MotoGP Sepang Teszt
Superbike Aragon

Megidézzük a langaléta, pumuklis, „őrült” olaszt

Volt egy versenyző, aki az új Valentino Rossinak láttatta magát, aki agresszív versenyzésével bár megosztotta a nezőközönséget, azonban eredményei önmagukért beszéltek. Karrierje épp beindult volna a MotoGP-ben, amikor megtörtént a baj.
Forgó Ariel János 2021.10.23. 22:10:12
Tíz éve, hogy Marco Simoncelli, a MotoGP akkori legnagyobb ígérete itthagyott minket. Szerencsétlen történések sorozatának tudhatjuk be az ő elvesztését, mely egy tragikum lehető legnagyobb erejével sújtott le a motoros világra. Shoya Tomizawa 2010 szeptember 5-i elvesztése után még csak meg sem fordult a fejünkben, hogy egy év múlva ismét gyászolnia kell majd a MotoGP-nek. Mi is történt azonban 2011 október 23-án? Saját szemszögből emlékezünk vissza…
 
Simoncelli a dobogó legfelső fokán 2005-ben, a 125-ben szerzett győzelmét követően
 
Vannak olyan napok és pillanatok az ember életében, melyeket egyrészről képtelen elfelejteni, másrészről pedig szinte percre pontosan emlékszik rá, hogy mi történt akkor. (Érdekes, hogy ezzel szemben akadnak olyanok is, melyekre bár szeretnénk emlékezni, mégsem megy.) A Simoncellivel történtek pont egy ilyen nap, pontosabban hétvége volt – minden megragadt. Október 21-én, pénteken este megkértem a szerkesztő kollegákat, hogy ezúttal helyettesítsenek – nem tudok majd bedolgozni a malajziai hétvége. Épp elhagytam a János kórház sürgősségi osztályát és egyúttal a délutáni meccsünk kapcsán egy életre megtanultam, hogy nem érdemes az utolsó pillanatokban egy 15 centivel magasabb srácot megpróbálni blokkolni. Agyrázkódással, és a helyéről kiesni akaró (legalábbis ezt éreztem) szemekkel dőltem ágynak. Szombaton azért reggel tévé bekapcs, időmérők ON. Repsol Honda első sor…ilyet sem lát minden nap az ember. A top5-ben pedig ott van SuperSic, aki a korábbi futamon Ausztráliában piszok jót ment és a második helyet hozta el Stoner mögött. Kezd beindulni a karrierje, jövőre ki tudja mit mutat majd – gondoltam magamban.
 
Hamar kinőtte a 125-öt
 
Ő volt az a még mindig csak 24 éves srác, aki több szempontból sem csak egy versenyző a sok közül. 2004-ben már villantott egy hatalmasat a 125-ben, amikor megnyerte Jerezt, ezt pedig 2005-ben megismételte. Kár tagadni, hogy a legtöbb magyar motorsport rajongó ekkoriban kapta fel a fejét igazán az „őrült” (jó értelemben véve) olaszra, akit akkoriban talán szerettünk volna általában a lehető legmesszebb tudni Talmácsi Gábortól. Simoncelli abban az időben a megtestesült, két keréken guruló kockázat volt (Pasinit is be lehetett húzni ebbe a kategóriába). A langaléta, pumukli hajú olasz, akinek jócskán meggyűlik a baja azzal, ha angolul kell nyilatkozni, emellett pedig indokolatlanul túlméretezettnek tűnik a 125-ös gépeken. Valósággal lelógtak a „csápjai” a motorról, talán számára is felüdülés volt, hogy 2006-ban már 250-es gépen bújhatott be aktuális versenymotorja idomzata mögé. 2008-ban két abszolút felejthető 250-es szezon, valamint az évad első két versenyén produkált nullázást követően hozta el a negyedliteres géposztály bajnoki címét. Az ő személyiségi, kiállása, versenyei és persze Gilerája örökre letette a névjegyét a 250-ben.
 
