Láncra vert (KTM-es) fiatalok és kényes utánpótlás kérdés

Raul Fernandez esetét követően szegeződött leginkább a figyelem a KTM irányába, hiszen az osztrák gyártó nem engedte, hogy a Yamaha kivásárolja szerződéséből a spanyolt, aki a hírek szerint még egy igen régi kontraktus idejét kénytelen így kitölteni. Sokak szerint ezzel csak a valódi probléma felszínét karcolták meg.
Forgó Ariel János 2021-09-27 17:58:13
Nem csoda, hogy Raul Fernandezre még korábban szemet vetett a Yamaha, hiszen a Moto2-es újonc valóssággal lubickol a középső kategóriában és bár a spanyol is szeretett volna a hangvillások szatellit csapatához igazolni, a KTM végül ezt Fernandez élő szerződésére hivatkozva meghiúsította. A Yamaha fél millió eurós összegért vásárolta volna ki KTM-es kontraktusából a 20 éves motorost, azonban amennyiben a „legendák” igazak, akkor az osztrákok gyorsan aláiratták vele a Tech3 KTM-es szerződést, hogy a Yamahának ne is maradjon sansza. A dolog pikantériája az, hogy ezzel gyakorlatilag Fernandezt is egy olyan szituációba kényszerítették, amihez nem fűlik a foga, ennek pedig közvetlenül a történtek után bár passzív módon, de hangot adott, mondván nem igazán boldog a MotoGP-s szerződésével. Azóta talán némiképp megenyhült a Moto2 pontversenyének második helyezettje, hiszen nemrég nagy élményben lehetett része, amikor a misnaoi teszt keretein belül kipróbálhatta a KTM MotoGP gépét. További (nem hivatalos) infó a KTM háza tájáról, hogy a hírek szerint Pedro Acosta elé már most egy 2024 végig szóló szerződést tettek, amely értelmében 2022 és ’23-ra Moto2-es, 2024-re pedig MotoGP szereplést jelent a spanyol tehetségnek, utóbbi esetében természetesen a KTM gyári csapatában. Nagy kérdés végül ezt írta-e alá Acosta amikor hivatalosan bejelentették, hogy jövőre már a Moto2-ben húzza majd a gázt.
 
Raul Fernandez múlt szerdán, a misanoi teszt második napján próbálhatta ki először a KTM MotoGP motorját
 
A MotoGP paddockjában tehát joggal vetődött fel a kérdés (melyre a válasz egyértelmű nem), hogy vajon jót tesz-e az, ha a KTM mintegy kihasználva a Red Bull Rookies Cup-ban lévő monopol helyzetét, már a tehetségek igen fiatal korában hosszútávra leköti őket az osztrák márka. Davide Tardozzi, a Ducati csapatfőnöke például így vélekedik erről: „A Rookies Cup egyértelműen fantasztikus, azonban nem hiszem, hogy fair, hogy csak egy gyártó van jelen. Nem tudom, hogy igaz-e, de valaki azt mondta nekem, hogy a srácokat 5 éves szerződéssel már akkor le tudják kötni. Amennyiben ez így van, akkor az nem jó, hiszen teljes a monopol helyzet. Nem hiszem, hogy engedni kéne nekik, hogy fiatal versenyzőket 5 évre lekössenek. Ez így nem korrekt.” – fogalmazott az olasz szakember. Raul Fernandez például a hírek szerint még egy, a Red Bull Rookies Cup-os idejében kötött szerződése miatt nem tudott olyan egyszerűen kihátrálni a KTM-s kontraktusból. Érdekesség, hogy tavaly év közben ez viszont sikerült Jorge Martinnak, aki a Pramac Ducatihoz való igazolás végett kénytelen volt kivásárolni magát a KTM-től, amibe akkor az osztrák márka belement.
 
