Supersport

Az én időmben…

Sebestyén Peti egy hosszabb beszélgetés során értékelte oldalunknak a 2020-as szezonját, mely során egyéb témákról is szó esett, így köztük például a magyar motorsport jelenlegi helyzetéről, vagy éppen arról, hogy ő maga mit tervez 2021-ben.
A Petivel készült interjúsorozatunk első részének záró etpajában már beszélt arról, hogy szeretné, ha a menedzsment, mint Oxxo Racing továbbra is mögötte állna, azonban, hogy ez az egész, csapat formában, hogyan és miként fog megjelenni, azt még ő maga sem tudja. Innen folytatjuk riportunkat.
 
Annyi azért biztos 2021 kapcsán, hogy Supersport vb és Yamaha?
“Igen a cél ez. A Yamahán kívül más márka nagyon nem is jöhetne szóba. A Kawasaki mondható még versenyképesebbnek, de mindenképpen szeretnénk a Yamahánál maradni, hiszen sikerült megismerni, rengeteg adatot is gyűjtöttünk vele, emellett pedig a legütőképesebb motor jelenleg a Supersportban.
Mi a különbség a gyári Yamaha – vegyünk példának Andrea Locatelli gépét – és a te motorod között, akár technikai, akár csapatszinten? Van-e mondjuk olyan alkatrész, vagy tuning, amit ti nem kaphattok, meg, vagy esetleg nem tudtok beszerezni, azonban nekik rendelkezésre állt.
“Alkatrészben nagyon nagy különbségek már nincsenek. Némi túlzással mondva pénzért bármit meg lehet venni. Igazából a szakmai tudás, a kategóriában eltöltött évek és ezáltal begyűjtött információk azok, amik észrevehető különbséget jelentenek. Amennyiben a Bardahl csapatát nézzük, akkor azt lehet mondani, hogy ők kiválóan felépítették magukat. Az ő történetük azonban legalább tíz éve kezdődött egy olasz kupában, ahonnan lépésről lépésre építkeztek. Ezt a tudást érthető módon megtartották maguknak és eljutottak odáig, hogy az utóbbi években magasan a többi csapat felett állnak. Ezt nagyon nehéz utolérni. Gondolok itt a tapasztalatra, adatmennyiségre, háttére is. Egy ilyen alakulatnál nagyobb a szponzori támogatás is, ami például több tesztet vagy éppen több alkatrészt jelent és tesz lehetővé. Náluk az összes szerelőnek ez a főállása, így amikor visszamennek Olaszországba, akkor csak azzal foglalkoznak és azon gondolkoznak, hogy miként legyen a következő alkalomra jobb a motor.”
 
