MotoGP Sepang Teszt
Superbike Aragon

12 éve történt – Az utolsó 250-es és egyben japán világbajnok

2009. november 8-án több tekintetben is egy korszak zárult le a Gyorsasági Motoros Világbajnokság történetében, hiszen a középső géposztályban ekkor használtak mindezidáig utoljára kétütemű 250-es motorokat. Ekkorra datálható egyúttal az utolsó 250-es és egyben japán világbajnok is.
P1race.hu 2021.11.09. 10:53:00
Tizenkét évvel ezelőtt (2009 november 8-án) zajlott tehát a 2009-es szezon utolsó versenyhétvégje, mely során már csak a középső kategória világbajnoki címe maradt kérdés. A 125-ben Talmácsi Gábor KTM-es korszakából (2005) való (egyik) csapattársa, Julian Simon nyerte a bajnoki címet, míg a MotoGP-ben Valentino Rossi védte meg 2008-ban visszaszerzett elsőségét. A 250-esek között ugyanakkor papíron még nyitott küzdelemről beszélhettünk – legalábbis matematikai szempontból – mivel Hiroshi Aoyama, a világbajnoki tabella éllovasa 21 pontos előnnyel várhatta a szezonzáró viadalt. A japán motoros egész éves teljesítménye egyfajta meglepetésszámban ment, nem csupán a pilóta személyéből, hanem egyúttal versenygépe technikai színvonalából adódóan is.
 
Aoyamat a klasszikus 250-es menők között lehetne aposztrofálni, hiszen vb-szinten sosem versenyzett a legkisebbek között. 2004-ben és 2005-ben, a negyedliteresek között annak a Telefonica Movistar Honda istállónak volt a tagja, mely ebben a két esztendőben Dani Pedrosaval hozta el a bajnoki címet. A japánnak voltak ugyan villanásai (2005-ben például megszerezte első győzelmét), mégis három KTM-es szezon következett karrierjében. Habár négy győzelem és további kilenc dobogó jött össze neki az osztrákokkal három szezon alatt, de mivel a KTM 2009-re kivonult a 250-ből ezért Aoyamának is új munkaadó után kellett néznie. A választás arra a Scot Racing Team-re esett, mely alakulat ugyanezen a néven először talán még 2004-ben, a 125-ösök között került rivaldafénybe Andrea Dovizioso jóvoltából, aki meg is nyerte velük a legkisebb géposztály világbajnoki címét. Emellett ne felejtsük el, hogy 2006-ban Talma is ezzel az istállóval ment a 125-ben Hondával (majd 2009-ben a királykategóriában), azonban akkor Humangest Racing Team néven futottak.
 
2009-re a 250-ben a Honda inkább számított „öregecske” technikának, mintsem olyan versenymotornak, melyre sokan kívánkoztak volna ráülni. A japán márka RSW 250 jelzésű modellje 2005-ben Dani Pedrosa jóvoltából nyerte addigi utolsó negyedliteres bajnoki címét, melyet követően a Piaggio Group motorjai (Aprilia, Gilera) vették át az uralmat. Jorge Lorenzo két bajnoki aranyat hozott az Aprilianak, Marco Simoncelli pedig egyet a Gilerának. 2009-ben egyébként is alapvetően „SuperSic” duplázása tűnt a legvalószínűbbnek, de legalábbis mindenki aprilias vagy épp gileras versenyzőre tette volna ésszerű voksát. Tekintettel arra, hogy korábban már bejelentették a kétütemű 250-es gépek nyugdíjazását és ezzel együtt a Moto2 2010-es megalakulását/debütálását, a Honda nem fordított nagy figyelmet arra, hogy komoly erőket mozgósítson azon 250-es gépe fejlesztése ügyében, mely az azt megelőző három évben rendre alulmaradt a rivális márkákkal szemben.
 
