Egyéb motorsport

Kovács Bálint a Le Mans-i 24 óráson: a kezdetek és az első nap

Világsztárokkal lesz egy csapatban a H-Moto Team motorosa a legendás 24 órás futamon
Teljesül a H-Moto Team 19 éves motorosának álma, hiszen a hétvégén rajthoz állhat a legendás 24 órás vb-futamon, Le Mans-ban. Kovács Bálint ráadásul az Endurance-világbajnokság legutóbbi szezonjában negyedik helyen végző Wojcik Racing Team versenyzőjeként olyan világsztároknak lesz a csapattársa, mint a kétszeres Superstock 1000 FIM-kupa győztese, Sylvian Barrier, illetve a Supersport-világbajnokság 2017-es szezonjában futamot nyerő, összetettben a 4. helyen végző Sheridan Morais.
 
Élete nagy lehetősége előtt áll Kovács Bálint, aki egyre többször bizonyítja a tehetségét a legerősebb nemzetközi sorozatokban. A H-Moto Team 19 éves motorosa idén a Spanyol Superbike Bajnokságban versenyez, ahol két versenyhétvégét követően összetettben az első helyen áll az Open 1000-es kategóriában. Ám most visszatér az Endurance-világbajnokság mezőnyébe, és a hétvégén rajthoz állhat álmai versenyén, a Le Mans-i 24 órás viadalon egy Yamaha YZF-R1 nyergében.
És nemcsak rajthoz áll, de akár egy fantasztikus eredményt is elérhet, hiszen egy remek csapatban, világsztárok csapattársaként húzhatja majd a gázt. A lengyel Wojcik Racing Team a legutóbbi vb-szezonban (2019/2020) a negyedik helyen végzett összetettben, második lett a Bol d’Or-ban rendezett EWC-futamon, míg harmadikként zárt a 12 órás estorili viadalon.
 
A csapattársak sem akárkik lesznek, így Bálint egy eredményes hétvége mellett sokat tanulhat ezektől a világsztároktól. Például attól a francia Sylvian Barriertől, aki kétszer nyerte meg Superstock 1000-ben a FIM-kupát, vagy éppen Sheridan Morais-tól, aki futamot nyert a Supersport-világbajnokságon, és 2017-ben összetettben a 4. helyen végzett. A lengyel Artur Wielebski-t pedig ismeri Bálint, hiszen az elmúlt héten mindketten teszteltek Mostban, ahol a magyar motoros 1.820 másodperccel jobb köridőt ment, mint Wielebski.
„Ezért az esélyért dolgoztunk keményen! Sokan vagyunk, akik Bálint mögött azért dolgozunk, hogy ő sikeres legyen, és ez a lehetőség bizonyíték a számunkra, hogy van értelme a munkánknak. Mindenkinek köszönöm, aki segített az eddigiekben, hogy idáig eljussunk! Szakmailag óriási előrelépés mindez Bálintnak, és teljesen nyugodt vagyok, mert tudom, hogy felkészült erre a feladatra is” – jelentette ki Kelemen Krisztián, a H-Moto Team tulajdonos-csapatfőnöke.
 
 A műszerfal

Kovács Bálintnak egyébként lesz ideje megismerkedni a legendás aszfaltcsíkkal, hisz csütörtökön délután 17.30-tól húsz percen keresztül, majd pénteken előbb 11.50-től 12.10-ig, míg éjszaka 21.30-tól 23 óráig tréningezhet a mezőny. Aztán szombaton pedig kezdődik a „tánc”, a 24 órás őrület. 
„Ahogy mondani szokták, a nagy lehetőségek úgy jönnek hirtelen, mint a derült égből a villámcsapás. Mostban teszteltünk, amikor Michael Filla odajött hozzám, és szólt, hogy az EWC-ben szereplő csapatának kell majd egy ember a későbbiekben. Megnéztük a versenynaptáram, és a szeptember 18-19-én Bol d’Or-ban rendezendő futamon rajthoz tudok állni. Majd másnap rám írt, hogy már Le Mans-ban is szükség lenne rám, ráadásul a Superbike kategóriában. Hatalmas megtiszteltetés számomra, hogy egy ilyen eredményes istálló, mint a Wojcik Racing Team számít rám, és olyan versenyzők csapattársa lehetek, mint Barrier vagy éppen Morais. Nagyon várom már a hétvégét, hiszen tavaly nem jött össze az indulás, most a sors kárpótol mindenért. Egyelőre csak erre a versenyre koncentrálok, ám a hosszabb távú együttműködés sincs kizárva” – fogalmazott Kovács Bálint, aki hozzátette, ha sikerül megállapodniuk a lengyel csapattal, akkor Bol d’Or-ban vélhetően újra rajthoz állhat az Endurance-világbajnokságon.

