MotoGP

„Befagyasztják” a motorok fejlesztését 2022-ig

A MotoGP-ben a most elfogadott motor- és aero-alkatrészeket kell használniuk a gyártóknak egészen 2021 végéig, annak érdekében, hogy kevesebbet kelljen költeni a fejlesztésekre.
Azt a döntést hozta meg a Dorna, a csapatokkal és gyártókkal közösen, hogy a következő szezonban is az idén használt motor verziót, valamint aerodinamikai csomagot kelljen használni. Annak érdekében született ez a határozat, hogy gyártóknak ne kelljen ebben a nehéz időszakban a fejlesztésekre költeniük, de ez nem csupán a gyártókat segíti, hanem a független csapatokat is, akiknek szintén csökkenti a költségeit az elemek befagyasztása.

„Mindannyian úgy döntöttünk, hogy megtartjuk a 2020-as specifikációt, azaz azt a motort, amit Dohába szállítottunk a szezon elején. A motor fejlesztését, valamint az aero csomag változtatását 2021 végéig szüneteltetjük” - mondta az IRTA elnök és Tech3 csapatfőnök Herve Poncharal a Crash.Net-nek. „Ez egy nagyon jó döntés. Csökkenti a gyártók beruházását, mivel ez azt jelenti, hogy a K+F nagy része már készen van jövőre is. Ez segíti a gyártókat ebben a nehéz helyzetben, de a csapatokat is, mivel a bérlés díja csökken, azáltal, hogy 2021-ben is ugyanezek lesznek a motorok, ez pedig a legnagyobb műszaki költsége a csapatoknak.”

A KTM és Aprilia jelenleg mentesülnek a motorok fagyasztása alól, így lehet esélyük arra, hogy felzárkózzanak a négy nagy gyártó mögé. Poncharal azonban úgy véli, hogy ez a döntés nem feltétlenül a „gyengébb” gyártók felzárkózását fogja jelenteni: „Azt hiszem, nem fogják kihasználni. Papíron az engedményről szóló szabály nem változik, de biztos vagyok benne, hogy ez a legkisebb gond. Jelenleg nem az a kérdés, hogyan lehet több pénzt költeni, hanem azt gondolom, hogy minden gyártó számára a vállalat megmentése a cél. A több fejlesztés több költséget is jelent. Most senki nem akar pénzt költeni. Mindenki azt szeretné, hogy minden legyen befagyasztva egy ideig. Olyan kevés energiát használjunk, amilyen keveset csak lehet, hogy életben maradjunk.”

Ugyan az összes részletet még nem tették közzé, de úgy tűnik, a legnagyobb veszély ebben a szabályban az lehet, hogy ha valaki nagy előnyt szerzett a fejlesztések korlátozása előtt, akkor annak megmarad az előnye egészen 2021 végéig, és ez ellen nem tudnak semmit tenni a gyártók. A Tech3 csapatfőnöke viszont a következőket gondolja ennek a veszélyéről:

„A műszaki befagyasztás nem jelenthet problémát a show-ra nézve, hiszen nagyszerű motorja van mindenkinek ebben az évben, a köridők a malajziai és katari teszteken hihetetlenül közel voltak egymáshoz. Úgyhogy erre már nem kell többet költeni, mert elképesztően csúcstechnológiájú és nagy-teljesítményű motorjaink vannak. Tartsuk is így őket.”

Fotó: MotoGP Media


Hozzászólások