MotoGP

HIVATALOS: Elhunyt Fausto Gresini

A 60 éves olasz még tavaly decemberben került kórházba koronavírus fertőzés okán, és bár nemrég még úgy tűnt, hogy képes lehet felépülni a vírusos megbetegedésből, végül a COVID-19 okozta szövődmények és komplikációk legyőzték Fausto Gresini szervezetét. A hír a Gresini Racing alakulata megerősítette.
Fausto Gresini 1961. január 23-án született, alig több mint hatvan évvel ezelőtt. Mai viszonylatokban viszonylag későn 17 évesen indult érdemi versenyzői karrierje egy 50 köbcentis Minarellin. 1983-ban, 21 évesen debütált a Gyorsasági Motoros Világbajnokság 125-ös géposztályában, amelyet sosem hagyott el, vagyis más kategóriában nem is próbálkozott. A siker viszonylag hamar jött számára, hiszen már második szezonjában világbajnoki harmadik lett, míg a harmadik teljes évében, 1985-ben megnyerte a világbajnoki címet. A következő esztendőben ugyan a címvédés nem sikerült neki, hiszen vb-ezüstérmes lett, azonban 1987-ban már ismét világbajnoki címet ünnepelhetett. Nem mellesleg mindkét bajnoki címét az olasz Garelli márkával szerezte. Ezt követően néhány sikertelenebbnek mondható szezont követően 1991-ben és 1992-ben, immáron Hondával, újabb két vb-ezüsttel gyarapította éremplattáját, azonban ’93 és ’94 már inkább a levezetésről szólt számára (akkor 33 évesen). Nem mellékesen ő volt az első a 125-ös versenyző, aki legalább tíz győzelmet szerzett egy világbajnoki szezon során. Erre a legkisebb géposztályban azóta csak Valentino Rossi (11 győzelem – 1997), Marc Marquez (10 győzelem – 2010) és Joan Mir (10 győzelem – 2017) volt képes.
Az olasz versenyző 1997-ben alapította meg saját csapatát a Gresini Racinget, mely azóta is oszlopos tagja a MotoGP-nek. Azonnal neves versenyzőkkel és kiváló sikerekkel hívták fel magukra a figyelmet, hiszen a kezdeti években például Alex Barros volt a pilótájuk az 500-asok között, míg a 250-ben a nagyszerű eredményeket elérő Daijiro Katoval debütáltak. A japán motorossal 2001-ben tulajdonképpen letarolták a középső géposztályt, így nem csoda, ha rákövetkező évben már a legnagyobbak között számítottak rá. A 2003-as szezon első futamán Suzukában megtörtént azonban a tragédia: Kato egy bukást követően belehalt sérüléseibe. Olyan nagyszerű versenyzők fordultak meg a Gresini Racingnél mint Colin Edwards, Sete Gibernau, Marco Melandri vagy éppen Toni Elias. Gibernau által 2003-ban és 2004-ben is világbajnoki másodikak lettek, míg 2005-ben Melandri szállított nekik ugyanilyen jó eredményt. 2010-ben Toni Elias jóvoltából az ő nevükhöz fűződik a világbajnokság történetének első Moto2-es vb-címe is, amit a spanyol motoros egy Moriwaki nyergében nyert meg.
 
A Gresini Racing első igazán nagy sikereit Daijiro Kato-val érte el
 
Ekkor talán senki sem gondolta volna, hogy Kato 2003-as szörnyű balesetét követően 2011-ben hasonló drámát kell átélnie a Gresini csapat tagjainak, hiszen a malajziai nagydíjon egy versenybaleset során a feltörekvő olasz tehetség Marco Simoncelli veszítette életét, miközben próbált egy bukást elkerülni a Gresini Hondán. A történtek mind a csapatot, mind a MotoGP világát megrendítették. A Gresini Racing az utóbbi években már mint az Aprilia partnereként, tulajdonképpeni gyári csapatként szerepel a MotoGP-ben, de jelen van a Moto2-ben és a Moto3-ban is. Annyi bizonyos, hogy idén év végén a noaleiekkel történő együttműködésük véget ér, azt azonban még nem tudni, hogy mely márkával folytatják tovább.
 
Szavak nélkül - Fausto Gresini és Marco Simoncelli
 
Talán mondani sem kell, hogy Fausto Gresini távozása, mint ember, sportoló, valamint csapatfőnök óriási veszteség, hiszen aki kicsit is nyomon követte a MotoGP történéseit az pontosan tudja, hogy hány versenyző is ért révbe a kezei alatt, támogatásának köszönhetően és csapata a mai napig egyet jelent a profizmussal, valamint a sikerrel. Csapata neve örökké őrzi majd tulajdonosa emlékét. Ezúton búcsúzunk a kétszeres 125-ös vilgábajnoktól, családja gyászában és fájdalmában pedig osztozunk.
 
 Fotó: MotoGP Media


Hozzászólások