Fausto Gresini 1961. január 23-án született, alig több mint hatvan évvel ezelőtt. Mai viszonylatokban viszonylag későn 17 évesen indult érdemi versenyzői karrierje egy 50 köbcentis Minarellin. 1983-ban, 21 évesen debütált a Gyorsasági Motoros Világbajnokság 125-ös géposztályában, amelyet sosem hagyott el, vagyis más kategóriában nem is próbálkozott. A siker viszonylag hamar jött számára, hiszen már második szezonjában világbajnoki harmadik lett, míg a harmadik teljes évében, 1985-ben megnyerte a világbajnoki címet. A következő esztendőben ugyan a címvédés nem sikerült neki, hiszen vb-ezüstérmes lett, azonban 1987-ban már ismét világbajnoki címet ünnepelhetett. Nem mellesleg mindkét bajnoki címét az olasz Garelli márkával szerezte. Ezt követően néhány sikertelenebbnek mondható szezont követően 1991-ben és 1992-ben, immáron Hondával, újabb két vb-ezüsttel gyarapította éremplattáját, azonban ’93 és ’94 már inkább a levezetésről szólt számára (akkor 33 évesen). Nem mellékesen ő volt az első a 125-ös versenyző, aki legalább tíz győzelmet szerzett egy világbajnoki szezon során. Erre a legkisebb géposztályban azóta csak Valentino Rossi (11 győzelem – 1997), Marc Marquez (10 győzelem – 2010) és Joan Mir (10 győzelem – 2017) volt képes.
Az olasz versenyző 1997-ben alapította meg saját csapatát a Gresini Racinget, mely azóta is oszlopos tagja a MotoGP-nek. Azonnal neves versenyzőkkel és kiváló sikerekkel hívták fel magukra a figyelmet, hiszen a kezdeti években például Alex Barros volt a pilótájuk az 500-asok között, míg a 250-ben a nagyszerű eredményeket elérő Daijiro Katoval debütáltak. A japán motorossal 2001-ben tulajdonképpen letarolták a középső géposztályt, így nem csoda, ha rákövetkező évben már a legnagyobbak között számítottak rá. A 2003-as szezon első futamán Suzukában megtörtént azonban a tragédia: Kato egy bukást követően belehalt sérüléseibe. Olyan nagyszerű versenyzők fordultak meg a Gresini Racingnél mint Colin Edwards, Sete Gibernau, Marco Melandri vagy éppen Toni Elias. Gibernau által 2003-ban és 2004-ben is világbajnoki másodikak lettek, míg 2005-ben Melandri szállított nekik ugyanilyen jó eredményt. 2010-ben Toni Elias jóvoltából az ő nevükhöz fűződik a világbajnokság történetének első Moto2-es vb-címe is, amit a spanyol motoros egy Moriwaki nyergében nyert meg.
Ekkor talán senki sem gondolta volna, hogy Kato 2003-as szörnyű balesetét követően 2011-ben hasonló drámát kell átélnie a Gresini csapat tagjainak, hiszen a malajziai nagydíjon egy versenybaleset során a feltörekvő olasz tehetség Marco Simoncelli veszítette életét, miközben próbált egy bukást elkerülni a Gresini Hondán. A történtek mind a csapatot, mind a MotoGP világát megrendítették. A Gresini Racing az utóbbi években már mint az Aprilia partnereként, tulajdonképpeni gyári csapatként szerepel a MotoGP-ben, de jelen van a Moto2-ben és a Moto3-ban is. Annyi bizonyos, hogy idén év végén a noaleiekkel történő együttműködésük véget ér, azt azonban még nem tudni, hogy mely márkával folytatják tovább.
Talán mondani sem kell, hogy Fausto Gresini távozása, mint ember, sportoló, valamint csapatfőnök óriási veszteség, hiszen aki kicsit is nyomon követte a MotoGP történéseit az pontosan tudja, hogy hány versenyző is ért révbe a kezei alatt, támogatásának köszönhetően és csapata a mai napig egyet jelent a profizmussal, valamint a sikerrel. Csapata neve örökké őrzi majd tulajdonosa emlékét. Ezúton búcsúzunk a kétszeres 125-ös vilgábajnoktól, családja gyászában és fájdalmában pedig osztozunk.
Fotó: MotoGP Media