Ehhez képest Hiroshi Aoyama bőven képes volt már a szezon elején meglepetést okozni és egyúttal borsot törni a favoritok orra alá. A japán versenyző sikere nem elsöprő dominanciájában, sokkal inkább rendkívül kiegyensúlyozott teljesítményében és egyben megbízhatóságában rejlett. (Érdekesség, hogy 2020-ban a Moto3-asok között Aoyama csapatában versenyző Ai Ogura is hasonló módon volt harcban az utolsó pillanatig a bajnoki címért Albert Arenas-szal szemben.) A Scot Racing motorosa a 2009-es szezon összesen tizenhat futama során egyszer sem nullázott, rendre a top8-ban zárt (négyszer volt negyediknél rosszabb), ugyanakkor négy győzelmet és három dobogót jegyezhetett. Ezzel szemben Maro Simoncelli hiába tett le az asztalra hat első helyet és hat további pódiumos pozíciót, a végelszámoláskor – köszönhetően nullázásainak – alulmaradt Aoyamával szemben. Az akkor 28 éves japán motoros számára több tekintetből is hatalmas siker volt ez, akárcsak a Hondanak, vagy épp a Scot Racingnek.
 
Aoyama lett a MotoGP történetének utolsó 250-es világbajnoka, nem mellékesen pedig mindezidáig ő az utolsó japán világbajnok is egyben mindhárom kategóriát tekintve. Az ezredfordulót követően egyébként rajta kívül csak egyetlen honfitársa tudott világbajnokságot nyerni (ugyancsak 250ccm) Daijiro Kato személyében. Ha pedig már a távol-keleti szigetország motorosait emlegetjük, akkor érdekességképpen meg kell jegyezni, hogy bár a japán márkák évek óta uralják, de legalábbis igen meghatározóak a motorversenyzés világában, ehhez képest igen kevés japán világbajnokot avattak a Gyorsasági Világbajnokság 1949 óta íródó történetében:
 
1993 – Testuya Harada (250ccm)
1994, ’98 – Kazuto Sakata (125ccm)
1995, ’96 – Haruchika Aoki (125ccm)
2001 – Daijiro Kato (250ccm)
2009 – Hiroshi Aoyama (250ccm)

A legnagyobb géposztályban tehát soha nem született még japán siker és bár a kisebb kategóriákban számos japán menőt fel lehetne sorolni, ehhez képest „csak” a fent említett öt motoros jutott fel a csúcsra. Ahogy Aoyamanak, úgy persze  a Hondanak is történelmi siker volt az utolsó 250-es bajnoki cím behúzása, főleg, hogy a középső géposztályban máig ők a legsikeresebb gyártó a maguk 16 konstruktőri világbajnoki címükkel. Ugyanígy van ez egyébként a legkisebb géposztályban (18 vb-cím) és a legnagyobbaknál (21 bajnoki elsőség) is. Igaz a japán motorgyártó óriás Aoyama egyéni sikere miatt lehetett leginkább büszke magára, mivel 2009-ben a gyártók pontversenyét az Aprilia nyerte.
Hiroshi Aoyama számára egyértelműen a 250-es világbajnoki cím volt a csúcs és bár később a MotoGP-ben és a Superbike-ban is volt lehetősége versenyezni, továbbá a Honda MotoGP projektjének tesztpilótája lett, átütő sikert nem tudott elérni a premier kategóriában. Ma már a Moto3-ban és a Moto2-ben is szereplő Honda Team Asia csapatfőnöke, mely istálló leginkább a japán (és távol-keleti) tehetséggondozást hivatott elősegíteni világbajnoki szinten.

Fotó: MotoGP Media
 
 
P1race.hu
További cikkeink
Hozzászólások
Hétvégi menetrend

VB állása
1
MotoGP
F. Quartararo
Yamaha
278
2
MotoGP
F. Bagnaia
Ducati
252
3
MotoGP
J. Mir
Suzuki
208
4
MotoGP
J. Miller
Ducati
181
5
MotoGP
J. Zarco
Ducati
173
Kövess minket
Podcast