Ez a szöveg a csapat sajtóanyagából való. Mi hozzátesszük az első nap történéseit:

CSÜTÖRTÖK

Az első szabadedzésen Bálint megismerkedett a motorral. A csapat összességében a 13. helyen végzett.
Az edzés végeredménye:
 

 
Bálint így nyilatkozott az első szabadedzés után:



Ezután következett az első időmérő edzés: minden versenyzőnek külön-külön 20 perc áll rendelkezésére. A versenyzőket kék, sárga, piros és zöld kategóriába osztják. Bálint a zöldek között ment, itt a legkisebb a létszám – mivel a mezőny mintegy fele csak három motorossal vág neki a versenynek, nem néggyel. Bálint csak egyetlen mért kört tudott menni, mely a hetedik helyre volt elég.

A zöld versenyzők időmérő edzésének végeredénye:
 

És hogy miért csak egy kört tudott menni? Elmondja ő maga:

„Tudjátok, milyen az, amikor szétmegy a motorblokk, de mégis happy end a nap vége? Elmesélem!
A szabadedzéseken meg kellett szoknom a motoromat, mert hiába R-1-es ez is, mint amivel spanyolban megyek, azért vannak sajátosságai, amikben különbözik. A pálya nagyon élvezetes, jól tanulható, a szabadedzés végére én lettem a csapat második leggyorsabbja, ami elég jól mutatott.
De ezután jött a fekete leves: minden versenyzőnek külön-külön van időmérője és a csapattársamnál szétment a motorblokk, így az időmérős motorunk, ami sokkal „hegyesebb, élesebb” beállításokkal fut, nem működött. Úgy tűnt egy darabig, hogy nem fogok tudni a motor hibája miatt indulni az időmérőn. Képzelhetitek, milyen érzés, amikor látjátok, hogy szaladnak a percek, hamarosan vége az időmérőnek, és nekem csak várni, várni kell, hátha elkészül a motor.
3 (!!!) perc volt vissza az egész időmérőből, amikor azt mondták a csapatnál, hogy most végre van motor, induljak! Azonnal nyeregbe pattantam, de ekkor még várt rám egy felvezető kör, és konkrétan 4 másodperc (!!!) volt vissza, amikor még tudtam futni egy mért kört, ami a 7. helyre volt elég, és ez nagyon nagy dolog.
Szóval eddig idegbe’ is kerültünk, és örömben is úsztunk, összességében jó napon vagyunk túl! Ez egy technikai sport, az ilyen helyzeteket muszáj kezelni, és higgadtnak maradni. Hidegvér és fókusz! Ezek az új csodafegyverek, amivel a magyarok eddig lenyűgözik a franciákat, és a lengyeleket!
Este 9.30-11-ig jön az éjszakai gyakorlás, amit már szintén alig várok! Be kell vallanom, néha nem hiányzanak ezek az extra feszültségek, de nincs mit tagadni a dolgon, pont az ilyenek miatt szeretem annyira ezt a sportot!
Hamarosan jövünk újabb élménybeszámolóval, mert ahogy nézem, itt nem leszünk híján semminek!”


Este pedig jött az éjszakai edzés – amit inkább szürkületi edzésnek nevezhetnénk, mivel ott tíz óra körül megy le a nap ilyentájt. Először Bálint ment ki a pályára, ahol 12 mért kört teljesített. Utána következett a lengyel Wielebski, majd a francia Sylvain Barrier. A dél-afrikai-portugál Sheridan Morais értesüléseink szerint még nem érkezett meg a pályára – erre utal az is, hogy az eredménylistákat megnézve, egyetlen mért kör sem fűződik a nevéhez egyetlen csütörtöki edzésen sem.
A csapat a 12. helyen végzett az éjszakai edzésen. Végeredmény:
 

De nézzük meg külön a Wójcik csapat időeredményeit:
 

 
  • a leggyorsabb (érthető módon) Sylvain Barrier, aki az 1:38.413-as időt szállította az utolsó körében, amivel 12. lett a 77-es rajtszámú alakulat
  • a lengyel Wielebski 1:41.507-es egyéni leggyorsabbat futott
  • Bálint tőle jó másfél másodperccel jobbat ment: 1:40.027, amivel az összetett lista 21. helyén állna a 47 csapatos mezőnyben!
 
Hogy a klasszikust idézzük, Bálint nem csak egy helyettesítő versenyző, hanem egy erős bástya a Wójcik Racing Team indulói között!
Folytatás pénteken, a második időmérő edzéssel: a zöld versenyzőké, így Bálinté is 11:50-kor kezdődik, és 12:10-ig tart. Pénteken minden versenyző csak ezt a 20 percet tölti a motoron, a nap többi része a betétrendezvényeké.

Szöveg és fotó: H-Moto Team, Wójcik Racing Team


Hozzászólások