pilóta, akivel megszerezték az összetett elsőséget, azóta a csapat számára nem úgy jöttek az eredmények, ahogyan azt ők várták. A 2002-es szezonban a hondás Valentino Rossi konkrétan tönkreverte a mezőnyt 11 győzelmével, és 140 egységet adott a mögötte érkező yamahás Max Biagginak a pontversenyben, aki a szezon alatt 2 futamot nyert. 2003-ban azonban a Yamaha még inkább elindult a lejtőn, nem sikerült egy győzelmet sem szállítaniuk. Dobogós helyezésre is csak Alex Barros volt képes egy szatellit géppel, Carlos Checa gyári versenyzőként pedig csak a világbajnoki 7. helyet tudta megszerezni.
Rossi ebben az időben úgy érezte, mókuskerékbe került. Átigazolásának kulcsembere Davide Brivio volt, aki 2001-ben csatlakozott a MotoGP világához, szavait a Motorsport.com idézi:
„Először a Yamaha nem akarta Rossit, méghozzá azért nem, mert a trend az volt, hogy ha nyer, akkor az a saját érdeme. Abban az esetben viszont, ha nem nyer, akkor minden figyelem a motorra hárul majd. Ami ezt megváltoztatta, az az az esemény volt, amikor Masao Furusawa lett a projektvezető. Meggyőzte a Yamaha vezetőségét, hogy Rossit kell leszerződtetniük. Emellett együtt meggyőztük a menedzsmentet is, hogy nagyon fontos azt, hogy egy top versenyzőt igazoljunk le. A Honda nyert, igen, de a legjobbakkal nyertek, mint Doohan vagy Rossi.”
A MotoGP paddockban titkos megbeszélések zajlottak, senki nem akarta, hogy kiszivárogjon bármi is a médiába addig, amíg semmi nem hivatalos. Brivio visszaemlékezett egy érdekes szituációra, amikor majdnem lebuktak a tárgyalások közben:
„A 2003-as szezonban minden versenyhétvégén találkoztunk Rossival és sok mindenről beszéltünk: a csapat felépítéséről, mely mérnököket szeretné magával hozni, hogy lesznek a tesztek stb. A probléma ott volt, hogy bárhol is találkoztunk, akár a paddockban, akár a szállodában, az mindig teli volt emberekkel. Egyszer a brnói mobil klinikán tartottuk a megbeszélést. Este 10 után találkoztunk, felállítottuk a sátrat, bementünk, asztalhoz ültünk és elkezdtük. Hirtelen motorhangot hallottunk kintről és Jarvis és én az asztal alá bújtunk.Miután kezet ráztunk a dologra, eljött a pillanat, hogy Vale meg szerette volna nézni a motort. Erre Donningtonban került sor. Hajnalig vártunk, mert azt akartuk, hogy tiszta legyen a levegő a paddockban. Rossi kapucniban érkezett, felismerhetetlen volt.”
A Honda azonban nem akarta elengedni Rossi kezét. Erre példaképp Uccio Salucci osztott meg egy érdekes esetet, ami Japánban történt. A szállodában, Rossi szobájának hűtőjére kiakasztott a Honda egy ultimátumot: „Vagy vasárnapig aláírsz, vagy mehetsz”
Amikor a Honda belépett a szobába, meglepetten tapasztalta, hogy az olasz nem írta alá a dokumentumot. Az átigazolás kapcsán tartották őt a szerződéséhez, nem engedték tesztelni az M1-et egészen év végéig.
Rossi 2004-ben a welkomi nagydíjon debütált az új csapattal, és az új versenygéppel. Az egész futamon harcolnia kellett Biaggival, végül az újdonsült yamahást intette le a kockás zászló első helyen. Senki nem hitt a szemének. Megcsinálta – gondolták. Abban az évben bezsebelte negyedik világbajnoki címét, majd ezt követte még számos másik egészen 2009-ig.
2 katasztrofális szezon után a Ducatinál a ’Doktor’ visszatért korábbi sikerei helyszínére. 2014 és 2016 között végig világbajnoki másodikként zárt, 2015-ben pedig csak egy hajszálon múlt a világbajnoki cím.
Rossi az idő előrehaladtával is képes volt bizonyítani, hogy nem a kor számít. A 42 éves pilóta tavalyi visszavonulása könnyeket csalt a MotoGP rajongók szemébe, hiszen egy élő legenda akasztotta szögre a bukósisakot, de csak ami a kétkerekű versenygépeket illeti.
Rossi ugyanis autóversenyeken vesz majd részt: a legnívósabb európai GT-sorozatban, a GT World Challenge Europe-ban fog indulni, ráadásul annak mindkét ágában, az Endurance-ban és Sprintben egyaránt. A sorozat egyik legsikeresebb csapatának, a Team WRT Audi R8 LMS GT3 típusú versenyautó volánja mögött fog szerepelni.
Fotó: MotoGP Media, VR46 Media