A MotoGP paddockban nem vívta ki a szimpátiát, hogy a Rookies Cup-ban gyártói monopolhelyzetben lévő KTM fiatal versenyzőket próbál rögtön hosszú időre szerződés által lekötni
 
„Másfelől az Ajo csapat teljesen korrekt, nincs velük egyáltalán probléma, hiszen remekül felkészítik a fiatal motorosokat. Aki egy hihetetlenül okos csapatfőnöke.” – méltatta Tardozzi az Ajo Motorsport vezetőjét. Megszólalt a témában Carno Pernat is, akit aligha kell bemutatni a MotoGP rajongóinak, hiszen az Aprilianal is sikeres projekteket vezetett, emellett olyan versenyzők menedzsere volt, mint Loris Capirossi, Max Biaggi, Marco Simoncelli, Andrea Iannone, vagy éppen a regnáló Moto2-es világbajnok Enea Bastianini. „A Rookies Cup és ahogy a KTM működik az gyönyörű. Jelenleg csak a Ducati próbálkozik hasonlóval, vagyis a saját versenyzőit kinevelni. Minden gyártónak a következő 2-3 évre kellene gondolnia, nem pedig a holnap reggelre. Emiatt nem értem, hogy a Yamaha a másik csapatába miért tette Andreat (Dovizioso) aki nem a jövő, hanem a holnap versenyzője. Davidenak (Brivio) volt egy nagyszerű ötlete, hogy újoncokat szerződtet a Suzuki MotoGP csapatához, mint például Alex Rins, Joan Mir, Maverick Vinales, azonban a Suzukinak mindig rengeteg pénzt kellett fizetnie, nagyjából 1,5 millió Euró körül, míg a Ducati 200.000 Euróért szerződtetett egy versenyzőt a szatellit csapatához. Ez hatalmas különbség.”
 
Supersport300-as mezőny Superbike versenyhétvégén - Amerikában ez a kategória nem vált be az utánpótlás nevelésre
 
Mindennek nyomán felmerült a megfelelő utánpótlás nevelés kérdése is, hiszen kontinensenként ebben is különbségeket lehet találni. Habár a MotoGP égisze alatt fut a KTM „gárdedám” Rookies Cup, ne felejtsük el, hogy az Asia vagy éppen a British Talent Cup Honda motorokat használ. John Hopkins, a Suzuki egykori MotoGP menője, aki immáron az egyesült államokbeli versenyzők és egyúttal az amerikai utánpótlás útjait egyengeti, hívta fel rá a figyelmet, hogy koránt sem mindegy milyen versenymotorokon trenírozódnak a fiatal tehetségek. „A probléma az, hogy a 300-asok olyanok mint a nagyanyám motorja.” – utalt ezzel Hopper arra, hogy például a Superbike keretein belül futó Supersport300 nem a legmegfelelőbb arra, hogy a tehetségek fejlődjenek. „Az Egyesül Államokban kisfiúkat ültetünk ilyen motorokra, majd azt várjuk tőlük, hogy jöjjenek Európába és álljanak helyt a Red Bull Rookies Cup-ban. Ez egyszerűen nem működik!”
 
A Hopkins által emlegtett Aprilia RS250 SP
 
„Grand Prix vázzal szerelt motorra van szükség. A tökéletes példa egy srác (Rocco Landers) az akadémiánkról, aki 2019-ben és 2020-ban is megnyerte ilyen motorral (Supersport300) a MotoAmerica Junior bajnokságot, mégpedig egyértelműen mindenki felett. Tavaly át is jött a Rookies Cup-ba és szó szerint le volt maradva a tempója, nem tudta hogyan kell egy GP-stílusú gépet vezetni. Azok a 300-as gépek elég sokat mozognak alattad és flexibilisek, majd átjössz egy merev vázat GP motorra és nem tudod, hogy hol vannak a határok. Ugyanez a problémánk Cameron Beaubier-vel, miután ő is próbálja a Moto2-es limitet megtalálni annyi év széria versenymotorozást követően.” Végül Hopkins az Aprilia RS250 SP jelzésű motorját méltatta, mely szerinte vázikusan igen közel áll egy Moto3-as motor érzéséhez, emellett pedig nem egy óriási összegekkel járó csomagról van szó. Hopkins úgy fogalmazott, hogy Moto3-as szinten nem mindenki akar 30.000 Euró környéki összeget kifizetni, amennyibe egy igazi Moto3-as gép fájna, így több gyártónak is példát kellene venni az Aprilia már előbb említett költséghatékony motorjáról.
 
Fotó: MotoGP Media
 
Forgó Ariel János
További cikkeink
Hozzászólások
Hétvégi menetrend
Fast Lane

VB állása
1
MotoGP
F. Quartararo
Yamaha
234
2
MotoGP
F. Bagnaia
Ducati
186
3
MotoGP
J. Mir
Suzuki
167
4
MotoGP
J. Zarco
Ducati
141
5
MotoGP
J. Miller
Ducati
140
Kövess minket
Podcast