Rallycross

Hivatalos: 2014-től jön az FIA Rallycross Világbajnokság!

Az FIA (Nemzetközi Autómobil-szövetség) Motorsport Világtanácsa pénteken Dubrovnikban ülésezett, melynek eredményeképp egy nagyon fontos bejelentést hoztak nyilvánosságra. 2014-től a sportág történetében először világbajnokságot rendeznek a rallycross-ban.
40 évet kellett várnia erre a sportágnak, amivel eddig meglehetősen mostohán bántak a többi motorsporthoz képest, és helyén alul kezelték azt. 1973-ban rendeztek először rallycross Eb-t, azóta megannyi igazi specialistát, vérbeli rallycross versenyzőt nevelt ki a sportág, és a szurkolók temérdeknyi életre szóló élményt köszönhetnek nekik. Vas a vas elleni küzdelem, 5-6 darab 5-700 lóerős autóval egyszerre a pályán, sprintjellegű futamok folyton cserélődő mezőnnyel, üresjárat nélkül, stadionjellegű, a nézőtérről teljes egészében belátható pályákon, murva, homok és aszfalt, tömény akció, tömény izgalom, egy igazi adrenalinbomba a versenyzőknek és a nézőknek egyaránt. Közvetlen légkör, családias hangulat, tiszta, sallangmentes élvezet, az autósport legjava!

A rallycross ilyen volt mindig is, így szeretjük nagyon régóta, amióta csak létezik. Hogy miért kellett mégis 40 évet várni a világbajnoki státuszra? Ez jó kérdés. Pusztán pénz kérdés. Promóció kérdése. Idén év elején az IMG személyében egy profi promóter került a sorozat élére, és minden egy csapásra megváltozott. Csak épp a lényeg nem. Szerencsére ahhoz nem nyúltak, mert az alapból jó volt mindig is. Lényegében úgy volt jó az egész, ahogy volt, amiben semmi meglepő nincs, végső soron annak idején, 1967-ben kifejezetten az ABC angol televíziós csatorna számára rendezték meg az első rallycross versenyt, és mindent úgy alakítottak ki, hogy az a tévénézők igényeinek a lehető legjobban megfeleljen.

Itt volt tehát egy kincsesbánya telis tele arannyal, és senki ne kérdezze, miért, de eddig egy nagyfejes sem látta meg a lehetőséget ebben a sportágban. Talán csak az egyszerűséget látták, és nem ismerték fel, hogy éppen ebben az egyszerűségben áll az egésznek a nagyszerűsége. Mert egyszerűen iszonyat jó! Aztán jött az IMG, és lényegében semmi mást nem csinált, mint tőkét vitt a sportág mögé és eljuttatta az emberekhez a rallycross hírét. Ennyi pedig pont elég, a többit már intézi maga a rallycross. Ez ugyanis eddig is így volt: aki egyszer lát élőben egy ilyen versenyt, az onnantól jó eséllyel egy életre át a rallycross rabja marad. 2014-től kezdve tehát Európán kívül is terjed a kór!

Rengeteg nagynevű sztárpilótát említhetnék, akik kipróbálták magukat a rallycross-ban, és a legnagyobb elismerés szavaival szóltak a sportágról. A régi nagy öregek közül Graham Hill, Jody Scheckter, Björn Waldegard, Stig Blomquist, Bruno Saby, Jan de Rooy, Franz Wurz (Alexander Wurz édesapja), John Button (Jenson Button édesapja), illetve a ma és a közelmúlt sztárjai közül Marcus Grönholm, Francois Duval, Kenny Bräck, Henning Solberg, Petter Solberg, Mattias Ekström, Sebastien Loeb stb. Kapós lett a rallycross a pilóták körében is, különösen az utóbbi időben. Nem csoda, hogy Loeb is elindult a francia Eb-n, és Yvan Muller is lehetséges opcióként említette egy időben a rallycross-t.

„Ez volt az egyik legcsodálatosabb élményem négy keréken. Néhány Forma-1-es srácnak ide kéne jönnie, és újra felfedezni, miért is olyan jó móka a motorsport” – mondta el Martin Donnelly, a Lotus F1-es csapatának korábbi pilótája annak idején, első rallycross versenye után. Sokan gondolták ezt így azóta is. Reméljük, a lényeg, a rallycross szelleme jövőre sem fog sérülni, és azt a sportágat, abban a formájában küldik külföldi misszióba, amit mindannyian szeretünk.    
Nyirád jövőre minden bizonnyal már vb-futamot rendezhet
 
Az alábbiakban az FIA hivatalos közleményét közöljük.

„Az FIA Rallycross Európa-bajnokság promóterének beadványa után a Motorsport Világtanács (WMSC) jóváhagyta az új FIA Rallycross Világbajnokság elindítását 2014-től, azzal a kitétellel, hogy a versenynaptár 11-12 versenyt fog tartalmazni, melyek közül 9 vagy 10 lesz európai helyszínen, plusz egy verseny Ázsiában vagy Afrikában és szintén egy verseny az amerikai kontinensen.”  

„A support kategóriák, azaz a TouringCar és a Super1600 számára megmarad az FIA Rallycross Európa-bajnokság, mint forma, és ennek versenynaptára a világbajnokság európai helyszíneit fogja tartalmazni. A királykategória, a SuperCar számára is megmarad részben az Európa-bajnoki forma, de ez annyiban változni fog, hogy a világbajnokság 10 európai futama közül csak öt fog beleszámítani ennek a sorozatnak az értékelésébe. Ez utóbbi sorozatban (a rallycross Eb-n) egy külön értékelés is lesz azoknak a nem-állandó pilótáknak, akik nem teljesítik végig a világbajnokság egészét.”   


Hozzászólások