MotoGP

Esélylatolgató - kik a szezonzáró fő esélyesei?

A királykategória egyéni bajnoki címe már eldőlt, azonban a többi kérdés még nyitott maradt Portugáliára.
Az már eldőlt, hogy a MotoGP 2020-as világbajnokát Joan Mirnek hívják. Ám ezenkívül még rengeteg kérdés maradt nyitva: ki lesz bajnoki ezüst-és bronzérmes? Melyik gyártó lesz a konstruktőri világbajnok? Ki lesz a Moto3 és Moto2 világbajnoka? Ezeket a kérdéseket próbáljuk körüljárni.

Moto3: 

A Valenciai Nagydíjon Jaume Masiá kiszállt a világbajnoki küzdelemből, és már csak három motorosnak van esélye a világbajnoki címre: 
 
  1. Albert Arenas (KTM) 170 pont
  2. Ai Ogura (Honda) 162 pont
  3. Tony Arbolino (Honda) 159 pont
Arenas nagyon erősen kezdte a szezont, az első öt futamból hármat megnyert - ám azóta csupán egyszer állt dobogón, akkor is a legalsó fokán. Ráadásul az Európai Nagydíjon bekövetkezett műszaki hibájából (majd kizárásából) adódó nullázás jelentősen hátráltatta. Nyolc pont előnnyel bír, így ő várhatja a szezonzárót a tabella éléről - ám, mivel neki van veszítenivalója, elképesztő nagy a nyomás rajta. Mindenképpen arra kell koncentrálnia, hogy célbajérjen - lehetőleg nagyon kevéssel lemaradva riválisaitól, vagy inkább előttük. Nagy kérdés továbbá, hogy bejátszik-e az egyenletbe a márkahűség: azaz fogja-e a többi KTM-es versenyző segíteni a bajnoki cím elérésében - az osztrák márka ugyanis 2016-ban szerzett utoljára világbajnoki címet, akkor Brad Binderrel.

Ogura Joan Mirhez hasonlóan kiérdemli a "Mr. Kiegyensúlyozottság" becenevet, ugyanis, bár nem nyert futamot, stabilan pontszerző helyeken végez - bár az utóbbi időben kevesebb dobogót szerez, mint a szezon első felében - mindössze egyszer nullázott idén. Riválisai nullázása esetén akár a hetedik hely is elég lenne számára ahhoz, hogy világbajnok legyen, amely több szempontból is történelmi lenne:
- Manuel Herreros és Emilio Alzamora után ő lenne a harmadik olyan versenyző, aki futamgyőzelem nélkül szerez bajnoki címet
- 2009 után ő lenne az első japán világbajnok - akkor Hiroshi Aoyama szerezte meg az utolsó 250 köbcentis trófeát
- a legkisebb géposztályban pedig 1996-ig kell visszamenni, hogy japán bajnokot találjunk, akkor Haruchika Aoki szerezte meg a bajnoki címet (szintén Hondával)
Persze meglehet, hogy megnyeri a futamot, és Arenas másodiknál hátrébb végez, akkor szintén az övé a bajnokság, és nem csatlakozik a fent említett két spanyol úriemberhez.

Arbolino az esélytelenek nyugalmával várhatja Portimaót: neki van a legkevesebb pontja, így nincs rajta nyomás. Valamint látható, hogy a koronavírusos kényszerszünetet követően összeszedte magát, és jó formában van - az elmúlt három futamon ő szerezte a legtöbb pontot hármójuk közül - és ez előnyére válhat. 
 
Ám akármelyikük is lesz a bajnok, egyvalami biztosan tudható: nem lesz címvédés, ugyanis mindhármójuk a Moto2-ben fog versenyezni jövőre. Arenas és Ogura maradnak jelenlegi csapataiknál, vagyis az Aspar Team-nél és a Honda Team Asia-nál, Arbolino pedig a Liqui Moly Intact GP csapatnál fogja a gázt húzni.

A konstruktőri bajnokságnál tisztább a kép: a Honda 306, a KTM 293 egységgel rendelkezik, így az osztrákok csak akkor szerezhetnék meg a gyártói címet, ha megnyerik a futamot, és az első ötben nem végez Honda. A Husqvarna 86 ponttal bír, ám nekik csak két motorjuk volt a mezőnyben, és Fenati misanói győzelmét leszámítva nem ment nekik különösebben a szekér.

Moto2:

a legkisebbekkel ellentétben itt négyen esélyesek a bajnokságra:

1. Enea Bastianini (Kalex) 194 pont
2. Sam Lowes (Kalex) 180 pont
3. Luca Marini (Kalex) 176 pont
4. Marco Bezzecchi (Kalex) 171 pont

Bastianini 14 pontos előnnyel rendelkezik, így számára már egy negyedik hely is elég a végső győzelemhez. Arenassal szemben megengedheti magának a luxust, hogy biztonságit motorozzon. 
Lowes elképesztő lendületbe került a szezon közepén - amely azonban Valenciában megtört, a dupla hétvégén mindössze két pontot szerzett. Mindenképpen a dobogón kell végeznie ahhoz, hogy egyáltalán a számolgatni lehessen.
Marini a szezon első felében konzisztens volt, sorban szállította a szép eredményeket, ám a Le Mans-i szabadedzésen elszenvedett sérülése megfordította a szerencséjét: az utolsó öt futamon mindössze 26 pontot gyűjtött. 18 pontos hátrányban van Bastianinihez képest, így mindenképpen az első két hely valamelyikén kell célbaérnie, hogy szóba jöhessen a bajnoki cím.
Bezzecchi helyzete a legegyszerűbb: 23 pont hátránnyal neki már csupán matematikai esélye van - amennyiben nyer, és Bastianini legfeljebb 15., Lowes és Marini legfeljebb harmadik, akkor ő a bajnok.
 