Míg itthon?
“Magyaroroszágon egy csapatnak hasonlóképpen 5-8 embert főállásban foglalkoztatni nem biztos, hogy megvalósítható, ami a szponzori háttér függvénye is. Például ilyenekben rejlik tehát a különbség, amik aztán kihatnak az elektronikai beállításokra, vagy a motorblokk fejlesztése. A Supersportban ugye mindenki saját magának fejleszti az erőforrást, vagy vásárol egy blokkfejlesztőtől. Ezután jön a következő lépés, hogy a kettőt – blokk és elektronika – hogyan kombinálod össze. Elképzelhető, hogy bár van egy jó motorblokkod, azonban ha az elektronikában, vagyis motorvezérlésben valami nem stimmel, akkor hiába jó az erőforrás, sehol sem leszel vele. Ugyanez a motorfékre is igaz, vagy mondjuk a futóműre. Ha van egy jó futóműved, azonban rossz motorféked, vagy épp fordítva, akkor máris borulhat minden. Ezt a sok apró pici darabot jól kell tudni összerakni, csak akkor lehetsz versenyképes. 
Említetted, az előbb, hogy akár szakmai háttér kapcsán azért korlátozottak a lehetőségei egy magyar csapatnak. Ez mennyire igaz a magyar motorsportra? Szerinted milyen helyzetben van jelenleg a gyorsasági szakág? Pár éve – akár akkor is, amikor te debütáltál a MotoGP-ben – volt egy felfelé ívelő éra a hazai motorsportban, most viszont kissé le vannak csendesedve a dolgok, ugyanakkor világbajnoki szinten te voltál az egyetlen magyar szereplő idén.
“Bízom benne, hogy ezt a csendet inkább vihar előtti csendnek lehet nevezni, vagyis az elkövetkezendő években nagy dolgok törénnek majd. Szeretnék a lehető legnagyobb mértékben hozzájárulni a magyar motorsport előrelendítéséhez. Ebből bármikor szívesen kiveszem a részem. Tény, hogy az utóbbi években a legtöbben kizárólag saját magukra koncetrálva próbálták elérni a céljaikat, ezzel párhuzamosan pedig mintha elkezdtek volna fogyatkozni a versenyzők. Be kell azonban ismerni, hogy nehéz dolga van az embernek ebben a sportágban egy olyan országban, ahol az utóbbi időben nagyon magyar bajnokság se volt. Ettől függetlenül úgy gondolom, hogy vannak nagyon jó magyar versenyzők és kiváló szakemberek is, mint körülöttem. A csapat összes tagja bizonyította szerintem, hogy ilyen komoly szinten is kiváló teljesítményt nyújtanak és emellett pedig szerencsére a hétköznapokban is szuper szakemberek vesznek körbe a családom és a menedzsment mellett. Ott vannak az edzőim, vagy éppen a mentorom Daróczy Attila, aki nem csak nekem és a csapatnak segít rengeteget, de utánpótlás terén is sok mindent felmutatott már más versenyzőkkel is. Azonban néha olyan az ember érzése, mintha mi egy teljesen más földrészen élnénk. Itt vannak pár száz kilométerre például az olaszok, de elég a cseheket is mondanom, akik sokkal előrébb járnak mint, mi, akár versenyzőállományban, akár szakermber állományban és sokminden másban is. Erre talán egyszerű ráhúzni azt, hogy minden a pénzen múlik, de ott valahogy megtalálták azt a működési formát, ami életképes, emiatt pedig más az utánpótlás is az említett országokban. Nálunk ez a rendszer szerintem egyelőre még hiányzik, de legalábbis gyerekcipőben jár, azonban az utóbbi évek tapasztalatai azok, hogy ezen nagyon szeretnének változtatni itthon, ami egy igen pozitív dolog.”
Szerinted jelenleg nehezebb dolga van egy versenyzőnek ahhoz képest, mint amikor te belevágtál ebbe az egészbe, vagyis ha a mostani körülményeket hasonlítanánk össze a korábbiakkal.
“Nagyon nehéz egymáshoz mérni a kettőt. Ha lehet ilyet mondani, hogy az én időben… Akkoriban egy Európa Bajnokság, pont abban az évben, amikor mentem, meghívásos volt. Nem úgy működtek a dolgok, hogy beülünk a kocsiba, elmegyünk az eb-re és indulunk, ahol nem is biztos, hogy van mezőny, aztán elérünk egy eredményt. Egész másként volt minden. Akkoriban nálam úgy zajlott, hogy minden régió-bajnokságból a legjobbakat hívták meg, Alpok-Adriáról például az első kettőt. Így kerültem be én is. Tehát szó sem volt olyasmiről, hogy becuccolunk a furgonba, majd irány Olaszország versenyezni, aztán onnan Spanyolország, mivel ez az én időmben ez nem volt annyira kivitelezhető és itt nem csak az anyagiakra gondolok. Most azt látom, hogy nagyon sok fiatal, tizenpár évesen, vagy akár fiatalabban is, külföldön tudnak edzőtáborozni és különböző bajnokságokban részt venni. Ehhez képest például az Alpok-Adria már nem akkora sláger, hiszen mindenki megy az olasz és a spanyol bajnokik irányába. Ez egyfelöl jó, másfelöl rossz. Utóbbi azért, mert egyre kevesebben versenyeznek itthon és a térségben, előbbi pedig azért, mert akik külföldön edződnek, azok jobban fejlődnek.
 
