Supersport

Hírek a Supersport világbajnokságról

A Supersport világbajnokság véget ért, és a jövő évi szezonkezdet még messze van - egyelőre nincs kihirdetett naptár, de sorozat főnöke, Gregorio Lavilla bejelentése értelmében a hagyományoktól eltérően nem Ausztráliában, hanem Európában kezdődik a szezon, várhatóan áprilisban. Az szerződéskötések azonban zajlanak, és nemcsak a pilóták és a csapatok között.
Kezdjük a legfontosabbal: a géposztály alapjaiban fog megváltozni rövid időn belül. Az FIM, a Dorna WSBK és a Brit Superbike Bajnokságot szervező MSVR megállapodtak a Supersport géposztály átalakulásáról, mivel a piac is kezd átalakulni. Az eddigi szabályok értelmében az alábbi hengerűrtartalom határok voltak életben a Supersport géposztályban:
 
  • 600 köbcentiméter, négy henger esetén
  • 675 köbcentiméter, három henger esetén
  • 750 köbcentiméter, két henger esetén
 
Ezt fogják módosítani, méghozzá azzal a nem titkolt céllal, hogy a most még egyetlen géposztálynak sem megfelelő sportmotorok: így a 765 köbcentis, háromhengeres Triumph Daytona 765 (mely motorblokkja a Moto2-ben szabvány blokkon alapul), és a kéthengeres, 959 köbcentis Ducati 959 Panigale is versenyezhessenek. A megállapodás értelmében az új formulát 2021-ben, a Brit Supersport Bajnokságban fogják "tesztelni", és ha beválik, 2022-ben bevezetik a világbajnokságon. Ezzel szeretnék elkerülni, hogy egy Yamaha YZF-R6 márkakupává váljon a Supersport géposztály.

 

Most pedig térjünk át a 2021-es mezőny alakulására:

Tudvalevő az, hogy a bajnokság első két helyezettje, a világbajnok Andrea Locatelli és az ezüstérmes Lucas Mahias, valamint az összetett nyolcadik Isaac Viñales jövőre már az ezres géposztályban versenyeznek, így az ő helyük üresen marad. Mint ahogyan az is eldőlt már korábban, hogy a bajnoki címről mindig lemaradó (és idén csúnyán lesérülő) Jules Cluzel marad jövőre is a GMT 94 Yamaha csapatnál.

Ám akiket nemrégen jelentettek be:

a 2019-es VB ezüstérmes Federico Caricasulo egy évnyi Superbike után visszatér a hatszázasok mezőnyébe, miután a GRT Yamahánál az idei japán superbike bajnok, Kohta Nozane veszi át a helyét. Ő Jules Cluzel csapattársa lesz a GMT 94 Yamahánál, Corentin Perolari szolgálatára már nem tartott igényt a francia csapat.

Az elmúlt két szezonban bajnokot adó Bardahl Yamaha csapat a dél-afrikai Steven Odendaal-t választotta Andrea Locatelli helyére, aki az EAB Ten Kate csapattól érkezik. A 27 éves versenyző idén ötödik lett a pontvadászatban. Egyszer sem állt dobogón, viszont elég kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtott: egyszer nullázott, és csak egyszer végzett a 10-en kívül. A Moto2-es VB-n nem szerepelt túl jól, viszont az EB-t 2016-ban megnyerte.

Vissza fog térni az 2019-es bajnok Randy Krummenacher: miután idén egy futam után szakított az MV Agustával, az idei évet a lehetőségek keresésével töltötte. A Ducatival is tárgyalt, ám - ahogyan fent említettük - a világbajnokságon majd csak 2022-től lehet érvényben az új formula, így ez a lehetőség kiesett neki. Ám jövőre visszatér egy Yamaha nyergében, egy újonnan gründolt csapatban, melynek főnöke nem más, mint a Ducati korábbi gyári superbike-pilótája, Davide Giugliano! Miután ő kikerült a Superbike VB mezőnyéből, átkerült a "boxfal túloldalára", és 2019-től a Team RGR-t vezeti, amely a Moto3 Junior VB-n és az Olasz Moto3 bajnokságban versenyeztette a TM márkát. Krummenacher jó kilátásokkal bír, ugyanis mellette lesznek azok a szakemberek, akikkel 2019-ben bajnoki címet nyert: a csapatvezető Manuel Cappelletti, az adatmérnök Alessandro Alvisi és a motortechnikus Alberto Bonizzi.

Bejelentették továbbá, hogy ebben a csapatban fog versenyezni Filippo Fuligni - ismerős lehet a név, ugyanis az MV Agustánál versenyző Federico Fuligni öccse. Ő idén az Olasz Supersport bajnokságban húzta a gázt, ahol összetettben a nyolcadik lett.

A Moto2-ből, az NTS RW Racingtől érkezik a holland Bo Bendsneyder: a 2015-ös Red Bull Rookies Cup győztes jövőre az EAB Racing Yamahájával fog versenyezni. Az EAB és a Ten Kate csapat idén együtt versenyeztek, ám úgy döntöttek, hogy 2021-ben külön utakon folytatják. Ha azt nézzük, hogy az elmúlt három év supersport-világbajnoka (Sandro Cortese, Randy Krummenacher, Andrea Locatelli) a Moto2-ből érkezett, az ifijú holland is optimistán várhatja a szezont.

A Pucetti Kawasakinál második évét kezdi majd meg Philipp Öttl, csapattársa a Turkish Racingtől érkező Can Öncü lesz, aki a Superbike-ba fellépő Mahias helyét foglalja el.

Szintén tudható, hogy a Simon Buckmaster által vezetett PTR csapat (akiknél 2019-ben versenyzett Sebestyén Peti) sokévnyi együttműködés után szakít a Hondával. Kérdéses, hogy az aranyszárnyas márka jelen lesz-e a Supersport világbajnokságon 2021-ben.

Még nincs fixálva, ám úgy tudni, a Ten Kate tárgyal egy másik Moto2-es versenyzővel, méghozzá a svájci Dominique Aegerter-rel. A 2015-ben egy Moto2-es győzelmet szerző, és évvégén ötödik helyen végző svájcinak azóta nem ment különösebben a szekér a középső géposztályban, idén viszont harmadik helyen végzett a MotoE világkupán, két győzelemmel. Idén már csak három futamra ugrott be az NTS-el, illetve a Moto2 EB valenciai zárófordulóján is indult, ahol dobogón végzett.

Egyelőre ennyi hír van, amit a Supersport VB közeljövőjéről tudni lehet. Sebestyén Peti vélhetően marad az OXXO Yamaha Team Toth kötelékében, ám, ha mégsem így alakulna, mindenképpen beszámolunk róla.

Fotó: Dorna WSBK, Triumph


Hozzászólások