F1

Akar-e tovább küzdeni Vettel? - Vélemény

Van-e értelme egy másik, nem élcsapatnál megint felépítkezni? Szeretné-e megszerezni ötödik világbajnoki címét, tovább küzdeni és méltósággal abbahagyni az autóversenyzést, vagy legalábbis az F1-et? Jót fog-e tenni neki a csapatváltás? Ezekre a kérdésekre hamarosan megkapjuk a választ.
Sebastian Vettel. Ferrari. Két név, mely az együtt töltött évek során meglehetősen összeforrt. A német azzal a céllal érkezett a maranellóiakhoz, hogy kövesse gyerekkori hőse, Michael Schumacher példáját és a megszerezze a hőn áhított világbajnoki címet, mind a csapatnak, (akik Kimi Raikkönen 2007-es elsősége óta nem ünnepelhettek), mind pedig saját magának. Vettel 2015-ben, már a második ferraris futamán győzni tudott, a szaksajtó pedig a verseny után megváltóként kezdte őt emlegetni, aki elhozza az új sikerkorszakot Maranellóba. Hamar belopta magát a rajongók, különösen a „Tifosi” szívébe. 2016-ban nehéz év következett, majd egy évvel később a Ferrari megépítette az SF70-H kódjelű autót, ami az első F1-es autó volt, mely a hibrid-korszakot még mindig toronymagasan domináló Mercedesszel felvette a harcot. Vettel elmondása szerint ez az autó passzolt leginkább hozzá vörös overállban töltött pályafutása alatt. Teli volt önbizalommal, és nyomás alatt sem látszott megtörni, minden támogatást megkapott, ráadásul olyan manővereket is bemutatott, mint például a Valtteri Bottas elleni előzése a Spanyol Nagydíjon.

A szezon második felét már mindannyian tudjuk, hogyan alakult… Jött 2018, egy új lehetőség és talán egy még erősebb autó, amivel a Német Nagydíjig Vettel ismét remekelt, ekkor megint úgy tűnt, hogy egy „második sikerkorszak” kezdődik pályafutása alatt. Majd jött Hockenheim, a futam és az eső… Vettel a pálya utolsó szektorában vezető helyről eldobta a Ferrarit. A rádióban hallatszott, ahogy szinte sírt, miután a falnak ütközött, és véleményem szerint, akkor, azon a napon, abban a pillanatban, valami eltört benne. Eddig a pontig egy teljesen más versenyző lakozott benne. Ugyan Belgiumban még nyerni tudott, de az óta mintha kicserélték volna. A bizalom a négyszeres világbajnok és a Ferrari részéről is hanyatlani kezdett, majd Vettel teljesítménye is folyamatos csökkenő tendenciát mutatott. A hátralévő versenyeken javarész pörgött-forgott, és fejben láthatóan szétesett, annyira hajtotta magát. Csapattársától, Kimi Raikkönentől (aki egyértelműen az alárendelt szerepet kapta), megvált a Ferrari az év végén, és leigazolta az addig mindössze egy év F1-es tapasztalattal rendelkező Charles Leclerc-t, akit mindenki a Scuderia következő csillagaként jellemzett. Ez még nagyobb nyomást helyezett Vettel vállára, de Mattia Binotto csapatfőnök még a téli tesztek előtt kijelentette: tapasztalata miatt egy darabig Leclerc második számú lesz. Itt talán visszajöhetett a kölcsönös bizalom, de a tempó nem volt a régi a németnek. Kívülről úgy látszott, hogy nincsen probléma, azonban mindannyian tudjuk, hogy a háttérben, a színfalak mögött folyamatosan mennek az egyeztetések. Bahreinben Lewis Hamilton ellen forgott meg Vettel, Kanadában pedig szintén a brit ellen küzdve, egy szerintem végtelenségig vitatható helyzetben vesztette el az addig biztosnak tűnő győzelmet.


Innentől csapaton belül Leclerc kezdett dominálni főleg az időmérőkön, és bár ő is követett el hibákat, teljesítménye szemmel láthatóan sokkal konstansabb volt. Ekkor már talán a Ferrari is látta, hogy így nem fognak egyről a kettőre jutni, ezért fokozatosan beálltak a monacói mögé, éreztetve Vettellel, hogy már nem ő a vezér. 2017 F2-es bajnoka Belgiumban és Olaszországban is győzni tudott, míg Vettel pont a legrosszabbkor, Monzában, a „sebesség templomában is hibát követett el… Ezután számtalan olyan üzenetet kapott, hogy vonuljon vissza, mert nem méltó a Ferrarihoz, ami számomra téves kijelentés, mivel a tempója nem veszett el. Ezt láthattuk a szingapúri győzelme után, mellyel hatalmas kő esett le a szívéről, azonban ez egészen a Brazil Nagydíjig tartott, amikor is Leclerc-rel ütköztek, majd mind a ketten kiestek a versenyből. Binotto még ez után is folyamatosan azt hangoztatta, hogy továbbra is a német az első választásuk Leclerc mellé szerződés lejárta után, de mindenki tudta, hogy már csak második számúként. Vettel több ajánlatot is kapott tőle, viszont ezeket jelentősen csökkentett fizetéssel és mindössze egy illetve, két évre szólva, amit azonban, talán érthető módon nem fogadott, így hat közös év után 2020 végén leveszi a vörös overállt. Nagy kérdés hogy hogyan tovább? Visszavonulás vagy új kihivás? Nézzük először a visszavonulást: Az nyilvánvaló, hogy a királykategóriában Vettel már megszerezte a végső sikert. Nem egyszer, nem kétszer, nem háromszor, hanem négyszer. Sok rekordot megdöntött, emellett van felesége és három gyermeke is, így teljesen érthető, hogy annyi év után, az egyik legtapasztaltabbként akassza szögre a bukósisakot. Ugyanakkor még mindig fiatal, 32 éves, és van benne még 3-4 év minimum. De kérdés, hogy van-e értelme egy másik, nem élcsapatnál megint felépítkezni? Szeretné-e megszerezni ötödik világbajnoki címét, tovább küzdeni és méltósággal abbahagyni az autóversenyzést, vagy legalábbis a királykategóriát? Jót fog-e tenni neki a csapatváltás? Ezekre a kérdésekre hamarosan megkapjuk a választ.

Fotó: Ferrari S.p.A


Hozzászólások