MotoGP Sepang Teszt
Superbike Aragon

Kevesebb elektronikát?...Mindenki gyorsan felejtse el!

Az utóbbi időben ismét felszólalási hullám indult meg a MotoGP-ben használatos elektronikával szemben, miszerint a költségek szempontjából, valamint az izgalmak végett is hasznosabb lenne az elektronika redukálása.
Forgó Ariel János 2022.01.01. 19:49:34
Olvasási idő: 4 perc
A Dorna 2016-ban döntött úgy, hogy megszünteti a gyártók saját fejlesztésű elektronikáját, és minden márka, valamint egyúttal csapat számára úgynevezett egyenelektronikát tesz elérhetővé. Ettől függetlenül is azonban a fejlesztések során a maximumot próbálják kihozni a szabályok nyújtotta kereteken belül, hiszen gondoljunk csak bele ott a kipörgésgátló (ismertebb nevén traction control) az egykerekezésgátló elektronika, a motorféket szabályozó elektronika, a start elektronika és persze még mást is hozzá lehetne tenni. A Magneti Marelli „egyenelektronika” kit célja az volt, hogy látványosabb, egyszersmind izgalmasabb futamokat nyújtson a nézőknek, a versenyzőket pedig nagyobb kihívások elé állítsák. „Ezek a kipörgésgátlók nem olyanok, amelyek megmentik a high-side bukástól a pilótákat.” – mondta  Romano Albesiano, az Aprilia főmérnöke. „Ahhoz, hogy ettől megmentsük a versenyzőket, egy egészen más koncepcióra lenne szükség. A kigyorsítás első fele tehát, amikor még nagyobb a dőlésszög, a versenyzők kezében van. Nem mehetsz teljes gázzal, hiszen akkor repülni fogsz.” – mondta Albesiano a motorsportmagazine.com portálnak.
 
Manapság ilyet már nem látni...
 
Ezzel együtt nem igazán látni már a kigyorsításokon csúszkáló, vagy éppen füstölő gumikat, amely kapcsán korábban Danilo Petrucci, aki tavaly még a Tech3 KTM-nél versenyzett, azt mondta, hogy mivel sikerült a rendelkezésre álló erőt átvezetni az aszfaltra, így leginkább ezért nem is csúszkál a motor. „Az új motorvezérlő elektronika bevezetésekor nagyon ügyelnünk kellett a gázadásoknál, de manapság ez már könnyebb. A motorok most már sokkal biztonságosabbak, előnyt, vagy különbséget kiépíteni pedig nehéz, hiszen csak annyi a dolgod, hogy minél hamarabb felállítsd a gépet és tövig húzd a gázt.” – magyarázta Petrucci. Habár az egységes elektronika bevezetése szorosabb futamokat eredményez, valamint nagyjából azonos tempót tesz lehetővé, azonban időközben csökkentek az előzések, vagyis az izgalmak. A motorsportmagazine például a 2017-es osztrák, brit, catalunyai, mugellói és katari futamokat vetette össze a 2021-es ugyanazon helyszíneken zajlott versenyekkel: Míg 2017-ben a az említett öt helyszínen a top3 között összesen 68 pozíciócsere, vagyis előzés történt, addig 2021-ben 52, ami 25%-ös visszaesést jelent.
 
Corrado Cecchinelli, a Dorna technológiáért felelős embere például a következőket mondta a jelenlegi helyzet kapcsán: „Megértem az embereket, akik csúszkáló és füstölgő gumikat szeretnének látni, azonban nem hiszem, hogy valaha lesz még ilyen periódus, egyszóval nem fogunk egyet visszalépni. Az egységes elektronika szorosabbá tette a versenyeket, ami egy hatalmas hozzáadott értéke lett a MotoGP-nek, ezt pedig nem akarjuk elveszíteni.” Talán nem meglepő módon nem osztja ezt a véleményt a kétszeres világbajnok Casey Stoner: „Jelentős mértékben kellene csökkenteni az elektronikát. Látni szeretném, ahogy a srácok csúszkálnak, hibáznak, vagy épp szenvednek a tapadás hiánya miatt. Néhány versenyző talán jól kezdene egy versenyt, de aztán a gumiválasztás miatt hátraesne, míg azon pilóták, akik lassabban indítottak, előrébb lépnének. Végső soron több előzés lenne, ráadásul nem csupán a féktávokon, hiszen a versenyzők ugyanúgy jönnének ki a kanyarokból. Néhány változtatás hihetetlen versenyeket eredményezne.”
 
„Szívesen látnám viszont a versenyzés tisztaságát elektronika által kontrollált motorok és aerodinamikai szárnyak nélkül. Az össze motor szinte a másik klónja, emiatt vannak olyan közel egymáshoz.” Az alapfelvetés összességében az, hogy bár a motorok egyre közelebb és közelebb lesznek egymáshoz – legalábbis ha a tendencia folytatódik – ettől függetlenül kevesebb előzés lesz, mely végeredményben érdeklődési veszteséget okoz majd a Dorna számára a MotoGP rajongók részéről. A legtöbb szakértő, sok maguk a versenyzők szerint is trükkösebbé kellene tenni a motorokat, hogy azokat nehezebben lehessen elvinni a határig. Ennek a látványosság és izgalmak szempontjából is kézenfekvő megoldása az elektronika a redukálása lenne.

Fotó: MotoGP Media
Forgó Ariel János
További cikkeink
Hozzászólások
Hétvégi menetrend

VB állása
1
MotoGP
F. Quartararo
Yamaha
278
2
MotoGP
F. Bagnaia
Ducati
252
3
MotoGP
J. Mir
Suzuki
208
4
MotoGP
J. Miller
Ducati
181
5
MotoGP
J. Zarco
Ducati
173
Kövess minket
Podcast