Ebben (is) rejlik Bagnaia sikere

Az utóbbi két versenyen aratott győzelmének köszönhetően Francesco Bagnaia lépett előre Fabio Quartararo legfőbb riválisának, amely mögött olyan problémák megoldása húzódhat, melyek tavaly hátráltatták az olaszt.
P1race.hu 2021-09-20 11:47:44
Köszönhetően annak, hogy Bagnaia zsinórban két győzelmet is szerzett, jelenleg messze ő vb-tabellán a legeredményesebb ducatis, hiszen két első, három második és egy harmadik helynek köszönhetően gyűjtötte össze pontjai többségét, ennyire sikeres pedig egyetlen márkatársa sem volt idén. A szezont megelőzően alapvetően Jack Millertől várta a többség (maguk a versenyzők is), hogy nem csupán a Ducati, de a mezőny élére állva a bajnokság elsőszámú esélyesévé lép elő, azonban az ausztrál pilóta ebben a szezonban nemigen váltotta be ezeket a víziókat. Ehhez képest úgy tűnik – legalábbis most, frissében két győzelem után – hogy Bagnaia lehet az, aki magára vállalja a bolognaiak zászlóvivő szerepét, igaz ezzel a bajnokság szempontjából talán már kissé elkésett. (Habár sosem lehet tudni…) Függetlenül ettől egészen a tavalyi szezonig, de legalábbis 2020 decemberéig kell visszamennünk ahhoz, ha látni szeretnénk, hogy milyen tényezőkön múlik az olasz versenyző mostani sikeressége.
 
Tavaly december 2-án hoztuk le a hírt, miszerint a Ducatinak abban a szezonban a legfőbb problémát a Michelin első abroncsai jelentették, ugyanis hátsó gumik annyira jól tapadtak a Desmosedicin, hogy az első abroncsok ilyen tekintetben nemigen voltak összhangban azokkal. Ehhez párosították a V4 jelenséget, azzal a pofon egyszerűnek tűnő magyarázattal, hogy a sor4-es jobban kezeli ezt a helyzetet/”stresszt”, plusz kimondottan Bagnaia esetében jött a plusz tényező, miszerint a vezetési stílusa nem éppen a legideálisabb arra, hogy gumifelmelegítési gondokat megoldjon. A 24 éves versenyző egy igen folyamatos és egyben simának mondható vezetési technikával igen kiemelkedő kanyarsebességre képes, viszont emiatt 2020-ban eléggé meggyűlt a baja ezzel a stílussal hideg időjárási körülmények között, amikor nem volt akkora a tapadás, mivel vezetési technikája miatt sem tudta olyan könnyen felmelegíteni az abroncsokat. Akkor Bagnaia így nyilatkozott: „A gond az első gumi hőmérséklete. Az én vezetési stílusommal még nehezebb felmelegíteni az első abroncsot. Ez igazán meleg időben előny, mivel nem melegítem túl, azonban hidegben nem jó. Elkezdtem azonban ezen dolgozni és már attól kezdve keményen nyomni, ahogy kigurultam a pályára, ahogy Jack (Miller) is csinálja. Nem könnyű ezt így megtenni, azonban sajnos ez volt az egyetlen módja annak, hogy megpróbáljuk felmelegíteni a gumit, amikor nem túl magas az aszfalt hőmérséklete.”
 
Többek között ezt a problémát sikerült a Ducatinak és egyúttal Bagnia-nak megoldania, melyből ráadásul az olasz motoros olyan szinten profitálni is tud, hogy vezetési stílusa nem mellékesen a fent említettek miatt egyúttal gumikímélő, ez pedig a versenyek végén sokat hozhat számára a konyhára. A ducatis pedig úgy nyert gyors egymásutánjában is két futamot, hogy az időjárási körülmények között azért akadtak jelentős eltérések: Aragonban például 30 fokos levegő és 48 fokos aszfalt hőmérséklet volt a versenyen, míg a misanoi viadalon ugyanezen mutatók 26 fokos levegő és 29 fokos aszfalt hőmérséklet volt. Nyilvánvaló azonban, hogy az abroncsok, vagy éppen a vezeti stílus mellett több olyan tényező is akad, amely meghozta Bagnia sikerét, így például a Ducati fejlesztései. Az olasz márka idei motorja ugyanis a versenyzők tapasztalatai szerint lényegesen jobban fordul, mint a korábbi verziók. Erre például Luca Marini is felhívta a figyelmet, aki a bolognaiak 2019-es versenygépével megy és elmondása szerint nem egyszer tapasztalata a gyári géppel versenyző márkatársai mögött haladva, hogy ebből a szempontból előnyösebb tulajdonságokkal bír a legfrissebb modell.
 
A végére pedig egy inkább csak közvetve ide kapcsolódó (minden tisztelettel közölt) „szolgálati információ”, leginkább a televíziós közvetítések és Bagnaia neve kapcsán: Csúnyán, egyszeri ember módjára „fonetikusan” leírva az olasz versenyző nevét nem „Bágnyájá”-nak, hanem „Bánnyájá”-nak kell ejteni.

Fotó: MotoGP Media
P1race.hu
További cikkeink
Hozzászólások
Hétvégi menetrend
Fast Lane

VB állása
1
MotoGP
F. Quartararo
Yamaha
234
2
MotoGP
F. Bagnaia
Ducati
186
3
MotoGP
J. Mir
Suzuki
167
4
MotoGP
J. Zarco
Ducati
141
5
MotoGP
J. Miller
Ducati
140
Kövess minket
Podcast