Ebben látod akkor például az okát annak is, hogy egyre csökkent mondjuk egy OB presztízse, hiszen jóformán versenyző sincs?
“Abban az esetben, ha én is foglalkoznék utánpótlással, akkor sajnos nekem is azt kellene mondanom, hogy irány külföld, mert az egyelőre nem igazán megvalósítható, hogy a külföldi versenyzők jöjjenek hozzánk. Emlékeim szerint régebben ez talán jobban működött, azonban az sem kizárt, hogy az eltelt évek szépítik meg nekem ezeket a dolgokat, de akkor ez mintha működött volna, most már kevésbé. Ezért persze senkit sem lehet hibáztatni, hiszen érthető módon mindenki oda szeretne menni versenyezni, ahol van mezőny, ahol lehet tanulni, ezért pedig szétszóródnak a magyarok. Ahogy azonban azt már mondtam: ennek megvan az előnye és a hátránya is.”
Visszakanyarodva rád: Említetted, hogy a 2021-es év részletein dolgoztok több tekintetben is, azonban gondolom ettől függetlenül te gőzerővel készülsz a jövő évre. Hogy állsz a felkészüléssel, illetve téged mennyire zavar a vírushelyzet szülte intézkedések, így például az, hogy este nyolcra már otthon kell lenni.
“A magánéletben én egyébként sem vagyok az az eljárós típus és bár jól esne néha kimozdulni este is, de így legálisan tudok itthon maradni. :D Egyszóval nem élem meg rosszul a dolgot. A felkészülést egy kicsit nehezebb kivitelezni, azonban az edzésprogramom továbbra is megvan. Mivel az utolsó versenyen begyűjtöttem két kisebb sérülést, ezért azt követően két hétig pihentem, most pedig a szinten tartásra koncentrálok. A jövő évi első verseny előreláthatólag áprilisban lesz, vagyis addig még rengeteg időnk van tervezni és felkészülni megfelelően.”
 
Mire számítasz a jövő évi mezőny kapcsán?
“Úgy gondolom, hogy az idei év megmutatta azt, hogy kis költségvetésből és háttérből is lehet nagy dolgokat véghez vinni. Szerintem az 2020-as szezon során gyűjtött tapasztalatokból levontuk a számunkra hasznos következtetéseket, így akár a rendelkezésünkre álló csomagból is ki lehet még egy kicsit többet hozni. Már néztem a nevezési listát, amelyen az látszik, hogy a Supersport évről évre egyre keményebb. Ismét brutális mezőny jött össze, hiszen jöttek át a Moto2-ből, vagy éppen a Superbike-ból Caricasulo érkezik, úgyhogy most pláne komolyan kell venni a bajnokságot. A pontszerzéshez, pláne a top10-es helyezésekhez még nagyobb profizmusra és szponzori háttére van szükség.”
Mit szólsz a Supersportban tervezett szabályváltozásokhoz?
“Hogy őszinte legyek, amíg motor hajtja, két kereke van és gyorsan megy, addig tulajdonképpen nekem mindegy. Számomra nem befolyásoló tényező, hogy hány hengeres és hány köbcenti. Örülök neki, ha vannak átrendeződések a kategóriában, emiatt pedig 2022-ben pont erre lehet számítani. Ez egy kisebb csapatnak akár jó is lehet, ezért kíváncsian várom ezeket a változásokat. Jövőre már a Brit Superbike-ban láthatjuk, hogy mindez hogyan működik. Leginkább a volt csapatom a PTR érdekel, mivel ők gyári Triumph alakulatként lesznek ott a BSB Supersport mezőnyében. Ebben így a részükről az is benne van a pakliban, hogy 2022-ben már ismét a világbajnokságon, szintén gyári Triumph csapatként szerepeljenek.”
 
A folytatásban, melyet hamarosan itt a P1race-en olvashattok, Moto2-es szereplésről, valamint természetesen a 2020-as MotoGP és Superbike szezonról is kérdeztük Petit.

Fotó: OXXO Hungary Yamaha Toth Team
 


Hozzászólások