MotoGP

Mikor veszítheti el az Aprilia a koncessziós státuszt?

Az Aprilia most még korlátozások nélkül fejleszthet, illetve versenyzőik egyúttal több motorblokkot használhatnak fel egy szezon során, mint a többi márka versenyzői, azonban pontosan meddig is tarthatnak számukra ezek a kedvezmények?
Mit is jelent pontosan jelenleg leegyszerűsített formában a koncessziós státusz egy gyártó számára a MotoGP-ben? Egyrészről korlátozások nélkül fejleszthetnek a versenygépen, hiszen a többi márka például nem végezhet módosításokat az erőforráson, illetve a pilótáik több motorblokkot, egészen pontosan kilencet (2022-ben hetet) használhatnak fejenként egy szezon során. Ez a szám jelenleg hét a többi gyártó esetében (2022-ben már csak öt), természetesen versenyzőként. Jelen pillanatban egyedül az Aprilia sorolható a koncessziós státuszba és bár Aleix Espargaro Silverstone-ban megszerezte a márka szezonbeli első dobogóját (és egyúttal a MotoGP érában is az elsőt) ez nem jelenti automatikusan azt, hogy a noaleiek el is veszítik a kedvezményeiket. Összességében 6 koncessziós pontot kell gyűjteni ahhoz, hogy az adott gyártót a következő szezontól már ne ebbe a kategóriába sorolják. Egy győzelem 3, egy második hely 2, egy harmadik pozíció pedig 1 koncessziós pontot ér. A silverstone-i harmadik hellyel tehát egy pontot gyűjtött az Aprilia, vagyis további ötre van szükség ahhoz, hogy ugyanolyan besorolást kapjanak jövőre, mint a többi márka.
 
Aleix Espargaro (jobbra) nem csupán az Aprilia szezonbeli első dobogós helyét szerezte Silverstone-ban, de a MotoGP éra első pódiumát is szállította egyben a márkának. Aprilias versenyző utoljára 2000-ben az 500-asok mezőnyében tudott a top3-ban végezni Jeremy McWilliams jóvoltából, Doningtonban.
 
Ehhez legalább egy győzelem és egy második hely kell, de legrosszabb esetben is további öt harmadik pozíció. A kérdés csupán az, hogy megéri-e idén ezért hajtania az olasz gyártónak, hiszen ezzel elveszítik a kedvezményeiket. További érdekesség, hogy a „játék” visszafelé is működik, vagyis ha egy adott gyártó nem szerez egy szezonon belül legalább hat koncessziós pontot, akkor visszasorolják ebbe a státuszba. A pandémia helyzetre (futamok törlése, versenynaptár átalakítása, fejlesztések befagyasztása…stb.) való tekintettel azonban ez a verzió tavaly óta nem él, pedig a Honda például már az előző évben is elveszítette volna normál státuszát, hiszen mindössze két második helyet gyűjtöttek Alex Marquez jóvoltából, ami csak 4 koncessziós pont. Habár Marc Marquez sachsenringi győzelmével ebben a szezonban eddig még csak három egységet gyűjtöttek, kár is számolgatni, mivel ebben az évben sem lehet a koncessziós státuszba „beleesni” hiába a gyenge teljesítmény. A jelek szerint ettől maximum csak a következő szezon során lehet tartani majd. 

Fotó: MotoGP Media


Hozzászólások