Legendás versenyző, csapat és motor a 250-ben
Miért is volt ő különleges? Mert egyszerűen megtört mindenféle konvenciót. Valentino Rossi utódját láttatta magában, persze a maga Simoncellis módján. Az egyébként megvan még, amikor 2009-ben 250-es menőként egy hétvégére Imolában beugrott az Aprilia gyári Superbike csapatához és elhozott egy harmadik helyet a második versenyen? Na ekkor csapott az ember a térdére és kurjantott egy kérdést, hogy ez a csávó vajon mire lesz képes a GP-ben. Ott is borított mindent (és olykor mindenkit) feszegetve a saját és mások, valamint a versenybírák határait is.
Mindössze egyetlen hétvégét teljesített a Superbike-ban, de azonnal letette névjegyét
 
Emlékszünk még, amikor például 2011-ben Le Mans-ban kiküldte Pedrosát a kavicságyba? Vagy éppen a Lorenzoval való sajtótájékoztatós szájkaratéra? Simoncellinek alapvetően a védjegyévé vált az agresszív vezetési stílus és egyben versenyzés. Ő láthatóan a csupaszív, versenyzésnek élő pilóta volt. Talán nem beszélt túl jól angolul, talán nem hozott mindig jó és számunkra érthető, vagy éppen elfogadható döntéseket a pályán, de az biztos, hogy piszok gyors volt. Az a pár pillanat, amikor a motorja már szinte elfeküdt, ő viszont még mindig próbálta menteni a menthetőt, támasztani magát és a Hondát, nem engedve a kormányt. Ha feladja, akkor minden bizonnyal most még mindig a mezőnyben lenne, immáron 34 éves veterán MotoGP menőként, azonban Simoncellit nem ilyen fából faragták. Hondájába kapaszkodva, a lehetetlen helyzetet is lehetségesnek látva próbált kitartani.
 
Tipikus október 23-i, borús, hideg idő volt már reggel is, amikor a MotoGP versenyét itthon közvetítették. A futam addig eltelt részét szinte végig csukott szemmel hallgattam, a már említett okokból kifolyólag, mégis a tragikum előtt fél perccel már vizuálisan is elkezdtem követni a történéseket. Egy pillanatig sem volt kérdés a baleset végkimenetele, ami egy igen szomorú tény még így visszaemlékezve is. Simoncelli volt gyakorlatilag az első olyan olasz versenyző, akit Rossi igyekezett felkarolni, így elképzelhetjük, hogy milyen érzés lehetett számára a történtekben való közvetlen érintettség. Azonnal az futott át a fejemen, hogy ’Úristen ez a srác pont annyi idős mint én’…nagyon sokmindent nem lehet ehhez hozzáfűzni. Nem magyar vonatkozású sportolót tekintve azóta talán Kobe Bryant (NBA) halála viselt meg hasonlóan, ezzel persze nem elvitatva a Luis Salommal és Jason Dupasquierrel történeteket. Dél magasságában a szitáló esőben az ügyeletes gyógyszertár felé poroszkálva talán már nem is az agyrázkódástól fájt a fejem...
Simoncellihez hasonló versenyzőt azóta sem látni a MotoGP-ben, ami talán nem is baj, hiszen az ő egyéniségét megpróbálni másolni nem is lenne helyénvaló.
Abban biztosak lehetünk, hogy hiába telt el 10 év, ő még mindig a Hondáján húzza a gázt, talán már világbajnokságot is nyert odaát…

Fotó: MotoGP Media
Forgó Ariel János
További cikkeink
Hozzászólások
Hétvégi menetrend

VB állása
1
MotoGP
F. Quartararo
Yamaha
278
2
MotoGP
F. Bagnaia
Ducati
252
3
MotoGP
J. Mir
Suzuki
208
4
MotoGP
J. Miller
Ducati
181
5
MotoGP
J. Zarco
Ducati
173
Kövess minket
Podcast