 Vajon kitart-e Bastianini előnye?

Érdekesség: amennyiben:
  • Bezzecchi nyer, valamint
  • Marini második
  • Lowes harmadik
  • Bastianini tizennegyedik
helyen végeznének, mindannyian pontosan 196 egységgel zárnák az évet, és mindannyian három győzelemmel bírnának, a több második hely miatt Marini lenne a világbajnok. 

Marini és Bastianini jövőre a királykategóriában folytatják, az Avintia csapat helyébe lépő SKY Racing Team VR46 színeiben - mely jövőre Ducatival, 2022-től pedig várhatóan Suzukival fog indulni. Bezzecchi marad a Moto2-ben jelenlegi helyén, azaz Valentino Rossi csapatával, míg Lowes-nek egyelőre nincs bejelentett szerződése 2021-re, de vélhetően marad a Marc VDS alakulatnál.

Itt sosem volt kérdés a konstruktőri cím: a KTM kiszállása óta nincs ellenfele Kalexnek, az összes idei versenyt megnyerték. Övék a legjobb váz, valamint a mezőny kétharmada velük megy.

MotoGP:

a királykategóriában az egyéni cím már eldőlt, ám a második hely még nyitva van. Bár reálisan nézve Franco Morbidelli és Alex Rins között fog eldőlni az ezüst kérdése, matematikailag hatan esélyesek rá:

2. Franco Morbidelli (Yamaha) 142 pont
3. Álex Rins (Suzuki) 138 pont
4. Maverick Viñales (Yamaha) 127 pont
5. Fabio Quartararo (Yamaha) 125 pont
6. Andrea Dovizioso (Ducati) 125 pont
7. Pol Espargaró (KTM) 122 pont

Mint látható, a negyedik helyért sokkal szorosabb a küzdelem, mint a második helyért. Rinsnek öt pontot kell hoznia Morbidellin, hogy az ezüst az övé legyen, míg a yamahásnak csak arra kell ügyelnie, hogy a suzukis riválisa közelében legyen - kivéve, ha a győzelemért harcolnak, mert akkor előtte kell végeznie. Persze az ő balszerencséjük esetén a többieknek is van esélyük az évvégi dobogóra - de ők mind más-más helyzetben vannak.
Viñales a misanoi győzelme óta még dobogón sem állt, így mindenképpen mentenie kellene a gyári Yamaha csapat becsületét, ha már a privát Petronas csapat nagyon csúnyán rájukvert idén.
Quartararo az év elején még bajnokesélyes volt, ám a hektikus teljesítménye (három győzelmén kívül egyszer sem állt dobogón) visszaütött, így most az első helyett az ötödik helyen van a tabellán. Bár nincs szégyenkeznivalója, méltóképpen búcsúzna a Petronas Yamahától, mivel jövőre már a gyári csapat színeiben áll rajthoz.
Dovizioso utolsó versenyét teljesíti a gyári Ducatival, mely csapattal megromlott a viszonya, a jövő évet pedig ki fogja hagyni, így erősen kérdéses, hogy egy ilyen helyzetben mennyire lehet motivált egy versenyző.
Pol Espargaró négy év után távozik a KTM-től - pont akkor, amikor a motor három évnyi szenvedés után végre versenyképessé vált. Míg a 2018-as valenciai dobogója csodaszámba ment, ma már senki nem lepődik meg egy jó KTM-szereplésen. Idén eddig ötször állt a dobogó legalsó fokán - és mindent meg fog tenni, hogy Brad Binderhez és Miguel Oliveirához hasonlóan a legfelsőre is felállhasson, mielőtt átül a Repsol Hondára.

Mivel egy új pályán áll rajthoz a mezőny, a 2020-as idényre jellemző kiszámíthatatlanság várható itt is: lehetséges, hogy Jack Miller búcsúzik győzelemmel a Pramac Ducatitól, vagy az először hazai pályán versenyző Oliveira Stájerország után ismét villant. 
 Az egyéni után a gyártói cím is az övék lesz?

A konstruktőri cím viszont még nyitott kérdés: a Suzuki és a Ducati egyaránt 201-201 ponttal áll a tabella élén. A létező legegyszerűbb a képlet: amelyik márka versenyzője végez előrébb a versenyen, az lesz a bajnok. A Yamaha már biztosan konstruktőri bajnok lenne, ha nem kaptak volna 50 pont levonást a motorblokkal kapcsolatos technikai szabálysértésért - így azonban 188 ponttal a harmadik helyen állnak, és nagy szerencsének kell történnie, hogy még így is bajnokok lehessenek (yamahás futamgyőzelem esetén a legjobb ducatis és suzukis versenyző nem végezhet az első négyben).

Hogy végül kik örülhetnek, azt vasárnap megtudjuk. 

Fotó: MotoGP Media


Hozzászólások